MKB 4/516 Dietl

Discussies over de Atlantikwall en andere Duitse fortificaties in Noorwegen.
Plaats reactie
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

MKB 4/516 Dietl

Bericht door Stp. Nord »

De MKB 4/516 Dietl op het eiland Enløya was uitgerust met drie 40,6 cm SKC/34 stukken. Samen met de vier stukken op Trondenes vormde zij de ruggengraat van de verdediging van de haven van Narvik. Narvik was van essentieel belang voor de Duitse oorlogsindustrie omdat vanuit deze haven het Zweedse ijzererts werd verscheept.
De "Batterie Dietl" werd samen met "Batterie Trondenes" na de tweede wereldoorlog in gebruik genomen door de Noorse strijdkrachten en werden in 1961 buiten gebruik gesteld. De drie stukken van "Batterie Dietl" werden als schroot verkocht en belanden in de hoogovens.

Vandaag de dag is één Regelbau S 384 in gebruik bij het Salten Museum. De expositie gaat in op het leven van de eilandbewoners, dwangarbeiders, Russische krijgsgevangen en de Duitse bezetter in de jaren 1942-1945. Al met al een leuke expositie.
Helaas zijn de verhalen slechts ten dele vertaald en mijn Noors was niet goed genoeg om alles te kunnen lezen.

De rest van de batterij is te voet goed te verkennen. Alle werken zijn te betreden en verkeren in een redelijke staat. Ik heb dit geprobeerd samen met mijn gezin in een middag. Maar dat was niet te doen.
Heb een tweede S 384 bekeken, de S 100 van de Leitstand en een R 608.
Wil je de locatie goed bekijken dan mag je wel een volle dag uittrekken. Dan kan je tevens de naastgelegen MKB 5/516 "Stranden" bekijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: MKB 4/516 Dietl Leitstand S 100

Bericht door Stp. Nord »

Hier nog wat foto's van de S 100.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: MKB 4/516 Dietl.

Bericht door Stp. Nord »

Nog wat foto's van Batterie Dietl.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall in Noorwegen”