Maginot linie of Sudetenland?

Algemene discussie over de Maginotlinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Maginot linie of Sudetenland?

Bericht door wattman »

In mijn collectie heb ik deze twee plaatjes van een bunker met daarop een afdakje en iets wat lijkt op een informatiebord. Een nogal typisch iets, dat suggereert dat men een hoop bezoekers verwachtte.
Op de foto is helaas geen enkele aanwijzing m.b.t. de locatie geschreven.

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt op het eerste gezicht iets van de Maginotline. Nu zou het welllicht ook een Tjechische bunker kunnen zijn, maar in de fotocollectie van http://www.bunkry.cz/" target="_blank" target="_blank" target="_blank heb ik niets kunnen vinden dat hier op lijkt. Wellicht weet een van de forumgenoten meer?

gr.
Hendrik
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Maginot linie of Sudetenland?

Bericht door ErwinZ »

Misschien een observatie post voor een training? Dat de tafel gebruikt werd voor kaarten en tekeningen terwijl de zandhazen aan het stof happen zijn in de vallei eronder. Lijkt mij wel echt iets uit 39/40.
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Maginot linie of Sudetenland?

Bericht door MM 305 »

Hallo Hendrik,

ik heb dat ook wel eens bij een Maginot-fort gezien.
Je ziet ze ook met de regelmaat op Ebay.

Mvg,

Andreas
Blockhausronny

Re: Maginot linie of Sudetenland?

Bericht door Blockhausronny »

de koepel op de tweede foto is een franse 'cloche VDP'
(VDP=vision directe périscopique),een observatiekoepel dus

het is dus de maginotlinie
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Maginot linie of Sudetenland?

Bericht door wattman »

Veel dank voor het herkennen van de klok!!

De foto's werden inderdaad als Maginot linie aangeboden, maar gelet op de overeenkomsten met de forten in Tsjechoslowakije ben ik altijd voorzichtig.
Nu resteert nog de vraag of dat afdakje is te herleiden tot een bepaald werk? Heeft iemand enig suggestie waar ik die vraag kan neerleggen.

groet,
Hendrik
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maginot linie of Sudetenland?

Bericht door The Viking »

Hey Hendrik...

Eerst dacht ik het is GO Hochwald het Westwerk (Ouest), hier had één werk ook een VDP. Maar hier kom ik op terug volgens mij is het GO Schoenenbourg, omdat deze (en nog steeds) in het grotere open vlakte ligt. Wat je ook terug ziet op de foto's. Door de open vlakte is dit Maginot werk ook hetgene welk het meest is gebombardeerd. Tegenwoordig een interessant museum, zie: http://www.lignemaginot.com/" target="_blank

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Maginot linie of Sudetenland?

Bericht door soetrich »

The Viking schreef:Hey Hendrik...

Eerst dacht ik het is GO Hochwald het Westwerk (Ouest), hier had één werk ook een VDP. Maar hier kom ik op terug volgens mij is het GO Schoenenbourg, omdat deze (en nog steeds) in het grotere open vlakte ligt. Wat je ook terug ziet op de foto's. Door de open vlakte is dit Maginot werk ook hetgene welk het meest is gebombardeerd. Tegenwoordig een interessant museum, zie: http://www.lignemaginot.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Groet Gertjan 8-)
Volgens mij is het blok 4 van het GO Grand Hohékirkel. Dit artilleriewerk ligt op het (nog steeds in gebruik zijnde) schietkamp bij Bitche. Dit blok heeft ook een hefkoepel model 33 met twee 75 mm kanonnen.
Vóór WOII werd dit werk gebruikt door artilleristen om te oefenen met een 75 mm hefkoepel. Dit verklaart de kaartentafel en het afdak. Ook de mitrailleurschutters voor een hefkoepel met dubbele mitrailleur kregen hier hun opleiding. Ik ben er helaas niet geweest, dus precies kan ik de foto niet indentificeren.

Hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Maginot linie of Sudetenland?

Bericht door wattman »

Veel dank voor de antwoorden! Ik zal op basis van deze info eens verder gaan spitten.

groet,
Hendrik
CJV32

Re: Maginot linie of Sudetenland?

Bericht door CJV32 »

soetrich schreef:
The Viking schreef:Hey Hendrik...

Eerst dacht ik het is GO Hochwald het Westwerk (Ouest), hier had één werk ook een VDP. Maar hier kom ik op terug volgens mij is het GO Schoenenbourg, omdat deze (en nog steeds) in het grotere open vlakte ligt. Wat je ook terug ziet op de foto's. Door de open vlakte is dit Maginot werk ook hetgene welk het meest is gebombardeerd. Tegenwoordig een interessant museum, zie: http://www.lignemaginot.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Groet Gertjan 8-)
Volgens mij is het blok 4 van het GO Grand Hohékirkel. Dit artilleriewerk ligt op het (nog steeds in gebruik zijnde) schietkamp bij Bitche. Dit blok heeft ook een hefkoepel model 33 met twee 75 mm kanonnen.
Vóór WOII werd dit werk gebruikt door artilleristen om te oefenen met een 75 mm hefkoepel. Dit verklaart de kaartentafel en het afdak. Ook de mitrailleurschutters voor een hefkoepel met dubbele mitrailleur kregen hier hun opleiding. Ik ben er helaas niet geweest, dus precies kan ik de foto niet indentificeren.

Hans
Geen van beide suggesties lijken mij correct. Gezien het feit dat het houten bouwsel op beide foto's terugkomt kunnen we vanuit gaan dat beiden hetzelfde object tonen. Er zijn enkele dingen die me opvallen:
1) Op de eerste foto is een gevel te zien. Hiermee vallen Grand Hohékirkel en Schoenenbourg meteen af. Beide werken hebben geen obsevatiekoepel in een blok met een gevel.
2) Ondanks de aanwezigheid van een gevel en een observatiekoepel is er geen radio-antenne te zien. Hiermee vallen de zelfstandige observatieposten ook af, want deze hadden allemaal een antenne aan de achtergevel.
3) Rechts loopt het beton schuin af. Er zijn welikswaar enkele flankmuren gebouwd tegen kazematten, maar deze stonden los. Hier is echter geen voeg te zien.
4) Op foto 2 is op de achtergrond een weg zichtbaar.

Als ik al deze punten bij elkaar leg kom ik op blok 6 van Simserhof:
1) Het blok heeft een gevel.
2) De radio-antenne is geplaatst in de gracht
3) Vlakbij de observatiekoepel loopt het dak schuin naar beneden naar de lager geplaatste cloche GFM
4) Er liep in die tijd al een weg in de buurt van het werk.

Met vriendelijke groeten,

Caspar
Plaats reactie

Terug naar “Maginotlinie”