Batterie "Sande"?

De Stützpunktgruppe Harlingen (Kornwerderzand en Ameland)
pauldijkstra

Batterie "Sande"?

Bericht door pauldijkstra »

Hallo mensen,

In een inventaris van het Nationaal Instituut voor Militaire Historie kwam ik het onderstaande documentje tegen met betrekking op Harlingen. Kan iemand duidelijkheid geven wat met deze aantekening bedoelt wordt? En lag Batterie "Sande" bij Harlingen?

Kan iemand opheldering geven?

Groet,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door tim »

hoi paul, ik denk dat men met sande de flakbatterij bij monster bedoelt....

kan ook wel kloppen want het staan niet op geografische volgorde.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
jan lugtmeijer †

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi paul,
Ben vandaag bij het NIMH geweest en heb even voor je gekeken.
Dit is het document:
sande1.jpg
sande2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door pauldijkstra »

jan lugtmeijer schreef:Hoi paul,
Ben vandaag bij het NIMH geweest en heb even voor je gekeken.
Dit is het document:
sande1.jpg
sande2.jpg
Beste Jan,

Heel fijn dat je het hebt opgezocht, ik moet er ook maar eens heen... Maar is dit nu bij Harlingen of niet? Tim geeft een mogelijkheid die natuurlijk goed zou kunnen, maar het is en blijft raar? Of zie ik op het document iets over mijn hoofd?

Gr,

Paul 8-)
Annelies

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door Annelies »

Hoi Paul,

Dit is aan de beddingen met daarnaast de verblijven te zien inderdaad de flakbatterie bij Monster.

Groeten,
Annelies
jan lugtmeijer †

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Annelies,
Het kaartje is gedateerd maart 1943 toen lag de M.Fl.B. Zande nog op De Beer. In juli/augustus is de batterij verplaatst naar de omgeving van Monster.
Annelies

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door Annelies »

jan lugtmeijer schreef:Hoi Annelies,
Het kaartje is gedateerd maart 1943 toen lag de M.Fl.B. Zande nog op De Beer. In juli/augustus is de batterij verplaatst naar de omgeving van Monster.
Ik wilde net schrijven dat ik nu niet thuis ben, waar ik een brv kaart van de batterij heb. Dus ik weet ook niet zeker of mijn eerdere opmerking klopt :D

In ieder geval gaat het in dit topic ook over batterij Zande, ook wel Sande genoemd:
http://www.webevolution.nl/fortificatie ... f=38&t=371
Goof

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door Goof »

jan lugtmeijer schreef:Hoi Annelies,
Het kaartje is gedateerd maart 1943 toen lag de M.Fl.B. Zande nog op De Beer. In juli/augustus is de batterij verplaatst naar de omgeving van Monster.
Dat maakt het raadsel groter. Je bouwt een Flakbatterij op de Beer, en noemt hem Sande?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door tim »

de opstelling van de batterij, komt overeen met die in monster, op de beer ben ik deze configuratie niet tegengekomen....

moet dus gewoon de batterij bij monster zijn.
gr,tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
jan lugtmeijer †

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door jan lugtmeijer † »

De locatie op de Beer is later aangepast en ingenomen door de Fl.B. Maas. Door de bouw van het Kernwerk zal de oorspronkelijke opstelling ook gewijzigd zijn aangezien dat de reden was van verplaatsing.
De kaart geeft aan dat er Nederlandse bunkers aanwezig zijn, iemand die weet op welke van de twee locaties (Beer of Monster) deze aanwezig waren? Wellicht dat dat helpt...
Annelies

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door Annelies »

Ik weet niet of er op beide locaties Nederlandse bunkers hebben gestaan.
Wel stonden natuurlijk Batterij VII en VIII bij Rozenburg, maar of daar ook bunkers bij stonden??
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door PdK »

De kaart van het NIMH betreft inderdaad de Marine Flak Batterij Zande te 's-Gravenzande (strand Vluchtenburg nog geen monster). En daar lagen ook inderdaad twee Nederlandse schuilplaatsen.
Overigens heette deze verplaatste Flakbatterij op de Beer 'Sudmole' en lag pal tegenover de batterij 'Nordmole'. Uiteindelijk moest hij inderdaad wijken voor de bouw van het Kernwerk.

Zande was overigens een schitterend overdekt complex, met de zelfde manschappenbunkers als gebouwd in Nordmole en Fla 14 beddingen. De munitie werd echter ondergebracht in drie gemetselde opslagbunkers met een 1 meter dik betonnen dak. Dus ipv van bijv. een 246, welke men wel had in Briel, Waterweg en Nordmole.
jan lugtmeijer †

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door jan lugtmeijer † »

Helder denken en lezen lukt toch het best in de ochtend.

Kaartje is inderdaad van maart '43 maar ik had niet goed gekeken naar deze tekst:
sandedetail.jpg
Het verhuizen van een hele Flakbatterie neemt natuurlijk wel wat meer tijd in beslag dan het inpakken van een koffer voor vakantie :mrgreen:
Dus de tijdslijn "maart - juli/augustus" kan wel kloppen als je de bouw en het operationeel inrichten van de hele stelling in beschouwing neemt.
Het Lagerplan zal dus ergens tijdens de afronding, danwel aan het einde van de bouw gemaakt zijn.

In ieder geval heeft dit document dus niets met Harlingen te maken Paul.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door pauldijkstra »

jan lugtmeijer schreef:Helder denken en lezen lukt toch het best in de ochtend.

Kaartje is inderdaad van maart '43 maar ik had niet goed gekeken naar deze tekst:
sandedetail.jpg
Het verhuizen van een hele Flakbatterie neemt natuurlijk wel wat meer tijd in beslag dan het inpakken van een koffer voor vakantie :mrgreen:
Dus de tijdslijn "maart - juli/augustus" kan wel kloppen als je de bouw en het operationeel inrichten van de hele stelling in beschouwing neemt.
Het Lagerplan zal dus ergens tijdens de afronding, danwel aan het einde van de bouw gemaakt zijn.

In ieder geval heeft dit document dus niets met Harlingen te maken Paul.
Jan, een helder antwoord! Dat verklaart een hoop, maar wat doet het document dan onder 'harlingen'? Of is dat een kwestie van slechte oderdening van plaatsnamen?

Gr,

Paul
Annelies

Re: Batterie "Sande"?

Bericht door Annelies »

Hoi Paul,

Bij 24-11-1945 hebben ze het ook over Egmond/Castricum en daaronder de nieuwe waterweg.
Die liggen nu ook niet bepaald naast elkaar.

Waarschijnlijk hebben ze op datum geordend oid.

Groeten,
Annelies
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Harlingen”