Maginot highlights

Algemene discussie over Franse fortificaties
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maginot highlights

Bericht door tim »

oh gek,
Ik dacht dat na 1945 het gebruik van asbest pas extreem omhoog ging..
Wikipedia zegt dat ook :idea:

In Duitse wo2 luchtbehandelingssystemen ben ik nog maar weinig asbest tegengekomen, op een verdachte pakking hier en daar na. en natuurlijk de binnenlaten van sommige kanalen. ohja, het koord in deuren van kachels.. Ik heb op Vineta ooit een vermoedelijk asbest hittebestendige handschoen gevonden.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Maginot highlights

Bericht door Ruud »

Lw maakte veel gebruik van asbest voor de niet meegestorte ventilatiekanalen.
Niets van doen met Maginot natuurlijk .... even als weetje ;-)
Btw je ben er vroeg bij 06:43!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maginot highlights

Bericht door tim »

die ben ik gelukkig nog niet tegengekomen :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Raimond
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 dec 2017, 14:05
Locatie: Middelburg

Re: Maginot highlights

Bericht door Raimond »

Ga eens kijken in de regio Modane !!! :idea:
oa. Fort du Sapey , Du Roc , ed.ed. en vele forten om korte afstand bij elkaar!!

Mooie omgeving & meestal geen pottekijkers !!

Een hoge auto of 4x4 achtig is aan te raden !!

Mooie regio waar de dingen goed geconserveerd zijn gebleven !! 8-) 8-)

1 advies niet alleen naar binnen gaan !!! en zeer goed voorbereid !!

Sapey kun je prima zonder zuurstofmat. naar binnen !! BDW. maar das niet overal zo!!

Wel heel gaaf !!!

MVG

Raimond :D
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maginot highlights

Bericht door tim »

thanks, daar ga ik me in verdiepen!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maginot highlights

Bericht door tim »

Vorige week eindelijk een gros ouvrage kunnen bezoeken..
Indrukwekkend bouwerk :shock: :shock:

Ik zal de locatie niet noemen, maar het was zeer de moeite waard om te bekijken, wel heel gevaarljk!

Albeelingen:
Centrale gang en een hele diepe liftschacht..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Maginot highlights

Bericht door WimVe »

tim schreef: 01 jun 2018, 11:04 Vorige week eindelijk een gros ouvrage kunnen bezoeken..
Indrukwekkend bouwerk :shock: :shock:
En dan post je maar twee foto's ?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maginot highlights

Bericht door tim »

Ik heb er niet zoveel gemaakt helaas, en met een smartphone.

Draaibank en dieselgenerator..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maginot highlights

Bericht door tim »

Ik zal eens kijken of iemand betere foto's heeft dan ik..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Re: Maginot highlights

Bericht door Jo_123 »

Jee, dat werk gaat ook wel achteruit.

Gasmasker meenemen is wat overdreven, ook zonder kun je die werken prima bezoeken. Tenzij kabeldieven net wat kabelomhulsels in de fik hebben gestoken. Maar dan is een gasmasker ook niet afdoende en kun je beter dat werk overslaan. En ja, ik woon tussen de Westwall en Maginotlinie in, dus heb inmiddels al aardig wat werken gezien, ook dit werk waar jij bent geweest.

Volgende keer je camera mee, heb je mooiere foto's. ;-)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maginot highlights

Bericht door tim »

Heel veel gestripte kabelresten.. lijkt wel of ze het ook zonder vuur hebben gedaan.

Eigenlijk zou het nog beter afgesloten moeten worden..
Ik las trouwens ook ergens dat deze en andere grossouvrages gekanniballiseerd zijn voor enkele andere musea?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Maginot highlights

Bericht door soetrich »

Ik doe een gokje: Ouvrage Latiremont.

Dit heeft een aantal jaren dienst gedaan als voor de reserve onderdeken van Fermont. Daarna is het grondig gesloopt.
Je kunt ouvrages nog zo goed afsluiten, maar toch wordt er enorm gestolen. Veel tourelles zijn beroofd van de bronzen geleiders van de middenzuil en andere bronzen onderdelen. Zelfs uit Hackensberg Est, het niet bezoekbare gedeelte, zijn koperen kabels en ander materiaal gepikt. Hetzelfde geldt voor Michelsberg, Bousse en andere ouvrages.
Het is dus een goede zaak dat verenigingen die een ouvrage beheren de kans krijgen om ontbrekende onderdelen weg te halen voordat de slopers langs komen (als het al niet te laat is). Afsluiten helpt niet; men neemt slijpschijven, lasapparatuur en de hele mikmak mee en wie wil komt binnen.
Het is doodzonde, maar er is geen kruid tegen gewassen. Klachten indienen bij het leger of de gendarmerie helpt niet. Niet als in Nederland is er geen tijd, geld en middelen om deze sloperij in te dammen.

Hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Re: Maginot highlights

Bericht door Jo_123 »

Klopt, veel musea (lees andere Maginotwerken) mogen de leegstaande ouvrages strippen voor het museum. Afgelopen jaar was dat met Hochwald het geval, een van de laatste grote werken dat nog actief in handen is van het leger. Maar dat is kinderspel met de schade die dieven en (helaas ook!) urbexers maken.
Er is vrij recent een werk toegankelijk dat al jaren dicht was. Ben daar nu een paar keer ingeweest en je ziet dat zeldzame objecten in het werk nu alweer kapot zijn gemaakt. En dat er flink wat is gesprayed. Niet door de kabeldieven, maar door urbexers die letterlijk denken "na mij de zondsvloed." Iets wat je steeds meer ziet helaas, dat de zogenaamde liefhebber / fotograaf na afloop van het bezoek nog even wat sloopt / onderkalkt, zodat de volgende bezoeker nooit meer dezelfde foto's kan maken.
En ja, het klopt ook dat musea last hebben van dieven die zich met grof geweld toegang verschaffen tot het werk. Reserveonderdelen zijn dan een must om te hebben (voor zover die er zijn natuurlijk). Al zijn een aantal musea daar wel flink in doorgeslagen, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maginot highlights

Bericht door tim »

Tja het blijft een kip en ei verhaal..
De realiteit is dat als deze musea niet tijdig deze stukken verwijderen het zoals je zegt gesloopt of gejat word.
Nu is het tenminste nog te bezichtigen in een museum en voor de toekomst bewaard.

Echte urbexers zouden nooit vernielen of ondertaggen maar helaas is ook deze hobby ten ondergegaan aan het eigen succes, zoals dat ook met bunkergraven is gebeurd.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Re: Maginot highlights

Bericht door Jo_123 »

Klopt, ik heb er ook weinig tegen dat bunkermusea spullen weghalen, maar dat is bij bijvoorbeeld een werk als Schoenenbourg wel heel erg doorgeschoten. Is natuurlijk ook een kwestie van smaak, zelf hou ik niet van al teveel opgedirkte musea en dat is Schoenenbourg wel. Daar weten ze van gekkigheid niet wat ze met al die verzamelde spullen aanmoeten, zo lijkt het. Maar dat is nog altijd beter dan dat het gesloopt of gejat wordt.

Overigens taggen ook de "echte" bunkerliefhebbers en verenigingen. Een tag van de bekendste maginotbunkerverenigingen (stichting / vereniging AALMA van GO Schoenenbourg) ben ik al vaak genoeg tegengekomen in werken. Dus ja, wat is een echte bunkerfreak of urbexer? Maar dat is weer een andere discussie.

Mocht je weer eens maginotwerken willen bezoeken, dan weet ik wel een paar werken in betere toestand (nu nog dan).
Plaats reactie

Terug naar “Frankrijk”