Maison Forte - Saint Menges

Algemene discussie over de Maginotlinie
Plaats reactie
Wilco Vermeer

Maison Forte - Saint Menges

Bericht door Wilco Vermeer »

De kazemat type "Maison Forte" bij Saint Menges op de toegangsweg naar Sedan

Afbeelding
(c)Wilco Vermeer

Afbeelding
(c)Wilco Vermeer

Afbeelding
(c)Wilco Vermeer

En zo was het toen, helaas niet dezelfde.
Afbeelding
Bron foto: Lexicon der Wehrmacht.
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door MM 305 »

Schitterend, dit is nog eens stukje geschiedenis bewaren.
Zijn er misschien nog fotos van andere Maison Fortes?

Groeten Andreas
Annelies

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door Annelies »

Leuk Wilco, bedankt voor het plaatsen.
In mei kom ik weer door Sedan op weg naar de Argonne, dan maken we hier even een detour voor ;-)

Behoorde deze overigens tot de Maginot Linie?

Gr.
Annelies
Wilco Vermeer

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door Wilco Vermeer »

Volgens mij niet, dit is de grensposten verdediging. Ze lag in de opmarsroute van Rommel's panzers. Hierna kwamen ze bij Sedan waar de panzers met pontonbruggen over de maas zijn gestoken.
Een bezoeker van een andere forum is onlangs nog rond die opmarsroute wezen kijken en heeft dar leuke foto's gemaakt
http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=12624
Annelies

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door Annelies »

Maison Fortes van de Maginot Linie lagen juist bij de grens, vandaar mijn vraag ;)
Ik ben eigenlijk voornamelijk geintereseerd in de Ouvrages dus van de Maison fortes weet ik nagenoeg niets. Ik ga deze eens opzoeken, kijken of hij inderdaad bij de ML hoorde.

Gr.
Annelies
Wilco Vermeer

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door Wilco Vermeer »

De Maginot Linie lag niet bepaald in de buurt, maar uiteraard waren de wegen waarlangs deze lagen ook toegangswegen naar de Maginot Linie. Ik heb echter wel twijfels of ze specifiek als voorposten voor de ML zijn bedoeld. Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen.
Blockhausronny

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door Blockhausronny »

Wilco Vermeer schreef:De Maginot Linie lag niet bepaald in de buurt, maar uiteraard waren de wegen waarlangs deze lagen ook toegangswegen naar de Maginot Linie. Ik heb echter wel twijfels of ze specifiek als voorposten voor de ML zijn bedoeld. Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen.
Niet in de buurt?Van St. Menges is het maar luttele kilometers tot bv. Sedan,en dan zit je wel degelijk
in de Ligne Maginot.
Annelies

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door Annelies »

Ik heb even gezocht en hij hoort wel degelijk bij de Maginot Linie! Het is MF 10

http://www.fortiff.be/maginot/index.php?page=j64

En hier meer over de andere Maison Forte met mooie dwars doorsneden

http://www.fortiff.be/maginot/index.php?page=q52
Wilco Vermeer

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door Wilco Vermeer »

Perfect Annelies bedankt.
Wilco Vermeer

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door Wilco Vermeer »

Niet in de buurt?Van St. Menges is het maar luttele kilometers tot bv. Sedan,en dan zit je wel degelijk
in de Ligne Maginot.
Daar valt natuurlijk over te twisten, wat ik bedoel is dat dit soort versterkingen in Frankrijk, wat ik daar ter plekke begrepen heb, vooral waren bedoeld als eerste lijns verdediging/vertraging en signalering langs de grenswegen. Deze wegen leidden naar meer gebieden dan alleen de Maginot Linie. Deze weg werd bijvoorbeeld gebruikt om bij Sedan de Maas over te steken en juist de Maginot Linie te omzeilen.
Dat deze nadrukkelijk onderdeel van de Ligne Maginot waren onderstreept eigenlijk vooral de gigantische uitgestrektheid van de Linie die veel meer bevatte dan alleen de fortificatiën die vooral bekend zijn geworden als Maginot Linie.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door wattman »

Ik vrees dat we hier weer tegen een definitie probleem aanlopen, wat noemen we Ligne Maginot (vergelijk die eerdere discussie valt Noorwegen nu wel of niet onder de Atlantikwall?). De Fransen verdeelden de grensverdediging zelf in diverse "Secteur Fortififee", en die liepen door tot de Noordzeekust. Maginot Linie is op de eerste plaats een propaganda begrip.
Wilco Vermeer

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door Wilco Vermeer »

Volgens mij erken ik de definitie, maar geef ik slechts aan dat er een verschil is tussen wat onder de volksmond als Maginot Linie wordt gezien en de Ligne Maginot. Annelies heeft al duidelijk aangegeven dat dit werk onder de Ligne Maginot viel.
Er valt in mijn ogen echter niet te ontkennen dat bijvoorbeeld dit specifieke Maison Forte ook nog functie had buiten de Maginot Linie om. Zoals de historie heeft uitgewezen werd de Maginot Linie, zoals deze in de volksmond bekend is geworden, door de Duitse opmars omzeild, maar daarbij moesten de Duitse Panzers wel de wegen passeren waar deze kazematten stonden en hebben ze dus, wellicht onbedoeld, een andere functie gehad dan puur een voorpost van de Ligne Maginot.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door wattman »

Sorry, ik heb wat verwarring gesticht door de ene maal de naam in het Frans te gebruiken en dan in het Nederlands. Wat ik bedoel te zeggen is dat mijns inziens " Maginot Linie" of " Ligne Maginot" geen militair-technische betekenis heeft, omdat het niet in die zin gebruikt werd. Het is een propaganda leuze, waarbij men dan vooral het beeld oproept van de Petit Ouvrages en Grand Ouvrages en niet van de talloze kleinere kazematten rond die werken, of in sectoren waar dergelijke PO en GO's (vrijwel) ontbreken. In die zin lijkt mij althans de discussie of de betreffende bunker behoort tot de "Maginot Linie" weinig zinvol.
Wilco Vermeer

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door Wilco Vermeer »

Dat is helemaal terecht, maar dat is mijn punt ook niet. Ik bedoel vooral dat dit soort kazematten een breder functie hadden dan puur het behoren tot een bepaalde linie. Deze kazematten hebben een functie gehad (vertraging van de ompmars en signalatie van de inval zodat de bruggen over de Maas konden worden opgeblazen), zonder dat de zeg maar populaire Maginot Linie, bij de gevechten betrokken was.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Maison Forte - Saint Menges

Bericht door PdK »

Dit onderwerp is nu verschanst onder het kopje 'maginotlinie'

Groeten, Peter
Plaats reactie

Terug naar “Maginotlinie”