15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Discussies over de Atlantikwall en andere Duitse fortificaties in België.
Plaats reactie
Tom Oliviers

15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Bericht door Tom Oliviers »

Hoi allemaal,

Deze locatie is wellicht de moeilijkste kmz-file waar ik al aan begonnen ben, ik heb géén enkele complete luchtfoto, oude documenten, boeken en stafkaarten spreken elkaar bijna allemaal tegen,... Gelukkig heb ik een paar oude postkaarten waar de bunkers aan de havenmonding mooi opstaan 8-)

Maar ik zit met een vraagje, in die haven staan tot nu toe drie 669 geschutskazematten. In een oud boekje over de belgische kust (een frans boekje, en de bunkertype's zijn hier zelfs nog niet in vermeld). staat dat er 3x 10.5cm kanonnen stonden.
Maar op géén enkele artilleriekaart of document vind ik iets terug over deze kanonnen. Heeft er iemand informatie over deze bunkers en hun uitrusting? Ik bedoel niet de MKB Hundius of de MKB Kursaal hee, maar echt de bunkers in het Pz.StP Hafen (nabij de 633 die er nu nog staat).

alle kaarten van Oostende of documenten van deze ooit zo prachtig uitgebouwde atlantikwall-stad zijn meer dan welkom (Tomme_ke@hotmail.com" target="_blank" target="_blank is m'n adres hee) Ik ben nu m'n tanden aan het stukbijten op Oostende, moeilijke stad maar steeds een mooi resultaat. De postkaarten die ik zelf gekocht heb scan ik in, en plaats ik mee in de kmz-files voor de afgebroken 631, 114a neu (of 114), 3x 669,...

Afbeelding

dank bij voorbaat!
Tom
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Bericht door Tom Oliviers »

Hmm ik denk dat ik ze heb... heel vaag op een kaart met schootsvelden zie je 7.5cm bij al die kazematten staan. behalve bij de twee 669's naast de 114, daar zie ik drie cijfers, 7.62 (???) waren er zo geen russische kanonnen als ik me vaag herinner die gebruikt werden met hun lichtmunitie?

iemand een idee?

Tom de KMZ- verslaafde bunkerzot :twisted:
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Bericht door ducatim901 »

7.62 is idd een Russisch kanon.
Veldgeschut, Kon ook nog gebruikt worden als Pak.
Noemden ze Ratsch Bumm.
Kan misschien ook nog een andere stuk geschut zijn Regimentalgun....maar dat zal ik na moeten kijken in Gander en Chamberlain.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BunkerOwner

Re: 15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Bericht door BunkerOwner »

Amaai wat een berg bunkers op een klein stukkie!
Leuke klus, succes.
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Bericht door Tom Oliviers »

Na meer dan een week werken (elke dag minstens 2u aan gewerkt) is ie klaar: De Kmz-file van het Pantser-Stützpunkt "hafen":

Hij staat op m'n website: http://bunkerfreaks.vacau.com" target="_blank" target="_blank
hier een direkte link naar de kmz: http://bunkerfreaks.vacau.com/pzstphafen.kmz" target="_blank" target="_blank
(bestand opslaan als, nadien openen met Google earth.)

Ik heb m'n postkaarten ingescand en mee verwerkt in die kmz-file, je kan nu oude foto's uit de jaren '50 zien van de 114a, 631, leitstand, 2x 669 en ook recente foto's van een 515 en een 633. (gewoon op de groene bolletjes klikken voor foto's, en op de witte bolletjes voor informatie.) je gaat mijn email adres wel veel tegenkomen, ik hoop dat m'n kmz-file goed verspreid en dat er mensen zijn die foto's hebben van die bunkers en me die doormailen :D

Nu nog enkel het Pz.StP Blauwe Schleusse en dan heb ik de drie panzer stützpunkten van Stützpunkt-gruppe Oostende. De luchtafweerbunkers op de halve maan staan er niet op, deze behoorden tot het Wn. Dietl en komen later in een aparte KMZ-online staan. Ook alle Luftschutz, machine, Opslag-bunkers en de S-bootbunker komen in een aparte KMZ-file te staan. (heb die S-boot bunker trouwens ook in het Pz-StP Hafen gezet (die zwart/grijze blok).

geniet ervan! Nu ga ik eens een weekje me bezig houden met m'n andere hobby waar ik me ook al 2 jaar met bezig houdt. (Warhammer 40.000) dit is modelbouw, een Sience Fiction Leger uit het jaar 40.000 bouwen en nadien uitvechten volgens regelboeken en dobbelstenen. zeer leuk ook! (voor eventuele geïntresseerden: http://www.games-workshop.com/gws/" target="_blank" target="_blank)

Groetjes
Tom Oliviers, Bunkerfreaks Antwerpen
Rudy J14
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:15

Re: 15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Bericht door Rudy J14 »

Hallo allemaal,
hier alvast enkele na-oorlogse beelden van sommige bunkers.
5A.jpg
13A.jpg
10.jpg
Groeten Rudy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rudy J14 op 05 feb 2011, 08:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: 15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Bericht door MM 305 »

Bedankt Rudy
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Bericht door Tom Oliviers »

Wauw, bedankt Rudy !!

Tom
Rudy J14
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:15

Re: 15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Bericht door Rudy J14 »

Das graag gedaan hoor Andreas en Tom,vind het trouwens knap wat je gemaakt hebt.
Voor nog meer postkaarten van dit gebied,kijk ook eens onderaan mijn picasa-album van Oostende.

https://picasaweb.google.com/RUDYJ14bis/Oostende#

Ik ben wat de Atlantikwall betreft een beginner,dus kan er iemand mij nog enkele boeken aanraden voor België.
De volgende heb ik reeds:De Atlantikwall(Van Willemstad tot de Somme) en De Atlantische muur(1 en 2)

Groeten Rudy
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Bericht door ducatim901 »

Mooie verzameling foto's hoor.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Tom Oliviers

Re: 15 KVA A3 -- Pz.StP Hafen (Oostende)

Bericht door Tom Oliviers »

bedankt voor de foto's !! indrukwekkend hoeveel bunkers en kanonnen er in 1914 1918 al stond aan de vlaamse kust !!
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall in België”