Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door AvB »

Veel bunkercomplexen langs de Nederlandse kust zijn ingericht als paar- en winterverblijfplaats voor vleermuizen. In de Natura 2000 gebieden Meijendel en Berkheide overwinteren tegenwoordig 450 tot 500 meervleermuizen in bunkers: dit is zeventig procent van het aantal in de winter getelde meervleermuizen in Nederland. Dit maakt deze gebieden tot de belangrijkste overwinteringsplek in ons land.
Bron en meer: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=23896
Nicht ärgern - Nur wundern!
peterms50

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door peterms50 »

Een ongeloofwaardig hoog aantal, propaganda ? zodat eea afgesloten kan blijven ?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door tim »

Niks propaganda.. Het zit daar helemaal vol!
Verklaart ook waarom dunea op die locaties geen bunkerbezoekers wil hebben..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
peterms50

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door peterms50 »

Precies en dus afgesloten willen houden...

Voor 1940 hadden ze daar ook geen bunkers.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door svdb10 »

peterms50 schreef: 15 nov 2017, 07:51 Precies en dus afgesloten willen houden...
Wat een merkwaardige reactie. Wat is er mis met een (kwetsbaar) natuurgebied afgesloten willen houden als er aantoonbaar zeldzame diersoorten in voorkomen?
peterms50 schreef: 15 nov 2017, 07:51 ...Voor 1940 hadden ze daar ook geen bunkers.
In het bijbehorende artikel (link) staat ook dat de meervleermuis voorheen alleen in de mergelgroeves in Limburg voorkwam. Dankzij de aanwezigheid van de (voor het publiek afgesloten!) bunkers kan deze soort zich nu dus ook in het duingebied handhaven.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door ducatim901 »

We hebben inmiddels verschillende excursies gehad met vrijwilligers die o.a. vleermuistellingen doen. Reuze interessant en aardige mensen. Zij hebben net zoveel kennis van vleermuizen als wij van bunkers. Aan de ene kant is het jammer dat bunkers worden afgesloten maar als dit voor een goed doel is zie ik er geen probleem in. Maar het zou goed zijn als er wat meer draagvlak bij beide partijen zou komen. De gezamenlijke excursies zijn daarbij een goed begin! Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
peterms50

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door peterms50 »

en met welke reden moeten ze voor komen op meer plekken dan alleen die mergelgroeve ? is gewoon milieu/ groenlinks hobby.

Dat er bunkers afgesloten worden -met welke reden dan ook- is vaak goed voor behoud van interieur eigenschappen van desbetreffende bunker (denk aan tekeningen).
Daarin is ook de erfgoed reden te vinden.
Maar het vleermuis knuffelen gaat me wat ver.

Excursies naar bunkers zijn vaak vol en niet op momenten dat iedereen kan. (kijk bijv. naar inschrijving gangenstelsel HvH)

Ieder zijn ding, ik bezoek de betonnen resten graag op momenten dat het mij uitkomt in alle rust (alleen of met bunkermaat). Ik zie dan ook wel eens een vleermuis, maar nog nooit meer dan enkele gezien per bunker.

grt Peter
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door tim »

Dat komt omdat de gangenstelsels waar er 450 zitten zijn afgesloten ;)

We moeten eens af van het onbegrip tegen mensen die voor andere doeleinden gebruik maken van bunkers..
Sinds we met het atlantikwallmuseum samenwerken met de zoogdierenwerkgroep zijn beide partijen er beter van geworden, en kunnen we meer doen om zeldzame bunkertypen en exemplaren met bijzondere tekeningen of objecten erin veilig te stellen voor de toekomst.. dat is dan jammer voor mensen die er stiekem in willen kruipen.. even geduld hebben tot er een open dag is!

En dat heeft met linkse hobby's niks te maken!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door svdb10 »

peterms50 schreef: 15 nov 2017, 11:46 en met welke reden moeten ze voor komen op meer plekken dan alleen die mergelgroeve ? is gewoon milieu/ groenlinks hobby.

Dat er bunkers afgesloten worden -met welke reden dan ook- is vaak goed voor behoud van interieur eigenschappen van desbetreffende bunker (denk aan tekeningen).
Daarin is ook de erfgoed reden te vinden.
Maar het vleermuis knuffelen gaat me wat ver.
Waarom mag een bunker niet worden afgesloten voor vleermuizen en wél om een tekening te bewaren? Waar staat vastgelegd dat het belang van erfgoed zwaarder weegt dan bijv. het belang van het beschermen van het milieu?

En inderdaad kwamen de meervleermuizen (kennelijk) vroeger niet voor in het duinlandschap, maar hetzelfde geldt voor bunkers (zoals je zelf in een eerdere reactie al aangaf). Waarom verdienen de bunkers in jouw ogen dan wél bescherming en de vleermuizen niet? Misschien moeten we dus alle bunkers maar zsm slopen? Onzin om rekening te houden met de wensen van een kleine groep (linkse/rechtse?) bunkerliefhebbers, toch?

Ik sluit me helemaal aan bij de reacties van Tim en Jack; hoe meer verschillende hobbies/invalshoeken je weet te verenigen, hoe interessanter het verhaal voor het grote publiek én hoe groter het draagvlak en dus uiteindelijk de kans dat iets behouden kan blijven. Natuurlijk moeten daarbij af-en-toe concessies worden gedaan die pijn doen. Ik ben ook niet altijd blij als ik een fort langzaam vernield zie worden door bomen die uit het dak groeien of juist een historisch verdedigingswerk in het kader van 'nuttig hergebruik' elk karakter zie verliezen, maar behoud (in wat voor vorm dan ook) zou m.i. altijd zwaarder moeten wegen dan mijn/jouw/zijn korte-termijn persoonlijke belang.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
peterms50

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door peterms50 »

Ik had het idee mijzelf te hebben aangemeld bij een fortificatie forum, niet bij een of andere flora/fauna site :lol:

Bunkers vind ik fascinerend, vleermuizen minder... ik geniet zeker van bijvoorbeeld de herten die ik op mijn tochten zie en ben ook een dieren liefhebber..maar aan die vleermuizen heb ik weinig boodschap.

En mijn opmerking over hoeveel ik er tegen kom geld niet alleen voor toegankelijke bunkers.
Zo kom ik ze gerust op een 'bunker speur dag' vaker tegen in onafgesloten bunkers dan in speciaal ingerichte/ afgesloten bunkers.

Gaan we ook nog een topic openen over bijzonder varen soorten die er vaak op bunkers groeien ? :roll: :lol:

Probleem vind ik dat er meer en meer afgesloten wordt, zowel bunkers als gebieden (natura2000 gedoe) met bedenkelijke redenen.
Natuurlijk is het mooi als de bunker beter in conditie blijft bij afsluiting, maar daar de vleermuis als reden voor opvoeren vind ik vergezocht en erken ik niet.

grt, Peter
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door tim »

Hoi Peter, ieder zn mening, en gelukkig hoeft men geen rekening te houden met jouw erkenning.. :lol:

Ik ben wel blij met de vleermuisjes, die hebben namelijjk al heel wat bunkers van de sloop gered..

En ja het is voor de bunkertoerist vervelend dat er steeds minder te bezoeken is, maar dat heeft een goede reden. Daar moeten we dan maar mee leren leven!

Van een mooie varen op een bunker mag je ook wel genieten!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
peterms50

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door peterms50 »

... :lol:

Van een mooie varen op een bunker mag je ook wel genieten!

Gelukkig maar ;)
[/quote]
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door ducatim901 »

Ik ging van de zomer nog uit mijn dak toen we met z'n drieen op bunkertocht waren in St. Malo.
Op een bunker stond een hele rits Herfstschroeforchissen, super speciaal en het waren er heel veel, de aanhang kon het niet echt boeien geloof ik, maar het maakte mijn dag!
Nog maar op één andere plaats gezien en "toevallig" ook op een bunker in de buurt van Cherbourg.
In Nederland maar op een enkele plek te vinden maar altijd op lastig begaanbare plekken.
En zelfs het kleinste varentje op een bunker laat ik niet lopen voor een foto momentje.
Als er geen bunkers (en b.v. de forten van de St.v.A.) gebouwd zouden zijn dan zouden er in de duinen minder vaak apart (lees vreemd) biotoop te vinden zijn waardoor a-typische planten ergens voet aan wal kunnen krijgen op "eilandjes" en zo toch kunnen overleven terwijl het oorspronkelijke biotoop al verdwenen is door industrie en b.v. stadsuitbreiding.

Soms is het moeilijk om bij natuurorganisaties draagvlak te krijgen voor bunkers en de unieke historie, maar als we recht tegenover elkaar blijven staan dan gaat dat niet helpen.
Juist de combinatie van natuur en cultuur maakt het voor meer mensen interessant!
Als je naar bunkers - fortificaties gaat kom je op mooie plekken en dat maakt het extra leuk (goed voor de plaatjes).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door XX_Alexander_XX »

Samenwerking met andere organisaties zoals de Vleermuizenwerkgroep heeft voor zowel natuur als bunkerliefhebber voordelen. De bunkers liggen er en zijn betaald, kun je er net zo goed gebruik van maken heeft iedereen er voordelen van. :D

Ben overigens ook een keer meegeweest met vleermuistelling en er zaten toen best wel wat vleermuisjes in de bunkers/gangen die we hebben bezocht. Soms zie je ze niet maar heb zelf ervaren dat ze in de kleinste gaatjes kunnen zitten waar je zo voorbij loopt! (gaatje in het voegwerk/metselwerk van net 1x1 cm met erachter een klein holletje waar er eentje in zat.)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door ErwinZ »

ducatim901 schreef: 15 nov 2017, 19:13 Op een bunker stond een hele rits Herfstschroeforchissen, super speciaal en het waren er heel veel, de aanhang kon het niet echt boeien geloof ik, maar het maakte mijn dag!
Ehmm ... NOPE! ;)

Bunkers zijn het mooist vind ik als ze vervallen achtergelaten zijn in de natuur. Verlaten testamenten van een oorlog de we hopelijk nooit weer gaan zien. Het is natuurlijk prima als er een aantal omgetoverd worden tot museum of horeca gelegenheid maar laat de rest gewoon liggen. Met of zonder vleermuis maakt mij niet zoveel uit.

Wat mij wel stoort is dat er inmiddels in heel Nederland (behalve de waddeneilanden blijkbaar) geen groen stuk meer is zonder omheining en verboden toegang na zonsondergang borden. Laat staan de Natura 2000 gebieden waar je helemaal niet mag komen. Dat is toch raar, alsof er iemand eigenaar is van natuur? Ik denk dat dit ook een beetje speelt bij Peter.
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”