Technische tekeningen gezocht

Algemene discussie over de Maginotlinie
Plaats reactie
Marsipulamie

Technische tekeningen gezocht

Bericht door Marsipulamie »

Hoi allemaal,

Ik wil mijn website graag voorzien van illustraties van interval kazamatten, PO's en GO's, STG bouwsels, wapens (bv. 81mm mortier, 75mm geschut etc.).
Graag wil ik die illustraties zelf gaan maken zodat de bezoekers van de site een duidelijk beeld krijgen van de fortificaties etc.
Weet iemand hoe ik aan die technische tekeningen/bouwplannen kan geraken?

Dank jullie bij voorbaat voor de hints en tips.

Groet,

Marcel van Lierop
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Technische tekeningen gezocht

Bericht door svdb10 »

Hallo Marcel,

Om jouw vraag goed te beantwoorden moet je denk ik iets specifieker zijn: bij voorbeeld wat voor soort illustraties wil je maken? Gaat het om vrij globale
tekeningen of om heel gedetaillerde afbeeldingen waarbij elk boutje zichtbaar is? Wil je de kazematten kaal natekenen, of inclusief interieur? Ben je op zoek naar tekeningen van een willekeurige kazemat/PO/GO of denk je aan een bepaalde streek of object? Zo zijn de ouvrages uit bijvoorbeeld de Alpen heel anders vergeleken met die uit het noord-oosten...

Maar goed, even los van bovenstaande vragen. Voor wat betreft afbeeldingen (tekeningen) van franse kazematten kun je al een heel eind komen door de literatuur over de maginotlinie er op na te slaan. Daarbij zijn de franse boeken vaak stuk gedetailleerder dan vergelijkbare werken in andere talen. Zelf vind ik de boeken van J. Depret erg goed en gedetailleerd en ook het (prijzige) standaardwerk van P. Truttman staat bol van de tekeningen van kazematten. Voorwaarde voor deze boeken is dan wel dat je de franse taal vrij goed beheerst.

Kortom, laat even weten wat je precies zoekt, dan kunnen ik en de overige forumbezoekers jou ongetwijfeld stukje verder helpen.
Gr. Sander

PS. Wat is jouw website trouwens? Of is die nog in ontwikkeling?
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Marsipulamie

Re: Technische tekeningen gezocht

Bericht door Marsipulamie »

Dag Sander/mede bezoekers,

Tja, daar heb je gelijk in. Ik zal proberen specifieker te zijn.

Ik zoek technische tekeningen van de volgende items/kazematten:
- 81mm mortier Mle 1932 (zowel van de koepel als van de kazemat opstelling)
- mitrailleur hefkoepel
- AM koepel
(van de bovenstaande 3 items wil ik een 2D illustratie maken met zoveel mogelijk details)

- De technische tekening(-en) van de interval kazematten:
- Grand-Lot
- Quatre vents Nord
- Font d'Havange

Ik wil van de kazematten een 3D illustratie gaan maken (GoogleSketchup) met interieur.

Wie zou mij hier mee verder kunnen/willen helpen?
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Technische tekeningen gezocht

Bericht door svdb10 »

Hallo Marcel,

Een snelle blik in mijn boekenkast leert mij dat over de door jou genoemde kazematten weinig tot geen info beschikbaar heb. Maar op de site van de association die de casemate du grand Lot beheert, zie ik wel wat tekeningen staan. Ik zou in eerste instantie dus contact met hen opnemen. http://www.casemate-du-grand-lot.eu

Ik zal oogje openhouden voor (technische) tekeningen van de door jou genoemde wapens. Voor wat betreft de 81mm hefkoepel moet ik direct aan het Ouvrage Immerhof denken; dit bezit nog een prachtig exemplaar van zo'n koepel én een vrij actieve beherende organisatie. Wederom zou mijn advies dus zijn om eens contact met hen op te nemen. Maar pas op, dit soort koepels zijn technisch zéér complex, dus om dat mechanisme beetje gedetaillerd na te tekenen... Pff, ga er maar aan staan!

Sorry, dat ik je niet direct verder kan helpen maar mijn interesse betreft eerder verdedigingswerken die iets ouder zijn (1850-1914). Bezit wel wat boeken en info over de maginotlinie, maar dus nét niet wat jij zoekt.

Gr. Sander

PS leuke site met wat afmetingen van de verschillende koepels. http://maginotboss.over-blog.com/article-29857732.html
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Technische tekeningen gezocht

Bericht door rony »

Dag Marcel,

Is het zoiets dat je zoekt?
Gr
rony
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Annelies

Re: Technische tekeningen gezocht

Bericht door Annelies »

Misschien kan deze je site je ook op weg helpen, hier staan veel tekeningen van de Maginot Linie onder het kopje typologie:
http://www.fortiff.be/maginot/index.php?page=t25
Marsipulamie

Re: Technische tekeningen gezocht

Bericht door Marsipulamie »

rony schreef:Dag Marcel,

Is het zoiets dat je zoekt?
Gr
rony
Hoi Rony,
Het komt aardig in de buurt.
De tekeningen die ik graag zou willen gebruiken hebben ook een zijaanzicht en tevens vermeldingen van de afmetingen (niet alleen van de kamers/ruimtes binnenin maar ook de afmetingen buiten (hoogte deuren, breedte van de geschutsopeningen, dikte van de muren etc.).
Ik wil namelijk een precieze 3D illustratie maken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Technische tekeningen gezocht

Bericht door PdK »

Dit onderwerp is nu verschanst onder het kopje 'maginotlinie'

Groeten, Peter
Plaats reactie

Terug naar “Maginotlinie”