Handvat en haakje aan panzerdeuren

Gebruikte Pantseronderdelen in Duitse bunkers.
Gebruikersavatar
Henkmonster
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:48
Locatie: Middelburg,Zeeland
Contacteer:

Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door Henkmonster »

Hoi mensen.

Ik was pas in Breskens en fotografeerde daar een mooie Panzerdeur,en realizeerde me later
thuis,dat ik eigenlijk niet wist waar dat handvat en dat haakje voor was,zie foto.
Dat handvat is nog wel te begrijpen maar dat haakje?,ze zitten ook wel eens op z'n kop
dus dan kun je er niets aanhangen.
Ze zitten er altijd allebij en op de zelfde plaats,wie komt met een overtuigend verhaal?

ciao Henkmonster.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door pauldijkstra »

Die ene lijkt me om de deur dicht te trekken, die halve weet ik niet...
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door jopaerya »

Hi Henk

Ik hoop dat dit overtuigend genoeg is :D , maar volgens deze tekening zou de hendel voor de deur hier op
kunnen liggen zien 2 rode rondje , zoals je weet is de 882P7 ( jouw foto ) een combinatie van twee 14P7 .

Groeten Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Henkmonster
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:48
Locatie: Middelburg,Zeeland
Contacteer:

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door Henkmonster »

Hoi Jos.

Dat klinkt niet onmogenlijk maar kun je me dan ook vertellen waarom ze de hendel er aan de
buitenkant af zouden halen? om hem aan de binnenkant in die beugel te leggen?
Bang dat de vijand de deur opendoet misschien?

ciao henk.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door jopaerya »

Ja dat klopt die buiten hendel werd er af gehaald al er een alarm fase was , zodat "indringers" niet de bunker binnen konden .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door Ruud »

Ha Jos,
Dan hoop ik maar dat de vijand niet het schuifje, onder de te verwijderen hendel, op de deur doet ... dan kan er namelijk niemand meer uit, dat is pas sneu ... of zit daarom soms het kleine ontsnappingsluikje in de deur :D
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door PdK »

Henk, Jos en Ruud,

Ik heb dit (interessante!) onderwerp even onder het haakje 'pantseronderdelen' verplaatst.

Peter
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door WimVe »

Ruud schreef:Ha Jos,
Dan hoop ik maar dat de vijand niet het schuifje, onder de te verwijderen hendel, op de deur doet ... dan kan er namelijk niemand meer uit, dat is pas sneu ... of zit daarom soms het kleine ontsnappingsluikje in de deur :D
g,Ruud
Zat ik ook aan te denken. Maar wat denk je van : met een shovel een lading zand voor de deur "parkeren" ?
Er van uit gaande dat je al zo dicht bij kunt komen.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door wattman »

Duitse bunkers zijn schuilruimtes en gedekte opstellingen voor geschut, geen forten zoals de Maginotlinie. Het gevecht moet buiten worden gevoerd. Op het ogenblik dat de aanvaller bij wijze van spreken op de deur staat te kloppen is de zaak al verloren.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door Ruud »

wattman schreef:Duitse bunkers zijn schuilruimtes en gedekte opstellingen voor geschut, geen forten zoals de Maginotlinie. Het gevecht moet buiten worden gevoerd. Op het ogenblik dat de aanvaller bij wijze van spreken op de deur staat te kloppen is de zaak al verloren.
Dat van dat schuifje was een grapje, ook in mijn beleving was de strijd al gestreden als de tegenstander op je deur stond te kloppen. Practisch heb je ook helemaal gelijk, maar de Duitsers dachten er toch anders over lijkt mij. De ingangsverdediging en de nabijverdediging* zijn bedoeld om het werk zo lang mogelijk te verdedigen.

Overigens waren zeker niet alle werken bedoeld als schuilruimte, neem de vele pak, mortier en mg bunkers (etc.). Maar de stijd zou idd veelal gestreden worden buiten de bunkers, mn. was het belangrijk om te vertragen, want voor als het helemaal misliep had de Fuhrer wat pantserdivisies en legerkorpsen achter de hand, die de boel zouden komen ontzetten :D

Wim, de dubbele in- uitgang waren er voor bedoeld om de lading zand (bommetje oid) te parreren, was er slechts één in- uitgang dan zorgde men voor een nooduitgang.

* Deze kwam door de geringe diepte van de linies en stellingen in de A'wall veelal niet geheel tot zijn recht, de nabijverdediging zou ook andere werken moeten dekken als zijnde een flankerende MG bunker.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door tim »

leuk om hier eens een duidelijk antwoord op te zien!
wel grappig dat het haakje in breskes ondersteboven gelast is op de verkeerde plek, of de deur zit ondersteboven gemonteerd....
het laatste lijkt me niet want de gaten in de grendel zitten wel op de goede plek (aan de onderkant zodat je er een slot door kunt doen)
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door wattman »

Ruud schreef:Wim, de dubbele in- uitgang waren er voor bedoeld om de lading zand (bommetje oid) te parreren, was er slechts één in- uitgang dan zorgde men voor een nooduitgang.
Ik vermoed gebaseerd op ervaringen uit WO I. Zo kwamen bij het gebruik van ondergrondse mijnen bunkers op hun kant te liggen waarbij de bemanning op geen enkele wijze meer kon ontsnappen. Geen prettige wijze om om het leven te komen.... :shock:
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door Ruud »

wattman schreef:
Ruud schreef:Wim, de dubbele in- uitgang waren er voor bedoeld om de lading zand (bommetje oid) te parreren, was er slechts één in- uitgang dan zorgde men voor een nooduitgang.
Ik vermoed gebaseerd op ervaringen uit WO I. Zo kwamen bij het gebruik van ondergrondse mijnen bunkers op hun kant te liggen waarbij de bemanning op geen enkele wijze meer kon ontsnappen. Geen prettige wijze om om het leven te komen.... :shock:
Toevallig gister op TV een programma gezien over WO1, je 'bunker op zijn kant' verhaal doet me denken aan de tanks in WO1, ook niet prettig om daarin te vertoeven tijdens de strijd.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door AvB »

tim schreef:leuk om hier eens een duidelijk antwoord op te zien!
wel grappig dat het haakje in breskes ondersteboven gelast is op de verkeerde plek, of de deur zit ondersteboven gemonteerd....
het laatste lijkt me niet want de gaten in de grendel zitten wel op de goede plek (aan de onderkant zodat je er een slot door kunt doen)
gr, tim
Zoals je bij een originele 14P7 (of 432P01) ziet, hebben deze haken aan beiden kanten. Misschien als extra handvat en dat ie ook op z'n kop kon worden geplaatst?

Afbeelding
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Handvat en haakje aan panzerdeuren

Bericht door tim »

arthur, klinkt goed, linker en rechterdeur uitwisselbaar!
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Pantseronderdelen”