Vraag 195

De Fortificatie Forum Quiz
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2013, 07:37
Locatie: Hollandstellung

Re: Vraag 195

Bericht door Blastmaster1972 »

svdb10 schreef:Tijd voor een nieuwe hint:
Als ik in de kazemat sta en door het ronde gat naar buiten kijk, dan is mijn blikveld heel beperkt, maar zie ik wél het ouvrage aan de overkant van het dal liggen...
Gat om met een seinlamp naar die andere "ouvrage" te seinen?

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Vraag 195

Bericht door rony »

Om eventueel lichtsignalen te geven.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Vraag 195

Bericht door rony »

Sorry Jos,je was me voor, Indien het antwoord juist is , ben jij aan zet.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Vraag 195

Bericht door soetrich »

Dus is de lokatie toch ook van belang. Bij de Séré de Rivières forten gebruikte men de optisch telegraaf voor communicatie met andere forten. Een systeem dat ik die tijd redelijk voldeed.
In de Maginotlinie heeft naast telefoon en radio ook de "post optique" geïnstalleerd. Maar alleen in de Alpen.

mvg,
Hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 195

Bericht door svdb10 »

Blastmaster1972 schreef:[
Gat om met een seinlamp naar die andere "ouvrage" te seinen?
Mvg,Jos
And we have a winner!
Foto vanuit het bloc:
Quiz vraag 195 (antwoord).jpg
Gaat idd om een zgn. poste optique waarvandaan mbv lichtsignalen (morse) het contact met het nabijgelegen ouvrage (Saint-Antoine) onderhouden kon worden. Foto is genomen in bloc 3 van het ouvrage St Gobain bij Modane (SF de la Savoie).

@Hans: weet jij ook waarom deze 'poste optique' alleen voorkomt in de Alpen? Had dit iets te maken met slechte radio-ontvangst tussen de bergwanden oid?

Jos/Blastmaster mag de volgende vraag stellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Vraag 195

Bericht door soetrich »

In het "vlakke" noordoosten is het wat moeilijker om door lichtsignalen met elkaar te communiceren zonder speciale bouwwerkjes ("poste optique") te bouwen. In een eerder antwoord al aangestipt voldeed het systeem na 1870 best goed. Men had immers geen telefoon en de telegraaf stond nog in de kinderschoenen, zeker voor de verre afstanden. Het gebruik van een optische telegraaf lag dus voor de hand. Bij de bouw van de ML heeft men voor het noordoosten dit systeem verlaten en telefoon/radio gebruikt.
In de Alpen is de opbouw heel anders. Ouvrages liggen bijv. tegen over elkaar. In dit voorbeeld: Bij Modane ligt St Gobain tegenover St. Antoine; lichtsignalen zijn dus goed bruikbaar. Men heeft dus het optische systeem gehandhaafd. De radiotechniek was nog niet ver genoeg ontwikkeld om ten altijd overal goede radioverbindingen te hebben. Men experimenteerde in die tijd met kortegolf en zelfs met infra-rood techniek. En drie communicatiesystemen is wel zo veilig.
hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 195

Bericht door svdb10 »

Dank voor de toelichting Hans!
Ik was wel bekend met het systeem van optische communicatie bij de Séré de Rivières-forten (uitstekend beschreven in 'La Barrière de Fer' van Truttman), maar wist niet dat dit ook bij de Maginot linie was toegepast. Nadat ik vorig jaar deze 'creneau optique' zag heb ik nog wel wat aanvullende informatie gezocht (oa op internet) maar weinig gevonden.

Heb ik zelf ook nog wat bijgeleerd van mijn eigen quizvraag! :D
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Quiz”