SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Algemene discussie over de Maginotlinie
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door svdb10 »

Tom Oliviers schreef:Over een ander fort: Ken jij toevallig iets over Fort de Maulde in de l'escaut sector? In die twee artilleriekasematten daar zitten in het onderste verdiep kokers met sportladders naar beneden. We hebben er één afgedaald, maar ze lopen dood. Zijn dit kabelputten of zat hier ook een gang onder?...
Tom,
Volgens de plattegronden die ik van deze kazematten heb (uit: Le Nord, Frontiere Militaire tome 2 van J. Depret) gaat het hier om een 'puits', een put dus. Volgens mij een voorziening om extra koelwater op te kunnen pompen in geval de voorraad op was. Deze put bevindt zich in de individuele kazematten altijd/meestal vlak bij de 'group électrogène'.

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
pauldijkstra

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door pauldijkstra »

Ik heb nog ergens een hele mooie kaart van alle forten van de Maginotlinie met daarop ook de fronten. Het ding valt uit elkaar van ellende, maar ik zal zien of ik er een scannetje van kan maken. Ik zal het dan in een algemeen forum binnen de Maginotlinie posten.
Groeten,
Paul
Tom Oliviers

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Tom Oliviers »

Bedankt allemaal voor de super interessante reacties!

Ja die KMZ is van Attila, knap werk in elk geval! ik ben ook bezig aan een KMZ over 15 KVA B en 15 KVA C, daar kruipt ontzettend veel werk in, maar deze gaat niet openbaar gemaakt worden.

voor die JM/47mm heb ik nu echt veel bewondering, ik vond dat Duitsers al knappe wapenuitvindingen hadden, maar die Fransen hadden toch ook "leuke" wapentuig.

Ik had het zonder deze verklaringen nooit kunnen uitvissen hoe die JM/47mm zou werken, ik heb inderdaad al in sommige forten die rails boven de geschutsopeningen gezien, maar had er allerminst het gedacht van dat dat zo werkte :D.

Weer wat bijgeleerd zie :D

als dank volgen hier nog wat foto's, heb nog de volgende onderwerpen te plaatsen van dit fort: Usine, Cuisine, Infirmerie, Sous Station A, Sous Station B, Caserne, Munitie-opslag, Entree Hommes, Entree Munitions. Dus ik ben nog niet half met mijn foto's denk ik :P

met vriendelijke groet,

Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen
Tom Oliviers

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Tom Oliviers »

Hospitaal

Hieronder volgen foto's uit het ondergrondse Hospitaal (-35m) in het Fort van Latiremont:

Afbeelding
De deur met de tekst "Infirmerie" (hospitaal) in de caserne van Latiremont.

Afbeelding
Zicht in één van de betegelde ruimten. Ook een verluchtingsbuis is hier nog voorhanden.

Afbeelding
Alles wat je hier in de Fort ziet staan is origineel! Zelf het lavabo-tje in de hoek van de kamer...

Afbeelding
...Een Hospitaal bed.

Afbeelding
Tot zelfs een origineel bureau in hout!
Tom Oliviers

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Tom Oliviers »

Sous Station A

Afbeelding
De toegang naar het S.St.A. In het Fort Latiremont waren er naast een groot Usine, ook twee kleine onder-stations met kleine alternatoren voor de stroomopwekking van het Fort.

Afbeelding
Zicht in de grote kamer van het Sous-station, met nog twee intacte alternatoren aanwezig!

Afbeelding
Enkele mooie schakelkasten in het S.St.A.

Afbeelding
Nog enkele schakelkasten, met daarboven de naam van het lokaal op de muur geschilderd (S.St.A)

Afbeelding
Nogmaals een mooi zicht op de aanwezige alternators! Ongelooflijk dat ze al bijna 70 jaar oud zijn en er nog zo goed uitzien!

Afbeelding
In de buurt van dit Sous-station is er ook een garage voor de "locotracteurs", de treintjes van het fort dus. Met deze treintjes vervoerden de Fransen de soldaten, logistiek materiaal, munitie,... naar hun gevechtsblokken.

Afbeelding
In deze herstelplaats staat nu nog steeds een wagentje voor het transport van water.

Afbeelding
Mooi zicht op dit treinstel met een watertank erbovenop.

Afbeelding
Achter dit treinstel zit deze werkplaats, hier moet je zeer goed opletten waar je loopt, Hier is immers geen vloer!! onder dit spoor zit een werkput van 2m diep om aan defecte treinstellen te kunnen werken. Deze werkput is vol water gelopen en heeft een bruin kleurtje, waardoor je de bodem niet ziet.
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door soetrich »

In de buurt van dit Sous-station is er ook een garage voor de "locotracteurs", de treintjes van het fort dus. Met deze treintjes vervoerden de Fransen de soldaten, logistiek materiaal, munitie,... naar hun gevechtsblokken.
Helaas, het soldatenvervoer was een mooie propandastunt. Je ziet wel foto's van soldaten in treintjes, maar dat was leuk voor de buitenwereld. Er waren een paar personenwagonnetjes, maar die waren voor het hoge bezoek (generaals, journalisten).
Soldaten mochten altijd lopen.

hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Tom Oliviers

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Tom Oliviers »

cool!
(allez, niet cool voor die soldaten :) )

dankuwel voor de extra informatie :D

Tom
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoe mooi ik je rapportages ook vind, ik heb er wel een kleine kanttekening bij.

Dit soort foto's lokt alleen maar mensen die "goodies" zoeken, het zal niet de eerste keer zijn dat er "expedities" worden ondernomen om bunkers/forten leeg te trekken.

Maak van de maginotlinie asljeblieft geen atlantikwall!!!!
Lord of the Ringstand
Tom Oliviers

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Tom Oliviers »

Daar kan ik je geen ongelijk bij geven Maarten!

Maar de leegplundering van Atlantikwall heeft de Franse overheid ook zelf in de hand!

Als je Bunkers van de Atlantikwall gaat leegratten in Frankrijk, daar hebben de eigenaars, leger en politie meestal geen problemen bij. Ik ben vroeger ook veel gaan ratten in de atlantikwall voor enkele musea (ga geen naam noemen en ik spreek van al zeker 5-6 jaar geleden. (nu ben ik braaf 8-) ) Dit heb ik zelf ondervonden toen we bunkers leeg mochten halen met toestemming van de eigenaar, die sprak zelfs dat we de hele bunker mochten meenemen, die stond toch maar in de weg.

Maar dit is met de maginotlinie een heel ander verhaal, De maginotlinie is nog steeds de trots van het Franse chauvinisme, alles wat zijzelf gebouwd hebben is heilig, alles wat de Duitsers gebouwd hebben is rommel. De Maginotlinie word veel beter beschermd door de Franse overheid dan eender welke andere linie in Frankrijk. Zeker de grote forten.

met vriendelijk groet,
Bunkerfreak Tom
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door rony »

hello tom

Hoe komt het dat ik je fotos niet kan zien.

Rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door MM 305 »

rony schreef:hello tom

Hoe komt het dat ik je fotos niet kan zien.

Rony
Geen paniek :D Ik zie ze ook niet.

Groeten Andreas
Tom Oliviers

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Tom Oliviers »

ik upload men foto's met servimg, en heb perongeluk een map gewist waarin alle forumfoto's stonden...

maar voeg met toe op facebook: Bunkerfreak Tom -- daar staan meer foto's van latiremont en ook andere maginot en atlantikwall locaties.

groetjes
Annelies

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Annelies »

Hoi Tom,

Jammer dat de foto's weg zijn, het was een mooie aanvulling op het forum.
Zal ik al je posts waar de foto's uit zijn dan maar verwijderen? Of ga je al je foto's weer opnieuw uploaden :mrgreen:
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door WimVe »

Annelies schreef:Hoi Tom,
Jammer dat de foto's weg zijn, het was een mooie aanvulling op het forum.
Zal ik al je posts waar de foto's uit zijn dan maar verwijderen? Of ga je al je foto's weer opnieuw uploaden :mrgreen:
Als Tom de complete map terugzet uit de backup dan staan ze toch ook weer meteen in het forum ?
Plaats reactie

Terug naar “Maginotlinie”