Vraag 243

De Fortificatie Forum Quiz
Joop Schreuder †

Vraag 243

Bericht door Joop Schreuder † »

Maar weer eens een raadplaatje, een Bunkert in vol ornaat najaar1944 na een pittige discussie tussen de gebruikers en degenen die daar niet zo blij mee waren...

Welk type en waar stond-ie...

Greetz,

Joop
Raadplaatje Quiz waar o waar....jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Vraag 243

Bericht door Joop Schreuder † »

Lastig zo, een bult grond met daarop een houten opstelling en wat overwinnaars ervoor.
Daarom nog wat aanvullende Hints ;) :
Hint.jpg
Hint2.jpg
Greetz,

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag 243

Bericht door ducatim901 »

Operation Pheasant, maar van die andere hint kan ik geen brood bakken.....
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Vraag 243

Bericht door Joop Schreuder † »

Hee Jack, dat brood moet je toch eens proberen, vooral met een vulling van fazant hahahaha. Toch is het een belangrijke hint. Ga wel een keertje zo'n brood met je eten, wordt je groot en sterk van. Ze hebben goeie op een bepaalde plek aan de IJssellinie maar die locatie heeft met de vraag verder geen relatie. Sterker nog, het is een van de weinige plaatsen waar ze dit gerecht serveren, hoewel er op dit moment veel mensen in Nederland zijn die dit gerecht van huis uit goed kennen.

ben benieuwd naar je volgende raadpoging.

Greetz,

Joop
Joop Schreuder †

Re: Vraag 243

Bericht door Joop Schreuder † »

Verder met de hints...

Jack zat goed met operatie Pheasant. We zoomen verder in op de gezochte bunker. Om het wat makkelijker te maken, deze staat gewoon op een Bauforschrittskarte aangegeven.
Forumyyy.jpg
forumzzz.jpg
Forumxxx.jpg
Greetz,

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jack
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 feb 2008, 20:07
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Re: Vraag 243

Bericht door jack »

Ik vermoed dat het ook met de 719e infanterie divisie te maken heeft...............
Verder weet ik het ook even niet.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Vraag 243

Bericht door Martijn »

Lastig...

die wachttorens zijn volgens mij van Kamp Vught.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag 243

Bericht door ducatim901 »

En de militairen bij de tanks zijn Polen van de 1e Poolse Tankdivisie.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Vraag 243

Bericht door Joop Schreuder † »

Dus even samenvattend wat tot nu toe bekend is:

Operatie Pheasant
Polen van de 1e Poolse Tankdivisie ( de foto van het vleesgerecht betreft Bigos, een traditioneel Pools gerecht, opgediend in een uitgehold brood)
De 719e infanterie divisie
Kamp Vught.

Gezocht de lokatie en het type van een Duitse Bunker die op de foto staat.
Moet nu niet meer zo moeilijk zijn toch???

Greetz,


Joop
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Vraag 243

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik denk de 502 met flakstand bij de Moerdijkbruggen?

Operation Pheasant was geslaagd nadat de 1ste Poolse Pantserdivisie de Moerdijk bruggen ontzette.

De enigste link die ik niet kan vinden is Vught. Er was een Aussenkommando van KZ Herzogenbusch in Moerdijk gestationeerd, maar deze had niks met de bunkers van doen.

Uit J. Presser:
De door de Duitse commandant Meyerhof daar aangestelde Joodse kampoudste, J. Rood, maakt melding van een achttal ondercommando's: Zwijndrecht, Barendrecht, Moerdijkbrug (‘hier moesten stenen worden opgeruimd en andere schoonmaakwerkjes verricht worden; het was een zeer makkelijk commando, meer camouflage’), Willemstad (bij een kanaal werken met grint en cement), Dordrecht (bunkers), twee eigenlijke Moerdijkcommando's, in het dorp zelf en één Schneider-commando: kleermakerij voor ‘hoge’ Duitsers; een heel zwaar heette het strafcommando.
Lord of the Ringstand
Joop Schreuder †

Re: Vraag 243

Bericht door Joop Schreuder † »

Maarten,

Je bent een heel eind in de buurt, echter de flakopstellingen op de bunkers bij de bruggen zijn uitgevoerd in beton of kalkzandsteen. De opstelling op mijn bunkert is van een ander materiaal.

KZ Herzogenbusch is een belangrijke aanwijzing.
Wie maakt me los, voor het gemak nog maar even een plaatje. Nu moet het niet moeilijk meer zijn.

Greetz,

Joop
Forumwww.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Vraag 243

Bericht door Joop Schreuder † »

De gezochte bunkert verkeerde in goed gezelschap. Het was dan ook een strategisch belangrijke locatie. Er zijn nogal wat werken gebouwd, waarbij grootschalig is ingezet op de vakbekwaamheid van de de metselaars.

Greetz,

Joop
ForumVVV.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag 243

Bericht door ducatim901 »

Zou het de 621 in de haven van Moerdijk zijn?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Vraag 243

Bericht door Joop Schreuder † »

Jack, maatje, wat doe je nou... Bijna goed maar kijk nog even je Bauforschrittskarten na en maak hem dan even af dan kan ik je tot winnaar uitroepen.

Welk type en waar stond-ie...

Het is en lastige vraag maar ik werd geïnspireerd door sommige forumleden die aan een kromme spijker genoeg hebben om een compleet ouvrage van de Maiginotlinie te herkennen. Dat moet ook voor ons vaderland kunnen toch?

Gegeven een bunker met een houten opstelling op het dak en een paar soldaten ervoor.
Soldaten zijn zeer herkenbaar de Polen van de 1e Poolse Pantserdivisie, dat beperkt het zoekgebied al aanmerkelijk.
- Hint afkomst soldaten: Bigos, een traditioneel Pools gerecht.
- Hint locatie en tijdvenster: de fazant, Operatie Pheasant: in deze operatie trekken de Polen noordwaarts vanaf Merksplas.De Duitsers verdedigen zich vanuit de Dintel-Mark-Kanalstellung. Hitler heeft hen verboden de ontsnappingsroutes via de Moerdijkbruggen en de brug bij Keizersveer op te geven. Pas op 9 november wordt Moerdijk door de Polen bevrijd.
In het operatiegebied van de Polen bevinden zich alleen Duitse bunkers in Rucphen (de bekende telefoonbunker) en bij Moerdijk.
- Hint locatie: De haas van het 719e om aan te geven dat het een Duitse bunker betreft in het KVA Dordrecht, gebouwd onder regie van het 719e.
- Hint locatie: Kamp Vught, een Aussenkommando van KZ Herzogenbusch was in Moerdijk gestationeerd en wel in barakken vlak bij de gezochte bunker. Maarten zat er onbedoeld wel heel dicht bij. Overigens hebben de gevangenen wel degelijk aan de gezochte bunker gewerkt. Omdat vrijwel alle andere werken in de stelling zijn gemetseld was het werk voor hun aanmerkelijk lichten dan van de arme medegevangenen die elders in het stellingengebied met heel veel beton aan het werk waren.
- Hint afkomst soldaten, foto van de Poolse Pantserdivisie, ik weet niet zeker of het generaal Stanisław Maczek is die de mannen toespreekt.
- Hint locatie: Johan Willem Friso van Nassau-Dietz, beroemd geworden omdat hij is verdronken op de veerboot tussen Strijensas en de gezochte locatie na overboord te zijn geslagen.
- Hint locatie: plattegronden van de lichtere werken rondom de gezochte bunkert. De gezochte locatie is strategisch van groot belang omdat van hier uit de kruising Hollands Diep met Dordtsche Kil wordt beveiligd. Vandaar de vele open opstellingen, schuil- en bergplaatsen.

Wie maakt de vraag af?

Greetz,

Joop
Joop Schreuder †

Re: Vraag 243

Bericht door Joop Schreuder † »

Tijd om de vraag af te sluiten. Hij was toch lastiger dan ik had verwacht.

Tijdens het Forumuitje vorige week heb ik de BFK van Moerdijk onder Jack's neus gehouden en hij heeft de juiste bunkert aangewezen. Daarmee maakte hij zichzelf tot definitieve winnaar.

Bedoeld werd de 622 met baunr 9901, Hafen Moerdijk. Deze bunker was het onderkomen van de manschappen die vanaf het havenhoofd de belangrijke waterkruising Hollands Diep met Dordtsche Kil beveiligden. Dit havenhoofd kon pas na zware gevechten door de Polen worden bevrijd.

Jack, hij is voor jou, benieuwd naar de onoplosbare vraag waar jij het vorige week over had.

Greetz,

Joop

Bauforschrittskarte Moerdijk vraag.jpg
Bunker 622 Hafen Moerdijk 1.jpg
Bunker 622 Hafen Moerdijk 2.jpg
Bunker 622 Hafen Moerdijk 3.jpg
Bunker 622 Hafen Moerdijk 4.jpg
Bron fotomateriaal: The Polish Institute and Sikorski Museum, Film Archive, Londen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Quiz”