Even voorstellen....

Overige onderwerpen aangaande het forum
peterms50

Re: Even voorstellen....

Bericht door peterms50 »

Welkom Harald!
benthuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2017, 20:44

Re: Even voorstellen....

Bericht door benthuis »

Ben, geboren in Lonneker en hier als kleine jongen een voorliefde voor WO2 opgelopen.
Spelen op en om de brandstof bunkertjes, daar Is het waarschijnlijk begonnen.
Ben me momenteel wat in de Heimatstil aan het verdiepen...
Heb al veel aan het draadje over Fliegerhorst Twenthe gehad!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door AvB »

Welkom! Genoeg te vinden over het vliegveld!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Collecteur Chasseur
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2017, 23:05

Even voorstellen....Coll. Chasseur

Bericht door Collecteur Chasseur »

Beste discussie leden en geïnteresseerden,

Ik wil me voorstellen als Coll. Chasseur, als erfgoeddeskundige werkzaamheden bij de gemeentelijk overheid. En als erfgoedfilosoof verbonden aan de ErfgoedAcademie.

In het kader van mijn studie naar sabotagebeton doe ik onderzoek naar de invloed van suiker op de kwaliteit van beton zoals toegepast in de tweede wereldoorlog tijdens de bouw van diverse typen bunkers zoals gebouwd door de Nederlandse vaklieden in opdracht van Organisatie Todt.

Hierover later meer.....
Joop Schreuder †

Re: Even voorstellen....

Bericht door Joop Schreuder † »

Welkom op het forum!

Het betreft wel een specifiek onderwerp. Onderzoekt u de veranderingen van de bouwkundige eigenschappen van het beton of houdt u zich bezig met de (organisatie van) de sabotageacties?

Greetz,

Joop
51 piet weststrate
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2017, 13:58

Re: Even voorstellen....

Bericht door 51 piet weststrate »

Mijn naam is Piet Weststrate en ik woon in 's Gravenzande.
Heb interesse in wat er is gebeurd rond Hoek van Holland in de eerste oorlogsdagen.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door Remco de Goede »

Welkom Piet!
Ik heb je volgende bericht welke inhoudelijk was over het fort aan den Hoek van Holland verplaatst naar het juiste topic.
viewtopic.php?f=26&t=4280&start=30

Veel plezier op het forum.
Mooker
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46

Re: Even voorstellen....

Bericht door Mooker »

Mijn naam is Ludo en ik ben geboren in Mook.

Ik ben reeds lange tijd geinteresseerd in oorlogshandelingen rondom Mook (onder andere aan het begin van WOII).
Vandaar uit ook de interesse voor de Kazematten in St Agatha, Cuijk en Katwijk.
Rene klok
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:26

Re: Even voorstellen....

Bericht door Rene klok »

Hallo allen,

Mijn naam is Rene en afkomstig uit Assen.
Mijn interesse is WW2 compleet.
Echter omdat dit erg veel is heb ik me met name verdiept in de meidagen in nederland en de Atlantikwall in Nederland.
Ik mag er graag op uit trekken om overblijfselen van de diverse linies te zoeken.

Ik ben op dit moment bezig met de Frieslandriegel , die ook wel Assener Stellungen wordt genoemd. We doen eens een dicht bij huis :)

Hoop flink wat mooie zaken te vinden op dit forum en hoop hier en daar nog wat toe te voegen.
BunkerOwner

Re: Even voorstellen....Coll. Chasseur

Bericht door BunkerOwner »

Collecteur Chasseur schreef: 06 jan 2017, 10:12 Beste discussie leden en geïnteresseerden,

Ik wil me voorstellen als Coll. Chasseur, als erfgoeddeskundige werkzaamheden bij de gemeentelijk overheid. En als erfgoedfilosoof verbonden aan de ErfgoedAcademie.

In het kader van mijn studie naar sabotagebeton doe ik onderzoek naar de invloed van suiker op de kwaliteit van beton zoals toegepast in de tweede wereldoorlog tijdens de bouw van diverse typen bunkers zoals gebouwd door de Nederlandse vaklieden in opdracht van Organisatie Todt.

Hierover later meer.....
.
Ik ben zeer benieuwd naar dit onderzoek, temeer ik elders (en steeds vaker) lees dat de sabotage uiteindelijk maar zelden heeft plaatsgevonden. Kwam in dat kader ook dit tegen:
.
Incidenteel vond er sabotage plaats, maar er zaten ook aannemers handenwrijvend op orders te wachten”. Voor de zekerheid ruimt hij nog even een misverstand uit de weg: „Dat er suiker door het beton zou zijn gestrooid is onzin, want daaraan bestond in de oorlogsjaren groot gebrek!”
.
Welkom op het forum in ieder geval!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door ErwinZ »

Rene klok schreef: 30 jan 2017, 21:00Ik ben op dit moment bezig met de Frieslandriegel , die ook wel Assener Stellungen wordt genoemd. We doen eens een dicht bij huis :)
Welkom!

Gelijk maar wat recht trekken. De termen Frieslandriegel en Assener-stellung zijn na-oorlogs en eigenlijk niet correct. De Frieslandriegel komt helemaal niet voor in Nederland en waarschijnlijk is de Assener-stellung alleen de ring rondom Assen.
Rene klok
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:26

Re: Even voorstellen....

Bericht door Rene klok »

De termen Frieslandriegel en Assener-stellung zijn na-oorlogs en eigenlijk niet correct. De Frieslandriegel komt helemaal niet voor in Nederland en waarschijnlijk is de Assener-stellung alleen de ring rondom Assen

Dit zou best kunnen kloppen. Echter wordt het in veel huidige publicaties zo genoemd. Weet je wel de correcte naam?
Het gedeelte waar ik mee bezig ben is de ring om en door Assen. En het is best verrassend hoeveel er nog aanwezig is geïntegreerd in de uitbereiding van Assen.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door AvB »

Welkom Rene! Ik dacht dat er ergens op het forum een Duitse kaart was geplaatst met benamingen van de stellingen rond Assen. Anders voeg ik die nog even toe. Kijk eerst eens in dit topic. viewtopic.php?f=45&t=2255&hilit=assen
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ronald0181
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2017, 20:10

Re: Even voorstellen....

Bericht door Ronald0181 »

Hallo alle,

Ik zal me even voorstellen ik ben Ronald kom uit Spijkenisse ben 50 jaar, en al sinds mijn vroege jeugd erg geïnteresseerd in WO2 met name bunkers, U boten en vooral de techniek die toen gebruikt werd, met als erg mooie bron Youtube om de toen gebruikte technieken te zien.

Mijn interesse is aangewakkerd door de bunker die in Hoogvliet stond toen ik daar nog woonde, die stond aan de Aveling/Gaarde voor de kenners, als kind meegemaakt dat deze gesloopt werd, waar je toen zo op het sloop terrein kon lopen, helaas geen foto's van gemaakt.

Het werd nog verder aangewakkerd door mijn eerste werkgever, een ter ziele gegane scheepswerf die als locatie pier 8 in de Waalhaven Rotterdam had, op jawel de demagnetiseer inrichting die de Duitsers daar gebouwd hadden, toen ik er in dienst trad was het nog redelijk compleet, incl een kantoorpand wat later om onduidelijke redenen is afgebrand, die pieren waar de inrichting op stond waren toen al in slechte tot zeer slechte staat, als een flinke coaster aanlegde dan bewoog de pier angstaanjagend, ik weet gebouwen moeten kunnen bewegen maar dit was serieus heftig, de pieren stonden naar mijn idee op houten palen, die toen ik in 1984 daar in dienst trad al hun beste tijd al gehad hadden, ondanks dat stond er toch een torenkraan op het kruispunt, en is er nooit wat gebeurd, ook stond er een bunker op dat terrein en een fundatie voor klein geschut, denk ik....en de kompaspaal was er toen ook nog, en ook hier stom geweest nooit foto's van gemaakt....

Helaas is alles afgebroken, ik denk dat het niet meer verantwoord was om de boel te handhaven, incl de bunker als ik op Google maps kijk, erg jammer.....is ver na mijn tijd afgebroken, het enige wat resteert is nog de loods waar de trein in reed, en heb deze toen van voor naar achter door gesnuffeld maar niets deed meer herinneren aan vroeger....

Later vele Bunkers bezocht in Frankrijk, de U boot bunker in Saint Nazaire, Le Blockhouse, en vele in Normandië, en ook oa de 2 U boten die de oorlog overleefd hebben in Europa bezocht in Laboe en Bremerhaven in Duitsland, het Adelaarsnest enz enz

Wil me nu toch wat dieper ingraven in de bunkermaterie, en lijkt me hier een erg leuke site voor.

Groeten Ronald
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door AvB »

Welkom Ronald. Mooie verhalen uit vervlogen tijden! Er zijn wel wat topics over Rotterdam te vinden. Eens kijken of je nog iets herkent.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”