Vraag 257

De Fortificatie Forum Quiz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Vraag 257

Bericht door wattman »

Heeft even geduurd, maar hier dan de nieuwe quiz.

Fortificaties duiken van tijd tot tijd op in de literatuur. Een goed voorbeeld is het verhaal "Dood weerwerk" van de schrijver F.B. Hotz (1922-2000).

Minder prominent is de aandacht voor een verdedigingslinie in een van de verhalen van een (beeldverhaal) saga rond een tweetal hoofdpersonen, waarvan de ene vrijwel altijd een beroep doet op de listen van zijn jonge vriend om hem uit de penarie te helpen.
De verdedigingslinie is aangelegd ter bescherming van een havenstad en bewaakt door een garnizoen dat gelegerd is in een heuse vestingstad.

De vraag is: wat is de naam van deze vesting, dan wel de naam van de verdedigingslinie?

Veel succes.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag 257

Bericht door ducatim901 »

Spaarndam.
Positie bij Spaarndam.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Vraag 257

Bericht door wattman »

Goede poging, maar het betreft een fictieve stad (en linie). Overigens wordt in het beeldverhaal wel Nederlands gesproken en is de linie gebaseerd op een wijze van verdediging die wellicht als typisch Nederlands beschouwd zou kunnen worden.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag 257

Bericht door Dikkieturf »

Zijn de hoofdrolspelers Olie B. Bommel en Tom poes?

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Vraag 257

Bericht door wattman »

Klopt.
Nu mag het vinden van de oplossing niet al te lastig meer zijn voor oplettende lezertjes. :lol:
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Vraag 257

Bericht door wattman »

Ik geef het stokje door aan Dirk. Hij heeft in elk geval de hoofdrolspelers in de "Bommelsaga" aangewezen.
De gevraagde linie was de "Rommeldamse Waterlinie" (met de vestingstad Leemburg). Deze komt overigens maar 1x voor in de verhalen, namelijk Tom Poes en de Dankputters (uit 1958) https://nl.wikipedia.org/wiki/De_dankputters

Dikkieturf, aan jou de eer om vraag 258 te stellen.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Vraag 257

Bericht door Barst »

Na uren op het internet en, kennelijk bijna, alle uittreksels van de 177 Bommel-verhalen op wiki nagekeken te hebben wilde ik vandaag eigenlijk naar de bieb, hoopte het antwoord in de reisgids van J. Witsen te kunnen vinden.

G.z.d. kan ik nu mijn vrije dag in mijn tuintje doorbrengen.

Bartje.
Plaats reactie

Terug naar “Quiz”