Algemene vragen

Algemene discussie over de Maginotlinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Algemene vragen

Bericht door soetrich »

Wie plaatst het eerste bericht in dit mooie onderwerp Maginotlinie?

Naast de interesse voor verdedigingswerken in heel Europa, heeft deze linie mijn hoofdinteresse. Ik ben lid van de Vereniging Vrienden van Fermont (Longuyon). Ik geef Nederlandse rondleidingen voor groepen in het ouvrage Fermont. Al ruim 15 jaar houd ik me hiermee bezig en nog steeds komen er kleine details boven water. Daarnaast gaat mijn interesse ook uit naar de forten van Séré de Rivières die gebouwd zijn vanaf 1873 tot 1880. De principes die toen ontwikkeld werden, zijn toegepast tot aan 1914. Ook bewapening heeft mijn aandacht.

Schroom niet om een vraag te stellen. Het moet geen discussie worden van "wie was nu het beste en het sterkste"en meer van dat soort zaken. Elke linie heeft zijn voor- en nadelen en heeft al of niet de vuurproef ondergaan. Ik wacht af.

Hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
jan lugtmeijer †

Re: introductie Maginotlinie

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hallo Hans,
Ik ben nog nooit op Fermont geweest maar ben al wel 10 jaar de gelukkige bezitter van het mooie boek "Zicht op Fermont".
Ik heb wel twee vragen:
1) Waarom is de keus gemaakt om bezoekers door de munitie ingang te laten binnenkomen en niet door de manschappeningang?
2) Ik zag dat het ouvrage slechts twee en een half uur per dag geopend is. Is dat niet erg kort voor zo'n groot bouwwerk?
Annelies

Re: introductie Maginotlinie

Bericht door Annelies »

Dag Hans,

Ik ben vorig jaar in Fermont geweest, een prachtig fort!
Het is het eerste Maginot fort wat ik bezocht heb en ik was zeer onder de indruk.
Ook de draaiende koepel was leuk om te zien. Alleen hadden wij een franse gids, dus helaas heb ik er weinig van begrepen aangezien ik geen frans spreek :(

Ook ik heb een vraag, namelijk waar deze klokken voor dienden:

Afbeelding
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: introductie Maginotlinie

Bericht door soetrich »

jan lugtmeijer schreef:Hallo Hans,
Ik ben nog nooit op Fermont geweest maar ben al wel 10 jaar de gelukkige bezitter van het mooie boek "Zicht op Fermont".
Ik heb wel twee vragen:
1) Waarom is de keus gemaakt om bezoekers door de munitie ingang te laten binnenkomen en niet door de manschappeningang?
2) Ik zag dat het ouvrage slechts twee en een half uur per dag geopend is. Is dat niet erg kort voor zo'n groot bouwwerk?
Tijdens de bezetting van de ouvrages had de manschappen-ingang de fuinktie van ventilatieblok. Verse lucht werd hier naar binnengezogen en de vervuilde lucht (ook van de dieselmotoren) werd hier naar buiten geblazen. Daarnaast was het blok een reserve-ingang/uitgang en werd hooguit in bijzondere gevallen gebruikt. Het is dus veel kleine en compacter dan de munitie-ingang. De manschappen-ingang van Fermont is heel lang onbruikbaar geweest vanwege de vochtigheid en dus de slechte staat van trappen en lift. De munitie-ingang is altijd al de hoofdingang geweest, al doet de naam anders vermoeden. Hier was de wacht en ging de bemanning naar binnen en naar buiten.

De munitie-ingang is een ruime ingang; er kan gemakkelijk een kassa staan. Binnen kan een groep geformeerd worden. Beide liften in de ingang funktioneren en kunnen bezoekers naar beneden brengen.

In het hoogseizoen is het ouvrage van 14:00 tot 17:30 open. Het leent zich alleen voor een geleid bezoek dat ongeveer 2:30 uur duurt. In die tijd zie je een gedeelte van het ouvrage dat bezoekbaar is. De andere delen zijn in redelijke tot slechte staat en dus niet bezoekbaar. Indien het (theoretisch) mogelijk zou zijn om het gehele ouvrage te bezoeken, moet je rekenen op een bezoek van 4 à 5 uur. Wel wat hevig voor een gemiddelde toerist en dan nog alleen het interieur!!

hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: introductie Maginotlinie

Bericht door soetrich »

Annelies schreef:Dag Hans,

Ik ben vorig jaar in Fermont geweest, een prachtig fort!
Het is het eerste Maginot fort wat ik bezocht heb en ik was zeer onder de indruk.
Ook de draaiende koepel was leuk om te zien. Alleen hadden wij een franse gids, dus helaas heb ik er weinig van begrepen aangezien ik geen frans spreek :(

Ook ik heb een vraag, namelijk waar deze klokken voor dienden:

Afbeelding
Deze "klokken" bevinden zich in de elektrische centrale. Het zijn meters die het voltage en amperage aangeven, als de dieselmotoren draaien en de genratoren voor de stroom zorgen. In vredestijd is het ouvrage aangesloten via een luchtlijn en ondergrondse kabels op het civiele stroomnet. In een oorlogssuituatie zorgt het ouvrage voor zijn eigen stroom.

hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
jan lugtmeijer †

Re: introductie Maginotlinie

Bericht door jan lugtmeijer † »

soetrich schreef:
In het hoogseizoen is het ouvrage van 14:00 tot 17:30 open. Het leent zich alleen voor een geleid bezoek dat ongeveer 2:30 uur duurt. In die tijd zie je een gedeelte van het ouvrage dat bezoekbaar is. De andere delen zijn in redelijke tot slechte staat en dus niet bezoekbaar. Indien het (theoretisch) mogelijk zou zijn om het gehele ouvrage te bezoeken, moet je rekenen op een bezoek van 4 à 5 uur. Wel wat hevig voor een gemiddelde toerist en dan nog alleen het interieur!!

hans
Bedankt voor je uitleg.
En ik denk dat ik het liefst de delen die niet bezoekbaar zijn zou willen zien :D

Groet, Jan
Blockhausronny

Re: introductie Maginotlinie

Bericht door Blockhausronny »

hallo hans,

een kleine vraag:
hoe heet het onderstaande voorwerp en hoe werkt het precies?
ik weet aleen dat het dient ter communicatie tussen de blokken
en het commando
dit is trouwens een foto uit la Ferté

grtz,Ronny
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: introductie Maginotlinie

Bericht door MM 305 »

Een zeer interessant instrument.
La Ferté stond voor dit jaar op het programma, maar helaas is het er niet van gekomen.

Gr. MM
Blockhausronny

Re: introductie Maginotlinie

Bericht door Blockhausronny »

moet je echt doen MM,
alleen hebben ze beperkte openingsuren
maar de buitenkant en de omgeving met de kazematten
zijn ook de moeite.
grtz,R
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Algemene vragen

Bericht door rony »

Zou dit Sponeck kunnen zijn ?
ML Block (1280x833).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Plaats reactie

Terug naar “Maginotlinie”