Vraag 189

De Fortificatie Forum Quiz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Vraag 189

Bericht door Martijn »

Wat is het verband tussen de volgende twee verdedigingswerken?
01.jpg
02.jpg
Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Vraag 189

Bericht door Barst »

Beste Martijn,

Zo makkelijk dat zelfs de mensen die altijd zeuren over "ouwe troep" hem op moeten kunnen lossen.
Slim gedaan die eerste foto. Ik wacht nog héél even met antwoorden.

Groet,
Bart.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Vraag 189

Bericht door Bas de Mos »

Boogconstructies om de kracht van een inslag te verdelen, maar dat zou te makkelijk zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Vraag 189

Bericht door Barst »

Op de dag dat onze nieuwe vorst, laten we hem voor het gemak hier even Willem A noemen, wordt ingehuldigd wil ik deze vraag maar gaan proberen te beantwoorden. Het bleek nog niet zo eenvoudig.

Op de tweede foto zien we de lichtstraat van Fort Honswijk. Vanwege de fraaie lichtval wordt dit ook wel het "straatje van Vermeer" genoemd, het is dan ook één van de meest gefotografeerde objecten van de NHW.
Zoals veel forten heeft ook dit fort nog een tweede naam. Behalve Fort Honswijk naar de locatie, wordt het ook wel Fort Willem II genoemd. Koning Willem II (1792-1849) gaf opdracht om het fort te bouwen.
Fort Honswijk is rond de oorlog gebruikt als concentratiekamp en ook "de vier van Breda" hebben hier een tijd ongewild verbleven.

De eerste foto geeft weinig informatie, een vervallen bakstenen fort van twee etages. Maar wat wel opvalt zijn de zware tralies voor de ramen. Omdat ik zelf toen nog helemaal niet aan Willem's dacht ben ik gaan Googlen op gevangenis + fort, en na enig zoeken kwam ik op deze pagina:
WII2.jpg
Bron: http://indonesiepagina.nl/fotoboek/52/0 ... _bogen.php

Zien we de overeenkomst met de eerste foto van de vraag?
Om de foto onvindbaar te maken heeft die slimme Martijn hem gespiegeld, zwart/wit gemaakt en bijgesneden. En klaar ben je met een schitterende quizvraag. Was het leven maar zo simpel.

Er is namelijk altijd een zeikerd die dan meer wil weten van zo'n fort en verder gaat zoeken. En dan blijkt dat het fort bij Ambarawa (Indonesië) helemaal niet Fort Willem II te heten, maar fort Willem I. Foutje van de website. Er is wel een Fort Willem II in Indonesië, maar dat ligt in Ungaran en is verder weinig interessant.

Fort Willem I daarentegen blijkt een pareltje van Nederlandse vestingbouw. Het is enorm groot, de hoofdgebouwen zijn ongeveer 180 meter lang. Vroeger had het een uitgebreid grondplan, waarvan de bastions nog aanwezig zijn. Tijdens de oorlog was het een Jappenkamp en is nog steeds gedeeltelijk een gevangenis, een ander deel is te bezoeken.

Wie meer over de fascinerende geschiedenis wil lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambarawa
http://blog.londoh.com/item/2167
http://www.salatiga.nl/omgeving/ambaraw ... /index.htm

enz. enz. enz.

Groet,
Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Vraag 189

Bericht door Martijn »

Barst schreef:Was het leven maar zo simpel.
Inderdaad, was het maar zo simpel...

Zorgen dat de van internet geplukte foto niet direct weer te vinden zou zijn met Tineye of Reverse Image Search van Google was op zich niet zo'n probleem. Zoals Bart al opmerkte simpelweg spiegelen, kleur eruit, afmetingen wijzigen en klaar.

Maar dan het verband tussen de twee forten. Het idee was dat ze allebei Willem II zouden heten. Helaas werd ik in het maken van deze vraag op het verkeerde been gezet door indonesiepagina.nl. Als men dan niet veel verder zoekt dan de site waar het antwoord op staat is dat nog niet zo'n probleem. Maar ja, was het leven maar zo simpel :D .

Nu had ik natuurlijk ook gewoon kunnen beweren dat de link alleen in de naam "Willem" zat, en dat de toevoeging niet relevant was, maar dat zou natuurlijk niet eerlijk zijn.

Daarom: kudo's en de volgende vraag voor Bart.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Plaats reactie

Terug naar “Quiz”