FLAK verplaatst

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: FLAK verplaatst

Bericht door ducatim901 »

Misschien alleen voor burgervoertuigen en lichte leger voertuigen?
Het kan helpen om bij b.v. pascontroles het werk te vergemakkelijken.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: FLAK verplaatst

Bericht door bunkerpictures »

Tim, deze drankentanden horen orgineel niet op deze locatie en hebben dus als zodanig geen nut en historische betekenis.
Ik kwam ze los liggend tegen in de nabijheid waar grondverzet wordt gepleegd ivmde aanleg van nieuwe op en afritten van de A20 nabij Moordrecht. In het talud van de A20 rondom de bruggen over de diverse spoorlijnen lagen diverse stellingen die wel voorzien waren van o.a. drakentanden. Dus ze komen wel uit het gebied maar niet aantoonbaar behorende bij deze stelling.
Om ze niet verloren te laten gaan in de grote wegwerkzaamheden zijn ze veiliggesteld en nu als decoratie bij de PaK-stelling neergezet, dit leek een ieder beter als dat ze verloren zouden gaan.

Aanvulling, aan de onderkant heb ik wel afdrukken gezien van dat ze op enige wijze vastgezeten hebben aan iets. Ze hebben niet als een zware drakentanden versperring via een betoncontructie aan elkaar gezeten. Ik denk dat ze alleen diende om een stelling of afzetting rondom de snelweg e.d. wat "zware" te doen zijn of lijken, gecombineerd met prikkedraad dat er aan bevestigd kon worden.

Gr Raphael.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: FLAK verplaatst

Bericht door Bas de Mos »

Natuurlijk, altijd beter dan zomaar in de maalmolen! Het is wel een interessant punt, we hebben hier bij Kijkduin ook zo'n ding liggen en veel mensen namen al aan dat het geen 'drakentand' is. Ik verwacht echter dat een klein voertuig er zeker wel door stil komt te staan, en een groot voertuig zal er ook last van hebben als er eentje onder de bodem blijft steken?
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: FLAK verplaatst

Bericht door bunkerpictures »

Situatie Juni 2013

5e Tochtweg Moordrecht:
Afgelopen week was er de officiële onthulling van een informatiebord bij de verplaatste PAK-stelling aan de 5e Tochtweg in Moordrecht, onderdeel van de Vordere Wasserstellung.
De locatie is helemaal klaar, de stelling ligt er weer netjes bij en het Fa-manschappen onderkomen in het talud van de spoordijk is ook zichtbaar. Het informatiebord geeft een uitleg hoe men de stelling bij toeval heeft ontdekt en wat er toen mee gedaan is en waarvoor hij diende in de oorlog. Een aantal draken tanden die ik bij toeval in de nabijheid aantrof na zandverplaatsingen zijn er als aanvulling bijgelegd.
Zie voor foto's http://www.bunkerpictures.nl/datasheets ... recht.html
Opening 20-06-2013 03.jpg
Opening 20-06-2013 04.jpg
Opening 20-06-2013 08.jpg
Opening 20-06-2013 10.jpg
Provinciale weg Gouda:
In maart 2013 ben ik aan de hand van de z.g. “verzetskaart” van de Vordere Wasserstellung, verder aan het zoeken gegaan. Ik trof zodoende in een weiland langs de Provinciale weg Gouda-Moordrecht nog een zelfde PAK-stelling aan als aan de 5e Tochtweg in Moordrecht.
Door de gemeentelijke herindeling i.v.m. de aanleg van een nieuwe Goudse woonwijk ligt deze stelling nu op grondgebied van de Gouda. Zowel de Gemeente Gouda als Zuidplas waar Moordrecht ondervalt zijn over de vondst geïnformeerd en al ter plaatsen wezen kijken.
Op het moment van aantreffen was de vorm duidelijk te herkenen maar van de binnenzijde is niets te zien daar deze tot de rand toe is opgevuld met aarde en nagenoeg gelijk ligt aan het maaiveld. Op dit moment is er niets van te zien door het hoog staande gras.
Zie voor foto's http://www.bunkerpictures.nl/datasheets ... gouda.html
Emplacement a-02.JPG
Emplacement a-04.JPG
Type en versies:
Bij nader onderzoek van de andere bekende en nog resterende stellingen heb ik kunnen vaststellen dat deze, vanuit “typologie standpunt” (nog)onbekende type, stelling gebouwd is in verschillenden versies.
De stelling in Boskoop is voorzien van 3 munitienissen en 2 personeelsuitgangen en een inrit voor het geschut. Mogelijk was dit een antitank geschut van het merk Bohler 4,7cm.
De stelling aan de 5e Tochtweg die op dit moment al enige geheel open en zichtbaar is, bestaat uit 2 munitienissen, 1 personeelsingang en een inrit voor het geschut.
De stelling aan de Provinciale weg is aan de hand van de contouren een zelfde versie.
De stelling die nauwelijks zichtbaar is aan de Oost Ringdijk in Gouda en deels in het talud is weggewerkt en beschadigd is, niet te bepalen welke versie dit betreft. Daar heb ik enige jaren terug, een op korte afstand staande, vermoedelijk munitienis aangetroffen.

Het geheel heeft nog vele openstaande vragen en naderonderzoek zal plaats vinden om het een en ander hopelijk helderder te krijgen en verder ondersteunt te zien door documenten en foto’s uit de oorlog.

M.v.Gr.
Raphael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: FLAK verplaatst

Bericht door ducatim901 »

Mooi dat er nog meer zit.
Ik ga binnenkort ook eens kijken.
Ben er toch geregeld in de buurt.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: FLAK verplaatst

Bericht door tim »

Lekker bezig raph!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: FLAK verplaatst

Bericht door Remco de Goede »

Goed bezig!
Gebruikersavatar
aad-G
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:24
Locatie: Gouda

Re: FLAK verplaatst

Bericht door aad-G »

IMG00413-20130629-1040.jpg
ben ook eens gaan kijken achter de boerderij.
ik hoop dat deze ook behouden blijft als er wordt gebouwd voor de nieuwe wijk zou deze opgenomen kunnen worden als zandbak voor de kinderen op een van de pleintjes.
Mij is verteld dat hier een bunker was voor een stuk geschut, locatie het taluut van Moordrecht .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”