SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Algemene discussie over de Maginotlinie
Tom Oliviers

SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo,

Hieronder vind je enkele foto's van de enige casemat voor een 155mm kanon in de ganse Maginot Linie! Dit is dus een unieke bunker dewelke te vinden is nabij het Fort de Maulde, in de Sector Fortifiée l'Escaut.

Afbeelding
De artillerie-ingang van deze bunker. naast deze ingang is er ook nog een personeelsingang voorzien.

Afbeelding
De centrale gang achteraan, met aan de uiteinden telkens een munitiemagazijn, en links in het midden de geschutsruimte.

Afbeelding
Ook in deze gang vind je als je goed zoek nog een mooie muurschildering van een bunker met een kanon in, met de typische maginot-linie leuze "On Ne Passe Pas" rondom geschreven. Deze leuze vind je in vele Franse bunkers terug.

Afbeelding
Een fraai staaltje Franse architectuur! Ik vind deze bunker zo iets hebben als in de "Van Helsing" film :D

Afbeelding
De sokkelput van het 155mm kanon.

Afbeelding
Eén van de verankeringspunten voor de "benen" van het kanon.

Afbeelding
De gigantische geschutsopening waardoor het 155mm kanon de bruggen over de Schelde kon beschieten.

Afbeelding
Frontaanzicht van de kolosale geschutsbunker. Om mooie foto's te nemen moet je hier wel in de winter naartoe gaan, in de zomer zit deze bunker onder de begroeïng van de struiken.

Afbeelding
Bunkerfreaks in actie :D van links naar rechts: Bunkerfreak Dirk, Bunkerfreak Tom (ikke) en Bunkerfreak Gunther.

met vriendelijke groet,
Bunkerfreak Tom
Blockhausronny

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door Blockhausronny »

Miljaar,die muurschildering,daar heb ik overheengekeken,
terug dus!!!!

gr.,R.
Tom Oliviers

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door Tom Oliviers »

haha :D

wij zijn diezelfde dag twee maal naar deze kazemat geweest, de tweede keer omdat we afgesproken hadden met een nieuwe Bunkerfreak die pas rond de middag kon komen. Dus nadien wij er met hem nogmaals naartoe (toen hadden we de rest van Maulde ook al bezocht) en toen zag ik die pas staan (in de gang vlakbij de manschappeningang).

Tom
Blockhausronny

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door Blockhausronny »

Normaal moet ik altijd iets tweemaal
gezien,ben een geweldig nerveus type
als ik op pad ben ;)

grtz.,R.
Tom Oliviers

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door Tom Oliviers »

Toen wij daar aan die 155mm kazemat stonden kwam er een jager op ons afgewandeld, op dat moment word ik ook een tikje nerveus, want ik spreek geen woord deftig Frans. Ik kan zo net mijn plan trekken als het over bunkers gaat...

maar die man had daar alle begrip voor en toen ik hem vertelde dat wij van "Anvers, aussi dans l'Escaut" zijn moest hij eens lachen en begon spontaan te vertellen waar er nog bunkers stonden. Toen hij over Fort de Maulde begon, dacht ik me van den domme te houden en ik zei hem "daar mag je toch niet op?!" en toen zei ie: Bwoa, niemand trekt zich dat aan, das maar om de crossers af te schrikken, daar moet je niet van wakker liggen!"

Da's weer zo typisch Frankrijk he, Heel dat fort hang echt overdreven vol waarschuwingen van Verboden domein, etcetera, en dan de jagers die errond lopen die gaan je dan vertellen dat niemand zich dat aantrekt of je daar al dan niet rondloopt. Daarom hou ik meer van Frankrijk dan van Nederland (kutland :twisted: )!! Telkens wij naar Nederland komen, en we kruipen een klein draadje over, staat daar TELKENS weer zo'n boswachter te zeggen dat we op de paadjes moeten blijven en we nu door het overtreden van die regel onmiddelijk het domein moetten verlaten, dan loopt die nog lekker mee tot aan de wagen en schrijft daar m'n nummerplaat op... (dit hadden we voor nabij de 616 aan de Biberstellung)

Het enige deel van Nederland dat nog cool is, is Walcheren :D

en nu denk ik dat ik hier niet veel vrienden meer ga hebben zeker?!

met vriendelijke groet,
Bunkerfreak Tom
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door Janus X »

hahaha ja idd, hier op walcheren zijn er niet zo veel boswachters meer :lol:
Tom Oliviers schreef:Toen wij daar aan die 155mm kazemat stonden kwam er een jager op ons afgewandeld, op dat moment word ik ook een tikje nerveus, want ik spreek geen woord deftig Frans. Ik kan zo net mijn plan trekken als het over bunkers gaat...

maar die man had daar alle begrip voor en toen ik hem vertelde dat wij van "Anvers, aussi dans l'Escaut" zijn moest hij eens lachen en begon spontaan te vertellen waar er nog bunkers stonden. Toen hij over Fort de Maulde begon, dacht ik me van den domme te houden en ik zei hem "daar mag je toch niet op?!" en toen zei ie: Bwoa, niemand trekt zich dat aan, das maar om de crossers af te schrikken, daar moet je niet van wakker liggen!"

Da's weer zo typisch Frankrijk he, Heel dat fort hang echt overdreven vol waarschuwingen van Verboden domein, etcetera, en dan de jagers die errond lopen die gaan je dan vertellen dat niemand zich dat aantrekt of je daar al dan niet rondloopt. Daarom hou ik meer van Frankrijk dan van Nederland (kutland :twisted: )!! Telkens wij naar Nederland komen, en we kruipen een klein draadje over, staat daar TELKENS weer zo'n boswachter te zeggen dat we op de paadjes moeten blijven en we nu door het overtreden van die regel onmiddelijk het domein moetten verlaten, dan loopt die nog lekker mee tot aan de wagen en schrijft daar m'n nummerplaat op... (dit hadden we voor nabij de 616 aan de Biberstellung)

Het enige deel van Nederland dat nog cool is, is Walcheren :D

en nu denk ik dat ik hier niet veel vrienden meer ga hebben zeker?!


met vriendelijke groet,
Bunkerfreak Tom
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Harras

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door Harras »

Tommeke,
In dat K U T land waar over schrijft is er een locatie waar geen draadjes zijn en waar u zeker welkom bent.
Maar je heb wel gelijk. De bunkers waar dan ook in Frankrijk zijn beter te bezoeken dan hier in Holland een draadje over te springen.

Schiterende bunker trouwens. Nooit gezien zo iets. Wat mij zo fasineerd dat je in verschillende landen gelijkwaardige bouw aspecten tegen komt zoals die mooie trapvorm in de schietopening. Architectonisch heel bijzonder.
gr.Ron
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door ducatim901 »

Ha die Ron en Tom,
Veel van de bunkers in Nederland staan net als in Frankrijk in natuur/agrarischgebied of op privéterrein.
Ik ben in Frankrijk vaker weggestuurd dan in Nederland, zo reed ik in mijn "jonge" jaren naar Waldam met de motor en kwam daar een beheerder tegen van het gebied en kon dus 180 graden draaien, 15 jaar later en er is weinig meer over van het natuurgebied en het wordt alsmaar erger, iedere jager wil zijn eigen vijvertje met plastic eendjes (nee niet die van Ernie uit Sesamstraat) en ik hoop dan ook dat ze die lokfluitjes een keer met zerleger gaan verkopen!
Natuurbeheer in Europa is meten met tig maten ipv twee.
Wij een beetje zuinig aan doen met ganzen (tis rot voor boeren maar ik ben er wel voor) en als ze twee lijntjes op een landkaart overvliegen zijn ze de sjaak.
Het enige voordeel dat ik me kan voorstellen dat die schele gasten met die haakneuzen door de wildstand te milimetreren de hoeveelheid Teken ook een beetje binnen de perken houden.
Als je Fransen hun gang laat gaan eten ze zelfs Mezen en Vinken als delicatesse, ongelofelijk maar ja als je wel eens Franse patat/Friet hebt gegeten dan weet je waarom dat ze vlees lekkerder vinden, ik denk dat zelfs een Franse vier sterren kok nog geen normale zak patat met kan produceren, d'r valt ik Europa nog veel te winnen!

Enne Tom je moet in Nederland niet als Belg bunkers gaan zoeken, dan mail je even met je (inmiddels voormalige ;) ) Nederlandse bunkervriendjes van het fortificatieforum en die laten ze je dan met alle plezier zien.
Zo heb ik ook als echt'n Hollander weer even teruggekat en gaan we weer gezellig door met het onderwerp "SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)".
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Tom Oliviers

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door Tom Oliviers »

Ok bedankt Jack en Ron,

Ik voel me weer op m'n plaats gezet bij deze 8-)

groet
Tom
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door AvB »

Die Scharte ( :twisted: ) van dit ding is echt prachtig. Heb je een precieze locatie?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Tom Oliviers

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door Tom Oliviers »

Ja hoor, hier is de exacte locatie:

je moet naar Block 4 kijken, dit is deze 155mm kazemat (A20bis)
Afbeelding

met vriendelijke groet,
Tom Oliviers
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door AvB »

Dank, als ik is in de buurt ben.. :)
De kazemat doet me denken aan de artilleriebunkers uit de Duitse 500 serie. 516 etc
Nicht ärgern - Nur wundern!
Tom Oliviers

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door Tom Oliviers »

Graag gedaan ;-) ,Die ken ik helaas niet (die 516)...

Groetjes
Tom
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door AvB »

Bron: Der Westwall Bettinger & Büren
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Tom Oliviers

Re: SF l'Escaut - casemat A20 bis (Fort de Maulde)

Bericht door Tom Oliviers »

Mooi!

Lijkt op een 134 gekoppeld aan een 612 8-)

dankuwel,
Tom
Plaats reactie

Terug naar “Maginotlinie”