nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

De Stützpunktgruppe Delfzijl
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

Mauermuur zal wel geen officiele term zijn, dit soort weg versperringen zijn er ook rondom Groningen gebouwd, tussen deze twee stukken anti-tank muur kwam een stalen hek. Bij de Walfridus spoorbrug is nog een restant te vinden. Het is gewoon een Panzermauer achtig iets.

Dat van Biessum, je ziet onder Biessum vijf opstellingen liggen. Tegenwoordig niet meer want het waren werken van waarschijnlijk aarde en hout. In ieder geval geen beton.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door betonboy »

Dank voor je uitleg van Biessum, ik zie wat je bedoelt.
De term 'mauermuur' zal inderdaad wel door de bevolking gegeven zijn maar dus wel op verschillende plekken in Nederland.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

@betonjongen, woon je in Groningen?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door betonboy »

Ties schreef:@betonjongen, woon je in Groningen?
Bijna goed... bij Leeuwarden ;)
Groet,
Gerard
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door AvB »

betonboy schreef:Hé Ties! Ik bedoelde toch een mauermuur hoor, hoe vreemd het ook klinkt. In Leeuwarden werd het tenminste zo genoemd maar als je er met Google op zoekt vind je toch meer (http://hetverhalenarchief.nl/index.php?q=de-mauermuur).
Dit is de Leeuwarder versie op de Harlinger straatweg:
http://hcl.pictura-dp.nl/index.php?PHPS ... 33d9c07bd6
Mauermuur is vertaald Muurmuur. ;)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door ErwinZ »

De eerder geplaatste muur is inderdaad een fundering van een spoorbrug. De NOLS spoorlijn, ook wel bekend als het Woltjer spoor, was een spoorlijn die van Delfzijl naar Groningen liep, ten zuiden van het Eemskanaal. Als je de route een beetje weet dan zijn de contouren door het landschap nog steeds zichtbaar op Google Earth. Ook zijn er nog een aantal stationsgebouwen aanwezig die inmiddels zijn verbouwd als woonhuis. De verhoogde talud was belangrijk in de verdedigings van Delfzijl. Talloze bunkers waren ingegraven in deze kunstmatige verhoging waaronder de nog bestaande bunkers bij Koperweg en Geefsweer. Op de 1e foto op de achtergrond waar de bomen en 2 kranen staan was in de oorlog een overslag plaats. Hier werden bouw materialen aangevoerd via het Eemskanaal die gebruikt werden bij de bouw projecten in en om Farmsum.

Nu stonden er niet specifiek Mauermuren in Groningen maar wel talloze Panzermauern en andere wegversperringen ;) Ik heb hier nog nooit serieus naar gekeken maar wat ik zover kon zien waren er in het inundatie gebied tussen Groningen en Delfzijl rond het Eemskanaal 38 (!) versperringen. Dit zullen voornamelijk houten of andere provisorische versperringen zijn geweest. In Appingedam waren wel 2 echte betonnen Panzermuren. Tussen Delfzijl en Termunten waren ook nog een aantal versperringen welke ongetwijfeld staan ingetekend op de artillerie kaart van de m.fl.b. 256.
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door betonboy »

Leuk verhaaltje Erwin. Dit bewaar ik nog even bij de foto's. Zo gaat ook dit beton toch weer wat leven, bedankt!
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door Riccardo75 »

Om terug tekomen op panzermuren, groningen hereweg en de oostersluis, en van starkenborg kanaal,
die van het van starkenborg kanaal kan ik zo niet vinden.
wel van de oosterlsuis met een foto van het bombardement. is de brugwachterwoning geraakt, gevolg een dode,
foto,s van de muur bij de oostersluis na de duitse capitulatie, wordt opgeruimd door canadese engineers
wel weet ik dat er tijdens baggerwerkzaamheden bij de sluis 3 jaar geleden diverse wapens zijn gevonden bij de sluis, handjevol p38 lugers en wat mp,40 machinegeweren

op een kaart is ook tezien.dat er aan de eemskanaal zijde bij het roierspad barakken hebben gestaan. en flak, loopgraven vanaf de sluizen tot noordehogebrug
De buurman vertelde wel eens dat de duitsers terug trokken,over de rijksweg en driebondsweg richting delfzijl, en dat de gealieerden met zware howwitzers ze aan het bestoken waren de granaten vlogen hier over het dorp en sloegen in de weilanden in, schijnt dat er op de noordijker begraafplaats een duitser begraven ligt, dat correspondeert ook in mijn boekje dat er een dode is gevallen op noorddijk aan duitse zijde. kan iemand bevestigen over een duits graf hier?.

de borgbrug. die vroeger bij de witte aceco toren lag was opgeblzzen door de duitsers, die waren in ruischerbrug gestationeerd in de oude school, en gebruikten de aceco toren als uitkijk post.

ok nu draaf ik tever door :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

Ik heb er nog één paar gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door Riccardo75 »

idd winschoterdiep ook :)
als goed is het ik daar in de bern restanten van gezien toen ik er eens op fiets was.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

Ter hoogte van de bunkers bij Suikerunie aan het Hoendiep heeft ook ene muur gestaan, Reitdiephaven, Kostenverloren en nog een paar toegangs wegen naar de stad.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door ErwinZ »

Niet echt omgeving Delfzijl meer heh :P

Mss ff Delfzijl veranderen naar prov. Groningen in topic titel?
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

Prov. groningen onder binnenlandse stellingen. Wellicht is het niet officiel, maar als je kijkt naar wat er zoal gestaan heeft is het toch wel een binnenlandse stelling.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

De betonnen open opstelling die bij Nansum lag is inmiddels al weg :(
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door ErwinZ »

Ties schreef:Had net wat info ontvangen via de werkgever van m'n broer dat er ergens onder Termunten ook nog wat bunkers zouden moeten liggen.
Lijkt mij sterk, maar wie weet?
Het verzet maakte melding over 4 verdedigingstellingen in aanbouw rondom Baamsum. Elk plek voor 5 geschutsopstellingen. 2 Van deze waren opgetrokken van aarden wallen en de andere 2 met beton.
Ten zuidelijk van Baamsum nog 1 betonnen pantserafweer geschut opstelling.

Dus met wat mazzel kun je nog 11 stukken beton vinden ;)
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Delfzijl”