Vraag 210

De Fortificatie Forum Quiz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Vraag 210

Bericht door ducatim901 »

Waar is dit?
JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Vraag 210

Bericht door johannes winius »

Utrecht
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag 210

Bericht door ducatim901 »

IJskout foud!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 210

Bericht door svdb10 »

Foto is volgens mij niet in Nederland genomen. Ik denk een lunet te zien, met een flinke kapitaal traverse. Die rare bogen kan ik even niet thuisbrengen.
Op de rechtervoorgrond van de foto lijkt nog iets van een couvre-face of bedekte weg te zien, dus het gaat volgens mij om een stadsversterking.

Locatie? Mijn gevoel zegt ergens in het noorden van Duitsland, maar ik kan dat niet goed onderbouwen.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag 210

Bericht door ducatim901 »

svdb10 schreef:Foto is volgens mij niet in Nederland genomen. Ik denk een lunet te zien, met een flinke kapitaal traverse. Die rare bogen kan ik even niet thuisbrengen.
Op de rechtervoorgrond van de foto lijkt nog iets van een couvre-face of bedekte weg te zien, dus het gaat volgens mij om een stadsversterking.

Locatie? Mijn gevoel zegt ergens in het noorden van Duitsland, maar ik kan dat niet goed onderbouwen.
Dag Sander,
De Stadsversterking klopt.
Land (Duitsland) is verkeerd.
Kapitaal traverse zegt me niet zoveel (ben niet echt een kenner in oudere versterkingsrommel....)
We hebben verbleven in een Campanile hotel.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 210

Bericht door svdb10 »

ducatim901 schreef:..We hebben verbleven in een Campanile hotel.JK
Oh een Campanile hotel... Nou, dan weten we het natuurlijk wel ;). Daarvan zijn er slechts enkele honderden.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 210

Bericht door svdb10 »

ducatim901 schreef:Land (Duitsland) is verkeerd.
Gegeven de wat troosteloze omgeving en het omringende vlakke land moet de foto dan in Belgie of Noord-Frankrijk genomen zijn.

Aangezien in Belgie vrijwel geen stadsversterkingen van betekenins resteren, valt dat land af.
Dus gezocht op de vestingsteden in het noorden van Frankrijk, waarbij ik me geconcentreerd heb op steden met muren van baksteen zoals op de foto (dus gebieden waar makkelijk natuursteen gewonnen kan worden zoals de Fr. Ardennen vallen af)
Dan resteren nog maar heel weinig opties. Even googelen (maps + afbeeldingen) en voila: Maubeuge.

Foto is genomen vanaf de muren van het NW-bastion richting de lunet langs het riviertje la Pisselotte. Namen van het bastion of het lunet heb ik niet kunnen vinden.

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag 210

Bericht door ducatim901 »

Et viola, Helemaal goed!
Sander volgende voor jou.
Verleden Vrijdag en Zaterdag met de homies naar de omgeving Maubeuge en Maulde geweest.
Fort of 6 gezien, deels met Maginotlinie aanpassingen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 210

Bericht door svdb10 »

Toeval wil dat ik afgelopen vrijdag bij het uitpakken van de verhuisdozen nog tijdje met het boek "Maubeuge la militaire" (van J. Depret) in mijn hand heb gestaan en me voornam om dat weer eens te herlezen; interessante stad, zeker gezien wat daar allemaal gebeurd is in de eerste maanden van WO I (en in mindere mate WO II).
Vandaar ook dat Maubeuge een van de eerste steden was waar ik vandaag begon met zoeken!

Maar ik had altijd begrepen dat er van de forten bijzonder weinig over was én dat deze op verboden terrein lagen... Ben dus benieuwd wat jij daar allemaal bekeken hebt.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Quiz”