Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door KWD »

Tim Schreef
Ik ben namelijk heel erg nieuwschierig hoe de O.T. te werk ging. Huurden zij plaatselijke aannemers in, of werden er O.T. arbeiders uit Duitsland ingezet?
Vind het eigenlijk wel raar van jullie die toch vaak in het archief te vinden zijn dat je dat niet weet of kan ik dat soort informatie alleen in de plaatselijke archieven vinden.

O.T. huurden vooornamelijk plaatselijke aannemers in voor de Bunkerbouw die dan weer onder toezicht van een O.T.'r stond een bekende aannemer is toch wel Den Hollander uit Den Haag.

Zal mijn info erop na kijken
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door ErwinZ »

KWD schreef:Vind het eigenlijk wel raar van jullie die toch vaak in het archief te vinden zijn dat je dat niet weet of kan ik dat soort informatie alleen in de plaatselijke archieven vinden.
Omdat dergelijke informatie in besloten archieven ligt. Naar elke collaborateur, en daarmee ook de bunker bouwers, is justitieel onderzoek gedaan. Maar dit is tot aan 2021 niet openbaar.
Tuurlijk zijn er verwijzingen te vinden in (lokale) archieven maar dat is vaak summier. Daarbij komt, dat er in Nederland geen archief over de O.T. is en dat komt voornamelijk omdat dat geen Nederlandse organisatie was. Er ligt wel wat in het NIOD maar dat dat is vrij klein. Verder kom je wel wat tegen in het NIMH en voor de rest het CABR in Den Haag.

Het beste boek, tot dusver, wat ik heb gevonden is Noodzakelijk Kwaad van Joggli Meihuizen.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door Remco de Goede »

ErwinZ schreef:
Het beste boek, tot dusver, wat ik heb gevonden is Noodzakelijk Kwaad van Joggli Meihuizen.
Ik heb nog een exemplaar hiervan te koop, voor de liefhebber :D
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door ErwinZ »

Remco de Goede schreef: Ik heb nog een exemplaar hiervan te koop, voor de liefhebber :D
Teveel bladzijden voor jou zeker? :D
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door Remco de Goede »

ErwinZ schreef:
Remco de Goede schreef: Ik heb nog een exemplaar hiervan te koop, voor de liefhebber :D
Teveel bladzijden voor jou zeker? :D
Je slaat de spijker op zn kop ;) toen die binnenkwam heb ik m in de kast gezet omdat ik schrok van de dikte, en hij is er nog meer uitgeweest, als ie geseald zat bij de aankoop zit ie dat nu nog steeds 8-)
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door KWD »

Remco schreef
Ik heb nog een exemplaar hiervan te koop, voor de liefhebber
Ik heb wel interesse, als je hem nog hebt ? hou wel van dikke boeken heerlijke vakantie literatuur

Gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door KWD »

ErwinZ
Omdat dergelijke informatie in besloten archieven ligt. Naar elke collaborateur, en daarmee ook de bunker bouwers, is justitieel onderzoek gedaan. Maar dit is tot aan 2021 niet openbaar. Tuurlijk zijn er verwijzingen te vinden in (lokale) archieven maar dat is vaak summier. Daarbij komt, dat er in Nederland geen archief over de O.T. is en dat komt voornamelijk omdat dat geen Nederlandse organisatie was. Er ligt wel wat in het NIOD maar dat dat is vrij klein. Verder kom je wel wat tegen in het NIMH en voor de rest het CABR in Den Haag.
Volgens mij heb Jij je nieuwe roeping al gevonden, verzamel alle info de komende jaren en schrijf een Epos over de O.T. in Nederland, kan ik mij al voorinschrijven voor een exemplaar !

Klaas-Willem
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door Remco de Goede »

KWD schreef:
Remco schreef
Ik heb nog een exemplaar hiervan te koop, voor de liefhebber
Ik heb wel interesse, als je hem nog hebt ? hou wel van dikke boeken heerlijke vakantie literatuur

Gr Klaas-Willem
Stuur maar een PB Klaas, dan handelen we het zo af
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door ErwinZ »

KWD schreef:Volgens mij heb Jij je nieuwe roeping al gevonden, verzamel alle info de komende jaren en schrijf een Epos over de O.T. in Nederland, kan ik mij al voorinschrijven voor een exemplaar !
Als ik de toewijding, financiën, tijd en kennis had dan had ik het gedaan. Ik mis alleen 3 van de 4 :D

Maar ik zal wel wat meer posten over de O.T. als ik het tegenkom.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door AvB »

Ik ben toch wel benieuwd naar jouw bevindingen over de OT Klaas. Een documentje in een lokaal archief over het inhuren van een plaatselijk aannemer zegt nog erg weinig over het grote plaatje.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door ErwinZ »

wattman schreef: Gevraagd naar de werkuren was zijn antwoord: "Ik meen dat dat van 7 tot 5 was".
Werd er 's nachts doorgewerkt? "Ja, als we waren begonnen met het storten, dan je natuurlijk wel doorwerken en dan gingen we ook 's nachts door"
....
Nog gevraagd naar die 84 uur per week. "Ja, dat kan wel kloppen. Maar dat soort werkweken heb ik later na de oorlog ook bij de HBM [ = Hollandsche Beton Maatschappij] gemaakt."
84 uur is wel erg veel. Dat is 12 uur per dag, 7 dagen lang. Maar zou goed kunnen toen de nood heel hoog was.

In principe had men een 48-urige werkweek in de oorlog. Ik denk dat de 54-, 60- en 66-urige werkweek meer gangbaar was in de (bunker-)bouw. Men werd ook vaak naar een kamp gestuurd voor langere tijd, waarom dan niet extra veel werken. Beetje het boor-eiland principe zeg maar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door WimVe »

ErwinZ schreef: 84 uur is wel erg veel. Dat is 12 uur per dag, 7 dagen lang. Maar zou goed kunnen toen de nood heel hoog was.
Is dat niet het aantal uren dat van een aannemer gevraagd werd ? De arbeiders zullen dan in ploegendienst gewerkt hebben. Ik kan me niet voorstellen dat één ploeg 84uur achtereen zwaar werk kan leveren.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door ErwinZ »

Nee dat is per arbeider per dag. Zoals je hier kan zien werden er dagen van 15 à 16 uur gedraaid.
viewtopic.php?f=118&p=50555#p50555
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door Jo_123 »

Het is een wat ouder topic, maar in het "Handbook of the OT" staat ook het een en ander vermeld over de werktijden en salarissen van buitenlands personeel wat werkt aan de bunkerbouw. De lonen zijn onder andere afhankelijk van het type werk, leeftijd, huwelijkse status en het opleidingsniveau van de arbeiders. Het is wat lastig lezen soms, want alle type werknemers (medewerkers van de OT, medewerkers van ingehuurde firma's, werknemers van ingehuurde firma's, dwangarbeiders) worden vaak doorelkaar genoemd.

Hieronder een paar screenshots uit het boek, geldend voor (oa) Nederland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat over de werktijden:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tijd staat al ruim zestig jaar stil in Duitse bunkerkolos

Bericht door AvB »

Interessante info, bedankt!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”