Veurne verzet zich tegen bescherming Duitse bunkers

Discussies over de eerste wereldoorlog.
Annelies

Veurne verzet zich tegen bescherming Duitse bunkers

Bericht door Annelies »

Veurne - VIDEO UPDATE - In Veurne is het stadsbestuur niet te spreken over de voorlopige bescherming van twee bunkers uit de eerste wereldoorlog. Die staan nu midden in een fruitboomgaard maar er zijn plannen om daar een bedrijventerrein van 25 hectare aan te leggen . Volgens burgemeester Jan Verfaillie staan de bunkers er in de weg en zouden zo’n 5 hectare verloren gaan. Vlaams minister Geert Bourgeois spreekt dat tegen en verdedigt de bescherming van de bunkers.
Langs de Brugse Steenweg in Veurne staan midden tussen de fruitbomen twee bunkers uit de eerste Wereldoorlog. Vlaams minister Geert Bourgeois heeft ze voorlopig beschermd. Maar burgemeester Verfaillie vindt dat maar niets want er zijn plannen voor een bijkomend industrieterrein. Verfaillie: “De klassering heeft verregaande gevolgen. De administratie monumenten en landschappen vraagt om een perimeter rond deze bunkers. We zullen 3,4,5 hectare bedrijventerrein verliezen en daar kunnen zich geen bedrijven vestigen.” De burgemeester vreest een verlies aan plaats voor 10 bedrijven.

Kleine perimeter

Vlaams minister Bourgeois spreekt dat fel tegen en verdedigt zijn besluit. Bourgeois: “Ik denk dat een kleine perimeter moet kunnen. Er is een grote vraag om de Belgische verdedigingswerken, die buiten beeld gebleven zijn, mee op te nemen. Het Belgisch-Duitse verhaal is het minst beschreven verhaal en dat moet kunnen met een beetje goeie wil. Ik ga kijken wat de opmerkingen zijn bij de voorlopige bescherming. Veurne kan opmerkingen formuleren, iedereen kan dat. Maar ik zal Veurne geen strobreed in de weg leggen om een bedrijventerrein te ontwikkelen.”

Kartel

De erfgoedambtenaar stelt een perimeter voor van 20 meter rond de bunkers en dat is samen geen vijf maar ongeveer een vierde van een hectare. Het schepencollege van Veurne heeft de voorlopige bescherming toch negatief geadviseerd om druk op de ketel te zetten.

Minister Bourgeois en burgemeester Verfaillie plegen binnenkort overleg. De kans is groot dat de bunkers en het bedrijventerrein uiteindelijk een verzoenend kartel vormen

Inclusief video:
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieu ... 510346.htm
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog”