Gezocht GPS Ontvanger

Overige onderwerpen aangaande het forum
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Gezocht GPS Ontvanger

Bericht door PdK »

Beste forumleden,

Ik zoek voor een bijzonder project een goede GPS ontvanger die tot op minimaal een meter nauwkeurig een geprogrammeerde locatie kan bepalen. Je moet hem één dag willen uitlenen, maar ik bedenk graag iets als tegenprestatie. Heeft iemand een dergelijk apparaat in bezit? Hoor het graag als je hem een dag kunt missen.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Gezocht GPS Ontvanger

Bericht door Danny »

GPS is niet op de meter nauwkeurig helaas.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Gezocht GPS Ontvanger

Bericht door PdK »

Hey Danny,

Ik begreep dat ze er waren tot op 10cm nauwkeurig. Die gebruiken dan meerdere satellieten. Maar dat zal je ongetwijfeld aan de prijs merken..
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Gezocht GPS Ontvanger

Bericht door Bas de Mos »

Peter, er zat altijd een bewuste onnauwkeurigheid in het civiele GPS signaal. Of dat nog steeds zo is weet ik niet maar het lijkt me i.v.m. al dat terrorismegedoe tegenwoordig niet onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Gezocht GPS Ontvanger

Bericht door PdK »

Dank voor de tips! We houden het maar gewoon even op de prikstok zonder GPS, maar met een nauwkeurigheid van minder dan een centimeter.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Gezocht GPS Ontvanger

Bericht door WimVe »

hhmm ik ken het verhaal van de bewuste afwijking door de us ingebouwd voor civiele toepassing. Maar volgens mij is die opgeheven.

Verder zei mmijn broer vorige week dat hij gezien had dat bij het uitzetten van de bekisting voor een fundering gebruik gemaakt werd van GPS. Nu weet ik nog hij of er verder de nodige omrekingen gemaakt werden maar het zal nauwkeuriger zijn dan 1 meter.
Natuurlijk is ontvanger grote en zichthoek van invloed op je GPS nauwkeurigheid.
Joop Schreuder †

Re: Gezocht GPS Ontvanger

Bericht door Joop Schreuder † »

Wim,

Voor nauwkeurige plaatsbepaling op locatie wordt gebruik gemaakt van een GPS steunbaken. Deze staat op een vooraf bepaald vast punt (meetbout o.i.d) in het RD stelsel. Dit punt is gerefereerd aan de GBKN, constuctie- of bouwtekeningen van het werk ter plaatse. Het baken fungeert als referentie voor de plaatsbepaling en/of metingen op lokatie. Al dan niet opzettelijk veroorzaakte afwijkingen in de GPS basisreferentie worden zo geëlimineerd.

Greetz,

Joop
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”