WO1-bunker bij Lapoutroie

Algemene discussie over Franse fortificaties
Plaats reactie
Goof

WO1-bunker bij Lapoutroie

Bericht door Goof »

Aan de weg vanaf de Col du Bonhomme naar Kaysersberg kom je als tweede dorp Lapoutroie tegen. Vlak voor je het dorp inrijdt ligt er 50 meter rechts een Duitse bunker uit WO1. Ik heb er in September 2007 wat foto's van gemaakt:

Overzicht. Het kleurverschil komt omdat ik twee foto's aan elkaar moest plakken:
Afbeelding

Door de ingang rechts kijk je de eerste ruimte binnen. De golfplaat achterin is verdwenen:

Afbeelding

Dezelfde ruimte, maar van de andere kant:

Afbeelding

Uitzicht door een van de vensters. De muur is van betonstenen gemetseld

Afbeelding

Het middendeel. De wasbak staat er nog in.

Afbeelding

De linker ruimte is gelijk aan de rechter, maar met minder troep erin:

Afbeelding

Terugblik door de hele bunker:

Afbeelding

Het geheel is ruim 3 meter diep, maar meer dan 20 meter lang en tegen de voet van de berg (Tête des Faux) aangebouwd. De constructie met golfplaten werd tot in WO2 nog wel gebruikt voor lichtere bunkers. Deze werden Wellblech genoemd. Bovenop werd eenvoudig beton gestort.

Het is vermoedelijk een personeelsverblijf of verbandpost geweest.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: WO1-bunker bij Lapoutroie

Bericht door Danny »

Op de website van landgoed Raversijde staat volgens mij ook een foto van een bunker met dergelijke ruimtes. Daar is 'ie "natuurgetrouw" ingericht, dus kan je misschien even kijken waar een dergelijke bunker voor gebruikt werd.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Goof

Re: WO1-bunker bij Lapoutroie

Bericht door Goof »

Bedankt, die bunker op domein Raversijde was inderdaad ook een "Wellblech"-bouwsel, maar zonder ramen en ingericht als schuilbunker. Vóór de bouw van de Westwall was er nog weinig standaardisatie. Ik zal de vraag ook eens op een Frans WO1-forum neerleggen.
Castra

Re: WO1-bunker bij Lapoutroie

Bericht door Castra »

Ik heb je interessante foto's met belangstelling bekeken.

Ik woon zelf in de frontstreek (het Ieperse) en ik kan wel een beetje onderscheid maken tussen WOI-bunkertypen. Vandaar een paar opmerkingen:

1) Gezien het gebruikte plaatstaal (halfronde golfplaten - bij ons in de streek "olifantplaten" genoemd en soms nog steeds in gebruik op een aantal boerderijen hier) denk ik eerder aan een Engelse of Franse constructie dan aan een Duitse, tenzij de Duitsers net een partij staalplaat veroverd hadden. Gezien de ligging van Lapoutroie lijkt een Engelse oorsprong mij ook niet erg logisch, dus blijft over een Franse constructie met Engels bouwmateriaal.
2) Omdat de Duitsers gebrek aan allerhande materiaal hadden (ook in WOI), gebruikten ze staal alleen als wapening in hun beton. Binnenin werd er alleen hout gebruikt, dus nog een argument dat voor een geallieerde oorsprong pleit.
3) U heeft gelijk dat het waarschijnlijk om een verbandplaats of manschappenverblijf gaat. De beschermde ligging tegen een heuvelrug suggereert dit. Daarnaast zou je dit ook kunnen afleiden uit het feit dat er een "dubbele deur" of een "sas" voorzien was: een deur (scharnieren?) die naar binnen opende en een afgeschuinde deurpost aan de buitenkant waarover een "gasgordijn" ontrold kon worden. Wij hebben een gelijkaardig complex in de berm van het kanaal Ieper-IJzer, van Engelse oorsprong, de zgn. "site John McCrae". Ik kijk wel eens na of ik daar een foto van heb.
4) Omdat er echter ramen zijn aangebracht, kan het ook een commandopost geweest zijn.
Annelies

Re: WO1-bunker bij Lapoutroie

Bericht door Annelies »

Hallo Castra,

Bedankt voor je interessante bijdrage.
Omdat de Duitsers veel Welbelchs in WOII gebouwd hebben, zoals Goof ook al aangaf, doet deze bunker daar ook aan denken.
Zelf heb ik ook het idee dat het een hospitaalbunker is, aangezien ik bij St Mihiel en Verdun soortgelijke bunkers heb gezien als deze welke allemaal hospitaal bunkers waren. Dus langwerpig met ramen aan 1 kant. Alleen hadden deze bunkers grotere ruimten.

Is dit overigens de bunker die je bedoelt bij de John McCrae site?

Groeten,
Annelies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tom Oliviers

Re: WO1-bunker bij Lapoutroie

Bericht door Tom Oliviers »

Goof schreef:Vóór de bouw van de Westwall was er nog weinig standaardisatie.
Even een opmerking over die "standarisatie":

De oorsprong van de regelbauten uit wereldoorlog 2 lag wel in de "Holland Stellung" uit 1916 !! in het Abschnitt Antwerpen - Turnhout daarvan, vind je bijvoorbeeld een 15-tal typen bunkers. Gaande van mitrailleurbunkers, manschaps-onderkomens, munitiebunkers, observatiebunkers (met pantserplaat en een gat voor een periscoop) en kommandobunkers.

Ik post later op de dag enkele foto's van zo'n bunkers die ik enkele jaren geleden opgemeten heb in brasschaat.
(een intervalbunker, kommandostand en een observatiestand)

dus er was in de eerste wereldoorlog al echt wel een standarisatie.

met vriendelijke groet,
Tom Oliviers, Bunkerfreaks Antwerpen
Tom Oliviers

Re: WO1-bunker bij Lapoutroie

Bericht door Tom Oliviers »

Castra schreef: 1) Gezien het gebruikte plaatstaal (halfronde golfplaten - bij ons in de streek "olifantplaten" genoemd en soms nog steeds in gebruik op een aantal boerderijen hier) denk ik eerder aan een Engelse of Franse constructie dan aan een Duitse, tenzij de Duitsers net een partij staalplaat veroverd hadden.
Hallo Castra,

Ook i.v.m. dat plaatstaal heb ik mijn bedenkingen. Als je kijkt naar de Duitse Hollandstellung uit 1916 in Antwerpen, dan zie je dat het dak binnenin ook vervaardigd is uit die platte "olifanten-platen". Nu als de Duitsers zo'n platte horizontale platen heeft, zullen ze ook wel de half-ronde in hun bezit hebben gehad.

In het rode boekje "Feldbefestigungen 1939-1945" van Wolfgang Fleischer; zie je dat ze in Wereldoorlog 2, twee types golfplaten hadden: de eerste waren de bekende type "Wellblechbogen - Heinrich", de tweede waren de "Schurzblechramen - Siegfried".

Die Schurzblechramen lijken me zeer sterk diezelfde als in de bunkers van de hollandstellung uit 1916.
Castra schreef:2) Omdat de Duitsers gebrek aan allerhande materiaal hadden (ook in WOI), gebruikten ze staal alleen als wapening in hun beton. Binnenin werd er alleen hout gebruikt, dus nog een argument dat voor een geallieerde oorsprong pleit.
In de door de Duitsers gebouwde hollandstellung, zie je toch dat er ook golfplaten in het dak gebouwd zijn? Dus ook je theorie van enkel het hout binnenin klopt niet echt...

Hier een foto van het dak met "Schurzblechramen" van een befehlstelle uit de Hollandstellung 1916:

Afbeelding

Tom Oliviers, BFA
Plaats reactie

Terug naar “Frankrijk”