Fotografie

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door ErwinZ »

Globaal gezien staat 50 mm gelijk aan je gezichtsveld. Hogere getallen zijn zoom lenzen, je haalt het voorwerp dichterbij. Lagere getallen zijn groothoek. Fisheye's zijn een geval apart, van de 1000 foto's is er 1 geslaagd (imo) de rest is dan vooral 'een trucje'.

Lens keuze ligt vooral aan hoe je te werk gaat. Loop je veel rond en leg je dingen snel, op een journalistieke manier, vast dan zou ik voor (dure) snelle lenzen gaan. F1.8 tot f2.8. Als alternatief is een kitlens met een simpele flitser ook voldoende. Neem je echt de tijd er voor en wil je de wat meer artistieke foto's en heb je een statief dan zijn langzame lenzen ook prima.

Als gouden tip. Als je echt veel fotografeert dan zou ik wel investeren in goed glas. Betaal even wat meer voor 1 goede lens dan een heleboel goedkope. Glas bepaald de kwaliteit en zijn redelijk prijsvast.

Ik schiet eigenlijk alles in 24mm ;)
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door Bas de Mos »

Op full frame neem ik dan aan Erwin? Ik zou niks voor mekaar krijgen in bunkers met 24mm op m'n crop sensor :shock:

Denk dat Tom niet meteen €2000 euro voor een lichtsterke lens wil neerleggen, lijkt me ook niet nodig in deze hobby. Ik heb dat in de 12 jaar dat ik fotografeer ook nog nooit gedaan en mis er weinig aan ;) Die 18-55 kitlens is inderdaad ook lang zo slecht nog niet, maar lang niet groothoek genoeg om de kleine ruimtes in onze hobby goed mee vast te leggen.

Overigens zijn er op dat laatste wat je zegt ook uitzonderingen, de Canon 50mm f1.8 van €100 is behoorlijk goed voor een stuk plastic :D Ik gebruik em alleen vrijwel altijd vanaf f3.5 in 'journalistieke' snelle stijl want alles daar onder maakt de kans op foute focus erg groot en de scherptediepte vaak te klein. Voor creatief doen is het natuurlijk wel geinig speelgoed.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Fotografie

Bericht door rony »

Direct iets fatsoenlijks.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door Bas de Mos »

Hehe, die stond naar Engeland te loeren zeker. Of is het toch compensatiegedrag :P
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door ErwinZ »

Bas de Mos schreef:Overigens zijn er op dat laatste wat je zegt ook uitzonderingen, de Canon 50mm f1.8 van €100 is behoorlijk goed voor een stuk plastic :D Ik gebruik em alleen vrijwel altijd vanaf f3.5 in 'journalistieke' snelle stijl want alles daar onder maakt de kans op foute focus erg groot en de scherptediepte vaak te klein. Voor creatief doen is het natuurlijk wel geinig speelgoed.
Ik zei ook investeren in goed glas, niet duur glas ;) De 'plastic fantastic' (de 50mm 1.8) is waarschijnlijk de beste keuze bij Canon qua prijs/kwaliteit verhouding. Nu zijn vaste brandpunt lenzen sowieso wat goedkoper maar geven vaak wel betere kwaliteit. Ik zweer sowieso bij vaste brandpunt lenzen. Behalve bij b.v. straat-fotografie, maar dat is dan gelijk een andere tak van sport.

Maar het is belangrijk om bij jezelf na te gaan hoe je fotografeert. Blijf je het liefst ver weg, of loop je juist naar alle objecten toe? Zit je vaak in kleine ruimtes, of juist grote. Donker of licht. Maar gezien Tom zijn hobby denk ik dat een groot-hoek wel volstaat :)

Als je eenmaal weet wat je wil hebben, dan kun je daarna wel gaan bepalen in welke prijs klasse je gaat zitten.

Als ik Tom was dan zou ik sowieso die 50mm erbij halen. Mss niet zo zeer voor de bunkers maar het is een meer dan perfecte portret lens voor de baby b.v.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door AvB »

Ligt natuurlijk totaal aan je soort fotografie maar voor fortificaties is een extreme groothoek inderdaad aan te raden. Ik heb zelf heel lang alleen maar met de 11-16 rondgelopen, maar op een gegeven moment wil je ook wat details, en wat mooie onscherpte. Maar dat kom je vanzelf wel achter.

offtopic. Op straat zou ik juíst een prime gebruiken, zodat je over niets anders hoeft na te denken dan wat er om je heen gebeurt. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door ErwinZ »

Een aantal zagen mij al rondlopen op Terschelling met een tank. Een enorme analoge camera. Het was nogal een gesleep maar wel de moeite waard vond ik. De kleurenfilm is mislukt helaas maar hier enkele shots.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Fotografie

Bericht door rony »

De tank is goedgekeurd!
Mooie foto's Erwin.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door tim »

Beste mensen,
Zojuist zijn een paar setjes foto's op ebay afgelopen, met daarop de vuurtoren van Scheveningen.
Als de koper hier meeleest, zou je a.u.b. even contact met me op willen nemen?


Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Fotografie

Bericht door Ties »

Drie plaatjes van de V174 van Agger twee week geleden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Fotografie

Bericht door Ties »

Wat plaatjes van Terschelling afgelopen weekend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Fotografie

Bericht door rony »

Best mooie foto's.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fotografie

Bericht door AvB »

Zeker Ties. Waar ligt die MG opstelling?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Fotografie

Bericht door Ties »

AvB schreef:Zeker Ties. Waar ligt die MG opstelling?

Badweg Hoorn in de buurt van de drie Hartscher bunkertjes. Liggen nog wat andere kleine betonnen mg-stellingen in allerlei soorten en maten..
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Fotografie

Bericht door Ties »

Batterie Kugelbake Cuxhaven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”