Foto Nummering

Overige onderwerpen aangaande het forum
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Foto Nummering

Bericht door KWD »

De ene Bunkerman loopt nog met een grotere Canon of Nikon camera dan de andere Bunkerman
of natuurlijk Bunkervrouw rond soms gebeurt dit uit beroepshalve, soms uit hobby voor mij maakt het
eigenlijk allemaal niet zoveel uit omdat je aan 3.2 pixels genoeg hebt om het te laten drukken mocht het zover komen meer dan dat heb ik niet nodig.

Dus voor mij geen 10 of zelfs 15 pixels of nog meer op een camera, ik hou van compact !

We ondervinden allemaal hetzelfde probleem
Hoe hou Jij je fotonummering accuraat je camera telt tot 10.000 of zelfs meer en begint dan weer helemaal opnieuw, zelf gebruik IMG en dan het fotonummer zag dat Arthur het persoonlijker doet door zijn naamafkorting te gebruiken ook heel origineel AvB, anderen hebben gebruiken weer DCS gevold door een nummer en weer anderen houden de datum als fotonummer of zelfs een titel.

Maar bij 10.000 of misschien bij jullie apparatuur 100.000 nr's zou je toch handmatig moeten gaan aanpassen waar baseer je dit nummer op hou je het nummer aan wat de camera je geeft, Doe je iets in de trend van datum tijd jaar en dan een volgnummer ?

Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie gebruiks verwerkings wijze, zit je alles handmatig om te nummeren of hou je gewoon het camara nummer aan al dan niet aangevuld met iets van jezelf ?

Mvr gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Foto Nummering

Bericht door Janus X »

Ik hou de nummering aan die mijn camera aan de foto's geeft, ik zet ze dan wel thuis op de pc in een apart mapje.
Dan deel ik ze in per tripje of steun punt.

Maar qua grote ik heb een canon 300D en die werkt nog perfect, en die is scherp genoeg.
Ik zou ook niet weten waarom ik een duurder exeplaar zou moeten hebben, maar als je canon moet geloven dan is elke nieuwe spiegelreflex van hun nog mooier en nog beter ;)

Wat wel leuk is om te melden dat ik net een Sigma 105mm macro lens heb besteld voor de canon, leuk voor de beestejs :mrgreen:
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Foto Nummering

Bericht door ErwinZ »

Staat bij mij ook op mijn initialen. Oudere cameras was het gewoon DCIM. Gewoon een gevalletje omdat het kan, je heb er verder niks aan.
Qua nummering is het een ander geval. Dat loopt gewoon door en begint weer bij 0 zodra je een bepaald aantal heb bereikt. Gevalletje het is niet anders. Nu doe ik ook niks met nummering verder. Ik organiseer mijn folder structuur per shoot. Daar staan een aantal genummerde foto's in. Het komt dus voor dat de laatste foto dan ineens bovenaan staat omdat ie net begint met 00001 bij wijze van. Maar dat is zo sporadisch.

Mijn eigen folder structuur hou ik nog handmatig bij. Maar ik hoor steeds meer mensen die een library maken in Lightroom of Aperture en het volledig over laten aan de betreffende software. Op zich ook prima maar daar heb ik mij verder nog niet in verdiept.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Foto Nummering

Bericht door ErwinZ »

Janus X schreef:Maar qua grote ik heb een canon 300D en die werkt nog perfect, en die is scherp genoeg.
Ik zou ook niet weten waarom ik een duurder exeplaar zou moeten hebben, maar als je canon moet geloven dan is elke nieuwe spiegelreflex van hun nog mooier en nog beter ;)
Zijn ze ook, feitelijk gezien. Of het nodig is is een ander verhaal. Een 300D is mooi om op bunker-tocht te gaan en mocht er wat mee gebeuren dan vallen de kosten nog te overzien. Ik denk niet dat ik door het zand ga ploeteren met een Alpa van 10k :)
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Foto Nummering

Bericht door Bas de Mos »

Na het wegdoen van m'n 350D en aanschaf van 500D merkte ik weldegelijk een hoop verschil, vooral in ruis! Verder houd ik ook gewoon de camera nummering. Structuur van m'n archief is een mapje per 2 jaar, daarin alle geleegde SD kaartjes in aparte mapjes met oplopende nummers in de titels, en per mapje een omschrijving van de foto's (snap je het nog? :P )

Dus bijvoorbeeld:
2012-2013
└ 01 Batterij Vineta Hoek van Holland, Seyss Inquart bunker
└ 02 Scheveningen Nord, Wn 66
└ 03 blablabla enz.

Vaak kom ik bij mensen thuis en dan laten ze wat foto's zien, en is het 1 grote pestbende op die pc en zitten ze een half uur te zoeken :x Dit is het meest basic systeem van handmatig organiseren en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Zoeken kan gewoon op naam in Windows verkenner, moet vast ook op datum kunnen want dat is vastgelegd in de EXIF, maar heb ik nog nooit geprobeert. Hoop dat dit minstens 1 iemand redt van een chaotisch archief :D

Oja, Lightroom enzo schijnen er ook goed voor te zijn, maar ik vind het zelf altijd een beetje eng om zoiets uit handen te geven aan software, dus daarom nog niet aan begonnen. Ben altijd bang dat wanneer je het programma verwijdert meteen alles weer een zooitje is maar het zal in de praktijk wel meevallen.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Foto Nummering

Bericht door ErwinZ »

Waarom je een 300D weg moet doen voor een andere kun je een heel topic aan toewijden :)

Nog ff mijn structuur:

2013
└ YYYY-MM-DD Naam of locatie
└ YYYY-MM-DD Naam of locatie
└ YYYY-MM-DD Naam of locatie
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foto Nummering

Bericht door AvB »

AVB is de basic naam die ik in de camera heb ingesteld. Copyright info zit daar ook al in, dus als ik ergens ben waar alleen de bestanden kan kopieren zit toch mijn naam en info erin. Maar normaal importeer ik alles met Adobe Bridge. De bestanden krijgen een nieuwe nummering en datum en naam, zoals het mapje. Ook alle EXIF info wordt automatisch ingevoerd eventueel met extra tags zoals typenummer en locatie. Zo zit alle info in de foto. Ik hou ook niet van Libraries zoals Bas. Bridge is ietsje langzamer maar werkt tenminste op de fysieke mappen en bestanden. Mijn mappen en bestandsatructuur is yyyymmdd-beschrijving-locatie-xxxx. Zo zal je nooit dubbele bestandsnamen hebben.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Foto Nummering

Bericht door maarten-stahlbeton »

Bijgaand hoe wij archiveren. De mappenstructuur komt overeen met de GPS en GE waypoints. Makkelijk om snel de foto's bij een object te kunnen vinden (A5-8-CAG in dit geval). Als fotoviewer gebruiken we picasa, maar ik begin daar ondertussen ook meer ontevreden over te worden. 1 op 1 foto's vergelijken is een groot gemis bijvoorbeeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Foto Nummering

Bericht door bunkerpictures »

Voor een dag trip gebruik ik de methode dat ik mijn camera teller op 0 terug zet. Bij thuis komst wordt de serie overgezet op de pc of externe werk-HD gezet en een extra back-up op nog een externe HD(= orginele bron serie). De orginele HD is per jaar ingedeeld en dan staan er de trips per naam en datum in opgeslagen. Per trip deel ik het op per plaats, locatie, stelling enz. echter niet per bunker.
Van de "orginele HD" maak ik zeer regelmatig een kopie die ik buiten de deur op een vertrouwde locatie bewaar. Mocht mijn huis worden leeggehaald of afbranden dan heb ik mijn foto en bestanden historie nog.

Meerdaagse trips worden per dag van de camera op een ImageTank of laptop EN externe HD schijf gedownload. Als er gelegenheid is word te oogst van die dag al opgedeeld in plaatsen, locatie ed., echter dat doe ik in een "werkkopie" van de download om zo "het orgineel geheel" intakt te houden. Het is al met al wat werk en tijd maar heeft mij al een paar keer van nog meer stress en ellende bespaart.

Ook mijn bestanden zijn met voor mij herkenbare kenmerken voorzien ter bescherming.
Als fotobewerking programma en voor het maken van de fotosheets op de website gebruik ik al jaren het gratis en perfekte programma IrfanView. Collectief omnummer of benoemen is geen probleem en zo ook het inbrengen van copyright e.d als ook kwaliteits verbeteringen.

Gr Raphael
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Foto Nummering

Bericht door wattman »

Datum met volgnummer. Bijv. 20130630_003
Evt. een aanvulling in de mapnaam voor een locatie
Voor de rest een soort index op 'papier' (word document) in de vorm van een beschrijving van mijn activiteiten per datum.
Aangezien mijn belangstelling veel ruimer is dan beton / bunkers / vestingwerken vind ik dit de beste methode.
Voor mijn 25.000 dia's (waren ooit 80.000) heb ik nog geen goede oplossing, totdat ze ingescand zijn. :D
zet
Loop sowieso met alles achter. Ben net foto's van mijn verblijf in India in januari op Flickr aan het zetten.
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Helaas geen vestingwerken, wel een collectie Engelse grafstenen (komt nog meer). Moet ik ook nog keurig beschrijven
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Foto Nummering

Bericht door KWD »

Ik wil jullie allemaal hartelijke bedanken voor jullie bijdrage op deze manier kunnen we van elkaar leren hoe het ook anders kan. Zo zie je maar iedereen heeft zo zijn eigen werkwijze van foto's archiveren de ene professioneel met copyright wat ik ook er belangrijk vind de andere wat voor hem het meeste overzicht geeft.

De handelingen die ik doe gaat als volgt
bij thuiskomst van een forum uitje of museum bezoek of veldtrip hang ik mijn compacte camera aan mijn Apple en ik importeer mijn foto's rechtstreeks in I Photo deze komen dan automatisch in een nieuw mapje terecht die ik het jaar en datum en daarbij een kleine omschrijving geef. Aan de fotonummering doe ik weinig neem die van de camera over.

De foto's blijven op mijn SD kaart staan totdat deze vol is, dan koop ik een nieuwe SD kaart en begin weer opnieuw. Mijn eerste back up is de volle SD kaart die op een veilige plek is opgeborgen. de tweede back up komt op een CD terecht die ik om de paar maanden maak. Veel van mijn foto's die ik wil delen zet ik weg op Skydrive, een derde back up staat op een externe HD. Ben voorheen wel eens foto's kwijt geraakt vandaar dat ik vele Back ups heb.

Ik zal mij toch eens wat meer in Bridge gaan verdiepen al gaat het alleen al om copyright aan de foto's te hangen dit programma zat al standaard op mijn computer al doe ik er te weinig mee.

Aan alle anderen die nog niet hebben gereageerd laat van je horen, ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn
Gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Foto Nummering

Bericht door Janus X »

ErwinZ schreef:
Janus X schreef:Maar qua grote ik heb een canon 300D en die werkt nog perfect, en die is scherp genoeg.
Ik zou ook niet weten waarom ik een duurder exeplaar zou moeten hebben, maar als je canon moet geloven dan is elke nieuwe spiegelreflex van hun nog mooier en nog beter ;)
Zijn ze ook, feitelijk gezien. Of het nodig is is een ander verhaal. Een 300D is mooi om op bunker-tocht te gaan en mocht er wat mee gebeuren dan vallen de kosten nog te overzien. Ik denk niet dat ik door het zand ga ploeteren met een Alpa van 10k :)

Daar heb je helemaal gelijk in, ik had met deze 300D nog mazzeln ook, zo goed als nieuw gekocht 2x gebruikt voor €175,- maar dan nog oppassen dat je hem niet sloopt natuurlijk. En als je een dure camera hebt dan zou ik zeker oppassen.

Feit blijft wel dat deze digitale camera's een stuk makkelijker zijn dan die analoge.
Ik weet nog wel dat je dan in frankrijk stond en dan nam ik een foto met mn nikkon (analoog) en dan was het 2 weken wachten op het resultaat. En niet te vergeten de rolletjes in de koelkast haha
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”