M.K.B. Oldenburg-Festung Borkum

Algemene discussie over Duitse fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

M.K.B. Oldenburg-Festung Borkum

Bericht door Ties »

Ik zat zonet een kaartje door te kijken van Borkum waarop stond: Batterie Oldenburg 2x24cm. Nu ligt er in Frankrijk toevallig ook een Batterie Oldenburg met 2x24cm. Ik ga er vanuit dat dit geschut vanuit Calais naar Borkum is gegaan. Want de bouw van Batterie Oldenburg in Calais vond al in 1940 plaats.

Iemand meer info en is dit juist?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: M.K.B. Oldenburg-Festung Borkum

Bericht door Remco de Goede »

Ik denk niet dat dit zo ivm de strategische ligging van oldenburg. In eerste instantie was deze batterij gebouwd om de invasie op engeland te ondersteunen maar werd later onderdeel van de AW. Het lijkt me stug dat het geschut dus zomaar verplaatst is. Wellicht is het vervangen, maar er zijn vast mensen die hier meer over weten.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: M.K.B. Oldenburg-Festung Borkum

Bericht door ducatim901 »

Beste Ties en Remco,
Als je zoekt op "Oldenburg" en "Borkum" dan kom je toch meestal uit op de Batterie Oldenburg bij Calais.
Bij de meeste sites word aangegeven dat deze eerst op Borkum in gezet was en daarna verplaatst werd
naar Calais.
Dit verplaatsen van de Wadden naar de PdC is vaker gebeurd, zo ik ook Batterie Prinz Heinrich, deze is
later nog weer verplaatst (naar ik dacht) naar Constanza aan de Zwarte Zee.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: M.K.B. Oldenburg-Festung Borkum

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi Ties,

M.K.B. Oldenburg is in het midden van 1938 naar de Westwall verplaatst. Het geschut werd in 2 stuks regelbau 34 ingebouwd als Batterie Meisenbühl. De batterij is gebruikt tijdens de invasie van 1940 om ondersteuning te bieden aan de aanval op Mulhouse en Strassbourg, waarna na de capitulatie het geschut naar zijn laatste rustplaats is gebracht in de PdC.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: M.K.B. Oldenburg-Festung Borkum

Bericht door Ties »

Bedankt voor de info:) Zo steek 't verhaal dus in elkaar. Toch staat Batterie Oldenburg nog op kaarten van 1939.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Duitsland”