Nederlandse versterkingen in 3D

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Dat is mooi. Dacht dat deze weg was. Die moet dan eens open!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

AvB schreef:Echt weer prachtig werk!
Dank je!
AvB schreef:Een verdwenen VIS kazemat misschien. De kanonkazemat van Fort aan de Biltstraat was een buitenbeentje en is gesloopt.
Leuke suggestie! Heb wel eens op punt gestaan om met een VIS-kazaemat te beginnen, maar problem is dat ik weinig details heb mbt de inrichting. Er is genoeg te vinden over het wapen (mitraileur/kanon) maar wat stond er verder in zo'n ding? Hoe was bijv. de afwachtingsruimte ingericht? Waar stond het kazemat ventilatie-aggregaat en van welk type was dat. Voor zover ik weet zijn er weinig tot geen foto's van de binnenkant van een VIS kazemat eind jaren '30.

Overigens heb ik bij wijze van 'tussenproject' nu EINDELIJK eens voldoende moed verzameld om mij te verdiepen in het modelleren van menselijke figuren; daarmee hoop ik dat de tekeningen wat meer leven krijgen (+gevoel voor schaal). Maar da's een dermate ingewikkeld onderwerp, dat ik me er tot nu toe verre van heb gehouden.... Heb van de week een voorzichtige start gemaakt, en hoewel de eerste resultaten (gemaakt mbv MakeHuman) bemoedigend zijn, vrees ik dat ik nog wel paar weekjes bezig ben met puzzelen, experimenteren en tutorials bekijken voordat ik iets kan produceren dat ik goed genoeg vind om te gebruiken in mijn tekeningen.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Langzaam maar gestaag werk ik verder aan mijn "3d-forten-portfolio" ;)
Meest recente project is een binnenterrein van een fort van de stelling van Amsterdam zoals dat eruit gezien zou kunnen hebben in het najaar van 1914 (mobilisatie).
Mobilisatie (1914) in de Stelling van Amsterdam (camera 2).jpg
Meer info: https://3dfort.wordpress.com/home/mobil ... amsterdam/

Nb. Het lijkt op dit forum in vergelijking met een aantal jaar geleden nogal rustig te zijn geworden qua forten-liefhebbers die tekenen met 3D-tekenpakketten. Muv het werk van WimVe zie ik nauwelijks nog nieuwe modellen langskomen. Benieuwd waar dat aan ligt.

Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Hugo »

Dat is een mooi plaatje Sander.
Jammer dat de 3D tekenactiviteit wat afneemt, want er is nog wel heel veel te doen.

Ik ben nog op zoek naar 3D tekenaars, die de vesting Gorinchem in 3D willen tekenen.
Het gaat dan om geschutsopstellingen, voorzien van het juiste geschut, zoals hoofdbatterijen in de Saillant van een Bastion, een compleet ingericht bastion voor oefening van de vestingartillerie met verschillen opstellingen en wapens zoals diverse soorten kanonnen en mortieren, flankeringsbatterijen, bomvrije buskruitmagazijnen en de Caponièrre met de Gardner M90 mitrailleurs. In heb diverse foto's uit de 19e eeuw, waarop de opstellingen en kanonnen te zien zijn en redelijk gedetailleerde plattegronden met daarop de batterijen aangegeven.

Wim is al met de VIS kazemat bezig.
Misschien is het leuk om Gorinchem met een aantal 3D tekenaars als een groepsproject te doen.
Het is natuurlijk wel allemaal "liefdewerk oud papier".

Met vriendelijke groet,

Hugo Ouwerkerk
Werkgroep Vesting Gorinchem
https://vestinggorinchem.wordpress.com/
https://www.facebook.com/vesting.gorinchem/
https://izi.travel/nl/nederland/rondlei ... -gorinchem
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Hallo Hugo,

Lijkt me prima om één van mijn volgende projecten in Gorinchem te situeren. Ik meen zelfs dat ik jou daarover al een keertje gemaild had n.a.v. jouw reactie op mijn site. Ik kom graag een keertje langs in Gorinchem om te bespreken wat je hebt aan materiaal en om de situatie daar ter plekke te bekijken (foto's te nemen); het is al weer paar jaar geleden dat ik de vestingwerken daar bezocht heb, dus heb de situatie en mogelijkheden niet helemaal scherp meer. Ik stuur jou binnenkort een mail om eea te bespreken en wat details uit te werken.

Voor wat betreft een 'groepsproject', daarover ben ik minder enthousiast:
1) Mensen tekenen met verschilende pakketten; zelf gebruik ik Blender, Wim gebruikt Sketchup en ik meen dat er ook een enkeling met Rhino of Lightwave aan het tekenen was. Op zich zijn modellen wel enigszins uit te wisselen tussen die pakketten, maar bijv. textures (zeg maar de 'materialen') en belichting is al stuk lastiger.

2) Ik heb in het verleden wel eens een modelletje ter beschikking gesteld aan anderen, maar dat was niet zo'n success. Inmiddels hanteer ik het principe dat het eindresultaat van mijn werk (i.e. de tekeningen) vrij te gebruiken is door eenieder (in een niet-commerciele setting), maar de basis (dus de modellen, textures en set-up) houd ik in eigen beheer.

Mvrgr, Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

Hugo schreef: Jammer dat de 3D tekenactiviteit wat afneemt, want er is nog wel heel veel te doen.
Waarop baseer je dat ?
Na mijn 3D kazemat heb ik niets meer gehoord van je. Geen antworod op mijn vragen. Tsja, dan stopt het wel hé :(
Nooit meer gehoord wanneer de kazemat open werd gesteld.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Hugo »

Hoi Sander,

Leuk dat je interesse hebt, om wat in Gorinchem te gaan doen.
Jouw punt 1 en 2 zijn duidelijk.
Als ieder een stukje van de vesting doet, dan kunnen we dat uiteindelijk dus niet goed aan elkaar schakelen, dus voorlopig blijft het dan bij losse projecten. Tenzij 1 persoon de hele vesting doet.

De Werkgroep Vesting Gorinchem is een groepje geïnteresseerden, die de vestingwal van Gorinchem wat meer onder de aandacht wil brengen als militair erfgoed en eventueel ook delen daarvan gerestaureerd krijgen naar de situatie eind 19e eeuw. Dit zodat het publiek weer kan ervaren, hoe de vestingwal met alle onderdelen daarvan werd gebruikt als militair verdedigingswerk. Wij streven dus een educatief doel en waardering voor het militair erfgoed en niet een commercieel doel.

Voor ons doel willen wij de 3D tekeningen op onze site gebruiken en eventueel in een expositie, die gratis toegankelijk is.
Wij willen t.z.t. ook een maquette van de vesting maken, waarbij 3D tekeningen ook handig kunnen zijn.

mijn emailadres is hugo.ouwerkerk@vestinggorinchem.nl
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Hugo »

Ho, ik zag even de reactie van Wim over het hoofd.

Hallo Wim,

Sander dacht, dat de 3D activiteit op dit forum afnemende was. Ik weet het niet.

Ik ben mij er ook niet van bewust, dat ik geen antwoord op jouw vragen heb gegeven.
Nu was afgelopen jaar wel een bizar druk jaar voor mijn doen en komend jaar wordt het dat ook.
Dus het kan wel zijn dat er af en toe wat tussendoor slipt. Als dat zo is, dan spijt dat mij.

Ik zal je een email sturen.

Met vriendelijke groet,

Hugo Ouwerkerk
Werkgroep Vesting Gorinchem

https://www.facebook.com/vesting.gorinchem?ref=hl
https://vestinggorinchem.wordpress.com/
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door rony »

Dan is het dit jaar in 2017 niet druk Hugo :D
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Hugo schreef:...Wij streven dus een educatief doel en waardering voor het militair erfgoed en niet een commercieel doel...
Even ter toelichting: ik heb niks tegen commerciële activiteiten. Echter, hoewel vrijwel alle materialen die ik in mijn tekeningen gebruik zelfgemaakt zijn, maak ik wél regelmatig gebruik van textures (afbeeldingen) of node groups die ik op internet gevonden heb. Meestal zijn dat soort plaatjes vrij te gebruiken, mits ze niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden. Vandaar dat ik dezelfde copyricht bepalingen hanteer. Wel zo netjes dus!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

Ik ben zelf druk beizg met de sluisbunker, de 107, te St Nazaire.
Dat loopt door goede informatie en samenwerking op het axis forum wat uit de hand met de aanpalende sluisdeurbunker van het Normandy dok en het pompgebouw dat daar ook staat.

Niet echt Hollands dus.

Overigens denk ik dat Mart alias Scolty druk is met een zeker vliegveld. Wel in Holland maar niet Hollands.

Terug naar Goringchem, daar lag de bal bij bezoek en openstelling. Beide zijn niet doorgegaan.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ErwinZ »

svdb10 schreef:Langzaam maar gestaag werk ik verder aan mijn "3d-forten-portfolio" ;)
Mooi ploatie!

Het 3d'en is bij mij een beetje op de achtergrond geraakt. Teveel hobby's met te weinig tijd. Het grootste probleem met 3d is dat het in verhouding ontzettend veel tijd kost om iets mooi te maken waarbij je met het eind resultaat weinig kan. Je post een keer een plaatje op het forum en je krijgt sporadisch een oeh en een aah en daar blijft het dan vaak bij. Ik mis dan vooral de drive om het het ergens voor te gebruiken.

Ik heb nog een poging gedaan om mijn modellen te 'poorten' naar Unity voor een free-roam experience. Maar om nog weer een software pakket te gaan leren is mij nu net even teveel.

Een boek over Fiemel zit nog steeds in mijn achterhoofd maar ik ben inmiddels ook aan het experimenteren met 2d tekeningen.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ErwinZ »

svdb10 schreef:
Voor wat betreft een 'groepsproject', daarover ben ik minder enthousiast:
1) Mensen tekenen met verschilende pakketten; zelf gebruik ik Blender, Wim gebruikt Sketchup en ik meen dat er ook een enkeling met Rhino of Lightwave aan het tekenen was. Op zich zijn modellen wel enigszins uit te wisselen tussen die pakketten, maar bijv. textures (zeg maar de 'materialen') en belichting is al stuk lastiger.
Zou per object niet uit moeten maken als het eindresultaat b.v. in Unity komt. Unity is een game render engine die je kan gebruiken voor demo's of video's. Potentieel minder technisch dan het echte werk maar default out-of-the-box beter als dat wij uit onze renders halen (met alle respect naar jouw renders, maar je begrijpt vast wat ik bedoel).

Unity wordt vaak gebruikt voor architectonische demo's en is daarvoor ook nog eens gratis.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

ErwinZ schreef:Mooi ploatie!
Thnx! :D
ErwinZ schreef:...Het grootste probleem met 3d is dat het in verhouding ontzettend veel tijd kost om iets mooi te maken waarbij je met het eind resultaat weinig kan. Je post een keer een plaatje op het forum en je krijgt sporadisch een oeh en een aah en daar blijft het dan vaak bij. Ik mis dan vooral de drive om het het ergens voor te gebruiken.
Klopt, maar datzelfde geldt voor bijv. een modelspoorbaan of postzegelverzameling; het gaat mij niet om het eindresultaat maar ik haal mijn voldoening juist uit het creëren, het tekenen en het uitzoeken hoe iets in elkaar zat. Puur hobbyisme/tijdverdrijf (of tijdverspilling :lol: ) dus. Dat gezegd hebbende waardeer ik het uiteraard als mensen mijn plaatjes mooi vinden, en nog meer als ze gebruikt kunnen worden in bijv. een naslagwerk van Dirk de Groot of om het grote publiek te informeren over het functioneren van een hefkoepel (fort Vijfhuizen).
ErwinZ schreef:Ik heb nog een poging gedaan om mijn modellen te 'poorten' naar Unity voor een free-roam experience. Maar om nog weer een software pakket te gaan leren is mij nu net even teveel.
Heb zelf geen ervaring met Unity. Wel over gehoord uiteraard. Maar ik heb al niet echt de illusie dat de wereld zit te wachten op mijn tekeningen, laat staan dat het grote publiek nu 'en masse' warm gaat lopen voor een 'walk-through' door een of ander lang verdwenen fort of batterij. Staat dus op niet op mijn to-do lijstje om mij daar in te gaan verdiepen!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Enige weken geleden vroeg forumlid Koen Alderliesten mij of hij één of twee van mijn tekeningen mocht gebruiken voor zijn boek over de gebeurtenissen in mei 1940 te Kampen. Uiteraard voelde ik mij bijzonder vereerd met dit verzoek. De bewuste tekeningen (https://3dfort.wordpress.com/home/g-kazemat-loopgraven/) had ik al een paar jaar eerder gemaakt en ik kan mij nog herinneren destijds behoorlijk tevreden te zijn met het resultaat.

Echter, zowel de render engine van Blender als mijn eigen vaardigheden zijn (gelukkig) beter geworden de afgelopen jaren, dus toen ik deze nog renders nog eens kritisch bekeek, zag ik toch wel de nodige gebreken en vond ik ze eigenlijk niet goed genoeg meer. Zeker niet om in een boek gebruikt te worden!
Nadeel alleen was dat het boek al klaar was en over twee dagen naar de vormgever moest. Rekening houdend met mijn baan overdag en wat andere verplichtingen gaf mij dat precies één avond (plus uiteindelijk een flink gedeelte van de nacht) om wat verbeteringen door te voeren.
Hoewel resultaat dus zeker niet perfect is, vind ik het al-met-al toch een behoorlijke verbetering t.o.v. de oorspronkelijke afbeeldingen!

Afgelopen woensdag (symbolisch op 10 mei) was de boekpresentatie. Na het 'officiele' gedeelte van de overhandiging van het eerste exemplaar, gaf Koen een hele boeiende lezing aan een goed gevulde zaal. Hierna uiteraard snel het boek bekeken. En ik moet zeggen, het ziet er top uit! Mooie opmaak, scherpe foto's en zo op het eerste gezicht een interessant verhaal (heb alleen nog maar fragmenten kunnen lezen). Hartstikke leuk dat ik dankzij mijn twee afbeeldingen een hele bescheiden bijdrage aan dit mooie boekwerkje hebben kunnen leveren!

Nb. het boek kan nog besteld worden: http://hvjanvanarkel.nl/publicaties/756/kampen-mei-1940
Hoewel het boek primair het verhaal van de gebeurtenissen op 10 mei en de betrokken militairen verteld (het is dus géén 'bunkerboek'), spelen de Nederlandse kazematten uiteraard wél een rol in het verhaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”