SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Algemene discussie over de Maginotlinie
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Janus X »

Heej Tom,

Is dat met die electrische kabels, "de onderste foto" niet een electrische kachel ?
Die zie je idd wel op meer plaatsen ja, je heb ze ook lang gerekt als een soort muur model, dan hangen ze aan de wand in kleinere kamertjes.

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Tom Oliviers

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Tom Oliviers »

Dankjewel Ramon voor een mogelijke oplossing ;)

Tom
Tom Oliviers

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Tom Oliviers »

Block 5:

Afbeelding
Deze Artilleriekazemat - Block V; Was uitgerust met drie 75mm Mod 32 kanonnen, om het front tussen Fort Latiremont en Fort Bréhain te verdedigen. Verder was deze kazemat ook uitgerust met een mortierkoepel type LG (Lance Granat) en een GFM-mitrailleurkoepel. Door de sterke begroeïng zijn deze koepels amper zichtbaar.

Afbeelding
Nogmaals een zicht op de drie geschutsopening voor het zware artilleriewapen van het fort.

Afbeelding
De splitsing in één van de vele gangen in het Gros Ouvrage Latiremont. De linkse leidt naar Block 5, de rechtse naar Block 4.

Afbeelding
De gang naar de artilleriekazemat (Block 5), was ook uitgerust met een monorail om de zware munitie tussen de ondergrondse munitietrein en het gevechtsblok te transporteren.

Afbeelding
Op het einde van deze gang draait ook de monorail terug. Links hiervan bevinden zich de munitieliften. Block 5 is het hoogst gebouwde gevechtsblok van het fort, en de munitielift en trappenhal is hier maar liefst 45m hoog!

Afbeelding
De twee munitieliften onderaan de liftschacht. Hier werden twee munitieliften gebruikt om de aanvoer van 75mm granaten te versnellen.

Afbeelding
Detail op een klein zekeringkastje in de nabijheid van de munitielift.

Afbeelding
De munitielift boven in de Artilleriekazemat.

Afbeelding
Zicht op één van de geschutsopeningen. Hier stond een 75mm kanon opgesteld. let op de monorails voor het munitietransport en de takels die er nog aanhangen !!

Afbeelding
Type monorail...
Laatst gewijzigd door Tom Oliviers op 12 jan 2010, 12:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Tom Oliviers

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Tom Oliviers »

Afbeelding
Nogmaals een detailfoto van zo'n kanonkelder voor de 75mm kanonnen.

Afbeelding
Muurtekening met de typen granaten op.

Afbeelding
De smalle corridor tussen de nooduitgang, de geschutskamers en achteraan in het hoekje het mechanisme van de GFM-mitrailleurkoepel.

Afbeelding
Zicht op de GFM-koepel met het houten platform in vuurpositie bovenaan. Op dit platform stonden de soldaten die de mitrailleur bedienden.

Afbeelding
Achteraan de kanonkelders gaat er nog een trap naar een onderliggend verdiepje, wat je kan vergelijken met een "Nahkampfraum" in duitse bunkers. Dit verdiepje bevat een kamertje met een pantserplaat waardoor men de grote diamantgracht onder vuur kon nemen (moest hier de vijand proberen over te kruipen).

Afbeelding
De pantserplaat van dit nabij-verdedigings kamertje.

Afbeelding
Nabij deze trap bevind zich ook de LG-koepel. met daarvoor nog een kamertje met een opslagtank voor koel- en/of bluswater.

Afbeelding
Detail van het mechanisme van deze Lance Granat (mortier) koepel.

Afbeelding
Bovenop deze sokkel stond een 5cm mortier, dezelfde die in de tweede wereldoorlog door Duitsers in de ganse Atlantikwall herbruikt zijn. (5 cm Festungsgranatwerfer 210 (f))

Afbeelding
Hiervan heb ik natuurlijk ook een voorbeeldje, in 2004 vonden we op het Stützpunkt Orakel in de 15 KVA D1 sector deze 5cm Festungsgranatwerfer 210 (f). Deze mortier stond dus vroeger in zo'n LG-koepel !!
Tom Oliviers

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Tom Oliviers »

Block 6:

Afbeelding
Buitenaanzicht van de tweede Artilleriekazemat dewelke instond voor de verdediging van het front tussen fort Latiremont en fort Fermont. Hier stonden net als in Blok 5 drie 75mm kanonnen opgesteld.

Afbeelding
Een zeeeer zeldzame foto waar ikzelf opsta :D Hier kan je block VI langs de andere kant bewonderen.

Afbeelding
Anders dan de andere artilleriekazemat is deze uitgerust met twee GFM-mitrailleurkoepels en géén LG-koepel.

Dit is de enige gevechtsblok die wij nog niet van binnen gefotografeerd hebben, er liepen daar toen net fransmannen van de trap af toen wij naar boven wouden klimmen. vermits je daar niet mag zijn, had ik geen zin in een confrontatie met eventueel MP's of Politieagenten en zijn we zoals de meeste brave bunkerarcheologen gaan lopen :lol:
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door wattman »

Mooie reportage. Hier geniet ik echt van. :P
BunkerOwner

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door BunkerOwner »

Idem! :D
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Janus X »

Ja ik geniet er ook van !
Mooie foto's

Ik was er zelf in November 2008, we hadden toen beetje grijs weer dus het is leuk om te zien zo in de zon, wat ook leuk is dat het waarscheinlijk nog open is ;)

Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door soetrich »

Tom,

Dit is een hele mooie foto reportage van Latiremont. Proficiat. waarschijnlijk ontbreken de mooiste foto's nog (usine!!)
Een paar kleine toelichtingen wil ik je niet onthouden:

Op 25 juni 1940 kwam er een staakt-het-vuren en op 27 juni 1940 verliet de bemanning op bevel van commandant Pophillat het Fort Latiremont.

Onder druk van het Duitse commando heeft Cdt Pohillat, zonder overleg te plegen met zijn meerderen, alle ouvrages in de sector Crusnes direct na de wapenstilstand aan de Duitsers overgegeven. Voor een hoge officier getuigt dit niet van vasthoudendheid en het uitvoeren van de opgedragen orders. De meeste ouvrages van de Maginotlinie hebben zich pas begin juli, op bevel van officieren, die door het Franse opperbevel gestuurd waren en de voorwaarden van de wapenstilstand moesten uitvoeren, overgegeven.

Rond 11.00 uur was de actie voorbij en de aanval mislukt.
Niet nadat kapitein Daniel Aubert een staakt-het-vuren had voorgesteld, dat voor Fermont het gewenste effect sorteerde. Niet alleen werden de Duitse doden en gewonden opgehaald, maar ook konden de aanvalstroepen zich, zonder gestoord te worden, terugtrekken. Dit was ook de bedoeling, want Fermont kon de aanvallers niet van het terrein verwijderen.

Aangezien er nog een gigantische hoeveelheid munitie over was in het Fort Latiremont, overwoog commandant Pophillat een totale vernietiging van het werk door onder elk blok munitie te plaatsen en daar te laten ontploffen, maar die verplaatsingen zouden dagen in beslag hebben genomen, waardoor er van dit plan werd afgezien.
Bovenstaand plan werd bedacht rond 13 juli, toen alle veldtroepen zich gingen terugtrekken en ook de ouvrages ontruimd moesten worden. Omdat het laatste praktisch niet uitvoerbaar was( geen vervoer, geen marsconditie van de troepen en geen geschikte wapens om zich te verdedigen) moesten de ouvrages zich zelf maar verdedigen zonder externe steun.

Binnenaanzicht in de GFM koepel, let op de houten vloer dewelke als een lift naar boven en naar beneden gebracht kon worden (Dit om de manschappen naar de geschuts-stelling te brengen). Je vind deze liften in alle kleine koepels (de mortierkoepels type LG, de JM en de GFM koepels.) In het fort van Latiremont zijn al deze liften nog voorhanden !!

In de voorschriften staat heel optimistisch, dat gewonden in een koepel moeilijk zijn af te voeren. Vandaar dat de vloer naar beneden gehaald kon worden.

Block II
Voor de goede orde: Romeinse nummering is niet gangbaar in de ML. Altijd Arabische cijfers.

Het mechanisme van de twee-verdieps hefkoepel voor een mitrailleur. Zo'n installatie is toch wel de duurste instalatie dat ik al gezien heb voor slechts één mitrailleurtje
Mogen het er twee zijn! Ook hier een JM. Er zijn in totaal 61 mitrailleur hefkoepels geplaatst. Door zijn grote schootsveld een heel effectief infanteriewapen.

een 47mm kanon op raamaffuit stond.(blok 4)
De antitank bwapening is pas rond 1936 en later in de ML geinstalleerd. Dit wapen vormt met een JM een combinatie die gebruik maakt van één schietgat. Het kanon hangt aan een rails in het plafond en kan in het schietgat worden geschoven.
Het bestrijkt meestal een weg of terrein dat geschikt is voor een aanval met tanks.

Deze droge gracht had als functie het eventuele puin van het dak op te vangen dat tijdens bombardementen anders voor de geschutsopeningen zou vallen en de vuurlijn versperren
Ook de lege hulzen vallen in de diamantgracht.

De flankerende caponière van block IV; de rechtse vuuropening is die waar het 47mm flankeringskanon stond opgesteld. In de linkse stond een zware mitrailleur (Hotchkiss) opgesteld.

In deze ouvrages bestaat de bewapening van een infanterie gedeelte uit een JM/47 mm antitankkanon en een tweede JM.
De Hotchkiss mitrailleurs (13,2 mm) zijn in de oostelijke sectoren als vervanger voor de AT kanonnen gebruikt.

mvg

Hans Vermeulen
Nederlandse Gids ouvrage Fermont
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Tom Oliviers

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Tom Oliviers »

Wauw, bedankt Hans voor de toelichting!

Ik zie dat jij Gids bent in Fermont? waarschijnlijk gaan wij elkaar dan wel eens tegenkomen, aangezien ik Fermont nog niet bezocht heb (ondanks hier al wel voor een gesloten deur gestaan te hebben..) Wanneer geef jij NL-rondleidingen op Fermont?

Zoals ik al eerder zei, het is nog maar mijn 5de keer dat wij de ML bezoeken, en mijn informatie haal ik grotendeels uit het boek van Frank Phillipart (wat ik een zeer goed boek vind). De rest haal ik uit een google earth KMZ-file waar heel de maginot-linie op aangeduid staat. Aan de hand van die KMZ vind ik veel gegevens terug over de bunkernummers etc. Ik weet niet van wie die kmz-file is, maar ik kreeg hem toegestuurd nadat ik op een ander forum met wat vragen over de ML kwam aanzetten (i.v.m. GO Chesnois denk ik). Over de ML moet ik immers nog zeer veel bijleren, dus ik ben zeer blij met je toelichting ;-)

Nog even enkele vraagjes:

een JM is dus niet enkel een type koepel, maar ook de naam van een mitrailleur? de Hotchkiss is dan een heel ander type mitrailleur? zoals JM/47mm is dan een Jumelage Mitrailleur én een 47mm kanon?

Die houten koepel-liften, stonden die steeds in vuuropstelling en moesten de soldaten dan via het trapladdertje de koepel betreden en werd de lift enkel voor noodgevallen gebruikt, of werd de lift ook gebruikt om de soldaten in de koepel te transporteren?

De munitielift in de trappenhallen: Hier heb ik soms ook mijn twijfels over, Werden deze liften als munitielift gebruikt, of ook om het personeel sneller naar boven te brengen? uit ondervinding weet ik dat zo'n trap oplopen in sneltempo niet haalbaar is in één keer (hebben we eens geprobeerd in latiremont, al joggend de trap op). Zoals Block 3, daar had men niet meer nodig dan kogels, ik kan me amper voorstellen dat die lift enkel voor die kogels gebruikt werd en dat de soldaten de trap op moesten.

Over een ander fort: Ken jij toevallig iets over Fort de Maulde in de l'escaut sector? In die twee artilleriekasematten daar zitten in het onderste verdiep kokers met sportladders naar beneden. We hebben er één afgedaald, maar ze lopen dood. Zijn dit kabelputten of zat hier ook een gang onder?

Bedankt voor de toelichting over romeinse en arabische cijfers. Dit is hetzelfde als in de Brialmont-forten van Antwerpen, daar werd in 1860 ook al gebruik gemaakt van arabische cijfers. Ik verander dit onmiddelijk ;)

Met vriendelijke groet,
Tom Oliviers.
Blockhausronny

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Blockhausronny »

Hallo Tom,

welke kmz-file gebruik jij?
ik gebruik de volgende:atilla-77250.ovh.org
hier staat ook de volledige LM op,tot de kleinste blokjes,
maar wel enkel de nog bestaande constructies


wat betreft de JM:dit is een dubbelmitrailleur (JM=jumelage=tweeling)
naast het gebruik in de cloches werd hij ook gebruikt in de créneaux van
de kazematten (o.a. CORF,de intervalkazematten tussen de ouvrages)
JM/47mm betekent dat de pantserplaat met de JM als het ware als een
luik kan opengeklapt worden,waarna het 47mm kanon,dat aan een rail
hangt,in de openstaande créneau geschoven kan worden

in bijlage een foto uit La Ferté waar je het kanon en de JM kan zien
Interieur Bloc 1.79-47mm kanon en JM Reibel.jpg
groeten,Ronny
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Annelies »

Ha Ronny,

Bedoel je met JM/47 dit? (ik vergeet al die benamingen en types altijd weer)
Casso 1.jpg
Casso 2.jpg
Gr.
Annelies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blockhausronny

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Blockhausronny »

Inderdaad,Annelies,

gr.,R.
Annelies

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door Annelies »

Bedankt Ronny.

En Tom geweldige bijdrage aan het Maginot gedeelte van het Forum.
Ik ga dit fort zeker eens proberen te bezoeken (met je waarschuwing in het achterhoofd ;) )

Hans bedankt voor de interessante aanvullingen!

Annelies
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: SF Crusnes - Fort Latiremont (A3)

Bericht door soetrich »

Tom Oliviers schreef:Wauw, bedankt Hans voor de toelichting!

Ik zie dat jij Gids bent in Fermont? waarschijnlijk gaan wij elkaar dan wel eens tegenkomen, aangezien ik Fermont nog niet bezocht heb (ondanks hier al wel voor een gesloten deur gestaan te hebben..) Wanneer geef jij NL-rondleidingen op Fermont?

Ik heb nog steeds een baan van 40 uur per week met 15 uur reistijd; ik heb dus weinig tijd om zo maar rondleidingen in Fermont te geven. Daarnaast is het voor mij toch 600 km heen en weer rijden. Momenteel doe ik alleen groepen op afspraak.

Zoals ik al eerder zei, het is nog maar mijn 5de keer dat wij de ML bezoeken, en mijn informatie haal ik grotendeels uit het boek van Frank Phillipart (wat ik een zeer goed boek vind). De rest haal ik uit een google earth KMZ-file waar heel de maginot-linie op aangeduid staat. Aan de hand van die KMZ vind ik veel gegevens terug over de bunkernummers etc. Ik weet niet van wie die kmz-file is, maar ik kreeg hem toegestuurd nadat ik op een ander forum met wat vragen over de ML kwam aanzetten (i.v.m. GO Chesnois denk ik). Over de ML moet ik immers nog zeer veel bijleren, dus ik ben zeer blij met je toelichting ;-)

Nog even enkele vraagjes:

een JM is dus niet enkel een type koepel, maar ook de naam van een mitrailleur? de Hotchkiss is dan een heel ander type mitrailleur? zoals JM/47mm is dan een Jumelage Mitrailleur én een 47mm kanon?
Is ondertussen beantwoord

Die houten koepel-liften, stonden die steeds in vuuropstelling en moesten de soldaten dan via het trapladdertje de koepel betreden en werd de lift enkel voor noodgevallen gebruikt, of werd de lift ook gebruikt om de soldaten in de koepel te transporteren?
De vloer diende ook om de verschillen in grootte tussen de waarnemers te compenseren; zo stonden ze altijd in de juiste houding voor hun observatie. Ze waren echt geen transportmiddel

De munitielift in de trappenhallen: Hier heb ik soms ook mijn twijfels over, Werden deze liften als munitielift gebruikt, of ook om het personeel sneller naar boven te brengen? uit ondervinding weet ik dat zo'n trap oplopen in sneltempo niet haalbaar is in één keer (hebben we eens geprobeerd in latiremont, al joggend de trap op). Zoals Block 3, daar had men niet meer nodig dan kogels, ik kan me amper voorstellen dat die lift enkel voor die kogels gebruikt werd en dat de soldaten de trap op moesten.
De liften waren uitsluitend bestemd voor het transport van munitie en goederen. Alleen officieren mochten soms gebruik maken van de lift. Soldaten liepen door de galerijen naar hun gevechtsblok en gebruikten de trappen. Aflossingen gebeurde in kleine groepen, zodat er geen honderden soldaten door een ouvrage rondliepen. In principe was de volledige vechtsbemanning in een blok aanwezig op gevechtspositie, in de alarmploeg of op rust.

Over een ander fort: Ken jij toevallig iets over Fort de Maulde in de l'escaut sector? In die twee artilleriekasematten daar zitten in het onderste verdiep kokers met sportladders naar beneden. We hebben er één afgedaald, maar ze lopen dood. Zijn dit kabelputten of zat hier ook een gang onder?
Daar kan ik niet zo gauw een antwoord op geven

Bedankt voor de toelichting over romeinse en arabische cijfers. Dit is hetzelfde als in de Brialmont-forten van Antwerpen, daar werd in 1860 ook al gebruik gemaakt van arabische cijfers. Ik verander dit onmiddelijk ;)

Met vriendelijke groet,
Tom Oliviers.
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Plaats reactie

Terug naar “Maginotlinie”