Atlantikwall Platform website i.o.

Overige onderwerpen aangaande het forum
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door ducatim901 »

Ik ben blij dat het uitgepraat is.
We hebben per slot van rekening het zelfde doel voor ogen, zorgen dat men deze jonge historische bouwwerken op waarde schat.
Jan heb je misschien nog zin om met het forum het fort Erfprins te bezoeken?
We hebben nog één plaats over.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door Bunkertju »

Hoi Jack (Als je deze Jan bedoeld dan :D , er lopen er hier op het forum vele voorbij)

Had er graag bij willen zijn, maar ik ben helaas weer aan het werk.
Ik had gehoopt dat we as Zaterdag nog gingen staken bij TNT :D

Grtzz

Een van de jannen
Gebruikersavatar
jvth
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 dec 2010, 09:59
Locatie: Den Helder

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door jvth »

Beste Jack,

bedankt voor de uitnodiging, maar ben helaas verhinderd.
Gelukig kan ik Erfprins regelmatig bezoeken, maar het was leuk geweest een aantal van de groep te leren kennen.
Doe een oproep om het open plaatsje te vullen, want het is een unieke kans om het fort te bezoeken met gelijk denkenden.
Nu kun je aan de rondleiders vragen wat langer stil te staan bij de Duitse werken.
Bij een reguliere rondleiding wordt ook veel aandacht besteed aan de Nederlandse werken.
Wens jullie een leerzame dag in het Helderse toe.

Groeten,
Jan
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door ducatim901 »

Dag Jan zoals je misschien al hebt gelezen gaat het morgen niet door, het weer werkt helaas niet mee.
Het lijkt mij leuk om je voor de volgende keer alvast uit te nodigen, ergens in Februari of Maart 2011.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door Rene Ros »

jan lugtmeijer schreef:Ik vind het echter zeer discutabel dat zelfbedachte stellingnamen overgenomen worden op een (wat toch de bedoeling schijnt te zijn) officiele Atlantikwall website.
Overigens is het vrij gebruikelijk dat verdedigingswerken, veldslagen, oorlogen of linies later een (andere) naam krijgen. Omdat men oorspronkelijk een datum of lange naam hanteerde of er geen naam (meer) bekend is. En tegenwoordig willen we graag een korte naam gebruiken.
Ik denk bv. aan de Linie van Noord-Holland (1799) maar ook aan de Eerste Wererldoorlog die pas na de tweede zo wordt genoemd. Hier te lande dan, in andere landen heeft het een heel andere naam (en herinnering!). Zelf heb ik lang nagedacht en overleg gepleegd over een naam van de groepsschuilplaatsen rond het access van Uitermeer, welke ik gebruik tot er een beter (historisch) alternatief blijkt te zijn.
http://stelling-amsterdam.nl/forten/uitermeer-veld/

Mvg,
René
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door Bunkertju »

ducatim901 schreef:Dag Jan zoals je misschien al hebt gelezen gaat het morgen niet door, het weer werkt helaas niet mee.
Het lijkt mij leuk om je voor de volgende keer alvast uit te nodigen, ergens in Februari of Maart 2011.
Groeten Jack.
Lijkt me leuk... hopelijk dan op een Zondag :D

Grtzz

Jan
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door ducatim901 »

Zondag is het fort niet open.........
Wordt dus weer een zaterdag.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door Bunkertju »

Jack

We zullen zien als ik dan vrij ben (Hoop het natuurlijk wel) , anders een daggie verlof aanvragen :D

Grtzz

Jan (AKA Bunkertju)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door ducatim901 »

Tsja, hoe meer zielen hoe meer vreugd!
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door Janus X »

En zo is het ;)

Gr, Ramon
ducatim901 schreef:Tsja, hoe meer zielen hoe meer vreugd!
JK.
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door Ruud »

Volgens mij kan de i.o. in de header eraf, van de week las ik namelijk in de IJmuider Courant over een nieuwe site, te weten http://www.atlantikwallplatform.eu/.

Natuurlijk maar even een bezoek gebracht. Het eea ziet er naar mijn idee qua opmaak en techniek goed uit. Jammer van de summiere informatie en het feit dat de credits en links naar andere site's missen (tenminste, ik heb ze niet zo snel kunnen vinden!).

Enjoy!

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door wattman »

De credits en links staan onder het kopje "over deze site". Onder het kopje "discussie" wordt (uitsluitend) gelinkt naar ons forum. Dus dat is niet slecht. 8-)
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door Barst »

Rene Ros schreef:
jan lugtmeijer schreef:Ik vind het echter zeer discutabel dat zelfbedachte stellingnamen overgenomen worden op een (wat toch de bedoeling schijnt te zijn) officiele Atlantikwall website.
Overigens is het vrij gebruikelijk dat verdedigingswerken, veldslagen, oorlogen of linies later een (andere) naam krijgen. Omdat men oorspronkelijk een datum of lange naam hanteerde of er geen naam (meer) bekend is. En tegenwoordig willen we graag een korte naam gebruiken.
Ik denk bv. aan de Linie van Noord-Holland (1799) maar ook aan de Eerste Wererldoorlog die pas na de tweede zo wordt genoemd. Hier te lande dan, in andere landen heeft het een heel andere naam (en herinnering!). Zelf heb ik lang nagedacht en overleg gepleegd over een naam van de groepsschuilplaatsen rond het access van Uitermeer, welke ik gebruik tot er een beter (historisch) alternatief blijkt te zijn.
http://stelling-amsterdam.nl/forten/uitermeer-veld/

Mvg,
René
Het is dan wel een heel andere discussie maar ik wil het hier toch graag kwijt,

Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom de suggestie gewekt wordt dat de schuilplaatsen en kazematten in dit gebied onderdeel zouden zijn van de Stelling van Amsterdam. Zie bijvoorbeeld ook de foto van een Piramide op de stofomslag van het boek " De Stelling van Amsterdam, Harnas voor de hoofdstad ".
Dat in het gebied rond Uitermeer drie stellingen; Waterlinie, Amsterdam en Oostfront Vesting Holland, elkaar overlappen vraagt om misverstanden als het er om gaat tot welke stelling welk vestingwerk behoord. Zo behoorde fort Uitermeer eerst bij de NHW, is het later onder commando gekomen van de Stelling Amsterdam en aan de vooravond van WO II van het OVH. Bij het bepalen tot welke stelling een object hoort gaat het hier dus meer over jaartallen dan over geografische posities.
De versperringen, schuilplaatsen, kazematten en veldwerken die tussen 1938 en 1940 aangelegd zijn voor het OVH, behoren mijns inziens dus niet tot de Stelling van Amsterdam die destijds al geen rol van betekenis meer had.
Op dit acces zijn als op meer plaatsen in het OVH (Bloklaan, Houtense Vlakte) twee verdedigingslinie's gebouwd. Voor de hoofdverdedigingslijn langs de Vecht en noordwaarts naar Hakkelaarsbrug en Muiderberg is bij Ankeveen een tweede vechtwagenhindernis met schuilplaatsen e.d. Je zou hier dus, net als op de Bloklaan, kunnen spreken van een vóórstelling terwijl op de Houtense Vlakte achter de hoofdstelling een tweede verdedigingslijn is gemaakt.
Bij het woord veldstelling denk ik meer aan tijdelijke aarden versterkingen, zoals bijvoorbeeld de Wonsstelling, dan aan een positie met betonwerken.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Atlantikwall Platform website i.o.

Bericht door Janus X »

Ik zit zomaar even op het atlantikwall platform te kijken bij Koudekerke en valt mij op dat de auteur daar een beetje in de war is met bunkertypes en verdwenen objecten, de 623 bij de begraafplaats staat er 100% nog wel net als de 625 aan de oost kant van koudekerke, en het zijn niet alleen miltraileur bunkers.

n'dus...

Greetz, Ramon :mrgreen:
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Atlantikwall Platform website

Bericht door Ruud »

Toevallig trof ik een update in de vorm van een fraai opgemaakte nieuwsbrief, te downloaden op: http://atlantikwallplatform.eu/document ... rlands.pdf
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”