Nederlandse versterkingen in 3D

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Een pantserplaat als deze is toch een redelijk complex object vergeleken met een complete bunker. Ik kan me voorstellen dat je op deze schaal met decimalen werkt.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

AvB schreef:Een pantserplaat als deze is toch een redelijk complex object vergeleken met een complete bunker. Ik kan me voorstellen dat je op deze schaal met decimalen werkt.
Dat is het juist : voor 1940 een 2cm dikke staalplaat op de mm nauwkeurig te maken is best lastig.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Sinds wanneer is dat lastig. Er werden Leica's gemaakt. Een groffe pantserplaat hoeft niet moeilijk te zijn dan.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door tim »

Dat is precies wat ik dacht :lol:

Een vliegtuigmotor is ook een vrij geavanceerd ding, die werden in 1940 aan de lopende band gemaakt.

Ik denk dat de tolerantie op een pantserplaat met bijv. een doorvoer voor schartenlafette zo rond 1/2 mm lag?
Voor de. Buiten afmetingen was dat niet zo belangrijk.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

AvB schreef:Sinds wanneer is dat lastig. Er werden Leica's gemaakt. Een groffe pantserplaat hoeft niet moeilijk te zijn dan.
Er is een verschil tussen lastig dus tijdrovend en dus duur en makkelijk en snel. Leica's worden niet van 2cm pantserplaat gemaakt.
Een stalen luik op rollers hoeft niet op de halve mm gemaakt te worden. Een zakhorloge wel. Maar dan weer niet van 2cm dik staal. :D
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Kazemat schietluiken op rollen compleet

Bericht door WimVe »

Huisvlijt : Kazemat schietluiken op rollen compleet
Kazemat_schietgat_compleet-web.jpg
en in een blok beton:
Schietgat_lang-web.jpg
Schietgat_lang-zij-web.jpg
En bij dezen nog dank aan zij die de tekeningen gedeeld hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Kazematdeur, driedelig

Bericht door WimVe »

Ik heb wederom een detail vraag voor de deskundigen:

Op een tekening van kazemat Diefdijk staan driedelige deuren. Alle drie dezelfde constructie maar verschillend van dikte: 15mm en 20mm van staal37, beide 75cm breed en één van 20mm van speciaal staal, 95cm breed.

Nu snap ik, denk ik, het idee achter de verschillende delen (open kunnen als er puin voor ligt) maar de constructie is dusdanig dat dit alleen werkt als je de middelste open kan krijgen. Dit deurblad heeft nl. aan de boven en onderzijde aan de buitenkant een 10mm dikke extra strip die voor de andere delen zit.

Het nut van het bovenste deel ontgaat me dus volledig omdat dit niet open kan zonder eerst de middelste te openen. Zo wie zo is het systeem wat krap want je moet dus wel dat deel helemaal openen anders blijft de strip in de hoek bij het scharnier in de weg zitten.

En wat is het idee achter de extra strippen aan de rand van de deur aan de binnenzijde ? Voor de stevigheid lijkt me dat niet nodig.

Iemand een idee of mis ik wat ?
Diefdijk Blad 2 03_Kazemat_binnendeur.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematdeur, driedelig

Bericht door Martijn »

WimVe schreef:Het nut van het bovenste deel ontgaat me dus volledig omdat dit niet open kan zonder eerst de middelste te openen. Zo wie zo is het systeem wat krap want je moet dus wel dat deel helemaal openen anders blijft de strip in de hoek bij het scharnier in de weg zitten.
Hoi Wim,
als een deur klem komt te zitten dan is dat eigenlijk alleen mogelijk aan de onderkant en de bovenkant.
De onderkant door losliggend puin en/of (onder)delen van de kazemat die door beschietingen voor de deur terecht zijn gekomen; de bovenkant door loshangende delen van bijvoorbeeld het houten plafond. Daarom was het de wens het middelste deel altijd te kunnen openen. Mocht nu alleen het onderste deel geblokkeerd zijn, dan kon het bovenste deel gewoon mee open (en andersom). De opening is inderdaad niet heel groot, maar alles beter dan helemaal vast komen te zitten.
WimVe schreef:En wat is het idee achter de extra strippen aan de rand van de deur aan de binnenzijde ? Voor de stevigheid lijkt me dat niet nodig.
Ik meen dat die strip werd gebruikt om een strook rubber mee vast te zetten. Deze vormde dan een volledige rand langs de omtrek van de deur, met als doel het lucht-/gasdicht afsluiten ervan. Daarnaast heeft het (denk ik zo) ook een geluidsdempende werking gehad. Het geluid van een stalen deur tegen een stalen post zou immers lekker door de kazemat galmen.


Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Kazematdeur

Bericht door WimVe »

Ok, weer een detail vraag: heeft iemand foto's , tekeningen waarop de grendel staat ?
Dus die schuifgrendel aan de binnenzijde.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door rony »

Heb je hier iets aan Wim?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

rony schreef:Heb je hier iets aan Wim?
Rony, ja hoor.
"Klemmen" zijn dus rond. Type links of recchts ?
Kazemat_binnendeur_deurgrendel_B.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door rony »

Dat weet ik niet precies Wim.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door tim »

Bij de onderste kan je goed zien dat het de rechter uitvoering is, een geperste beugel.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

Ter leering ende vermaack:

Kazemat binnendeur, driedelig, 20mm dik, 70cm brede doorloop. Met kozijn naar tekening Diefijk, blad 1-2, bestek 202-1934
Met name dank aan Martijn.
Kazemat_binnendeur_70_rechts.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Mijn nieuwe site: 3dfort.wordpress.com

Bericht door svdb10 »

Goedmorgen,
Omdat de stapel door mij gemaakte tekeningen steeds groter werd, en de plaatjes op dit forum kris-kras door elkaar stonden in (oa) deze thread, heb ik in december toch maar eens de moeite genomen om alles bij elkaar te plaatsen op één website. Omdat ik zelf eigenlijk niet zo heel vaak mijn oudere tekeningen bekijk, was dit een leuke gelegenheid om weer eens te kijken naar wát ik allemaal gemaakt heb (best veel vond ik zelf :D ), en met name te zien dat de kwaliteit van de tekeningen flink omhoog is gegaan!
Mijn streven is ook om elk project van wat achtergrondinformatie te voorzien, maar vooralsnog is het verhaaltje dat ik bij de verschillende tekeningen getypt heb vrij beperkt.

Maar goed, neem vooral een kijkje: https://3dfort.wordpress.com/
Reactie achterlaten mag uiteraard, óók als dit kritiek betreft op geconstateerde onjuistheden! ;-)

Momenteel ben ik bezig met twee projecten:
- Flankkazemat in Fort Vechten (incl houwitser van 15cm glad VM)
- 6cm hefkoepel uit Stelling van Amsterdam (betreft volledige nieuwbouw van jaren geleden gemaakte tekening)

Hier een tweetal plaatjes van recent opgeleverd werk. Meer afbeeldingen zijn dus te zien op de site!

Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”