Marine Flak Batterie Termunten

De Stützpunktgruppe Delfzijl
pauldijkstra

Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door pauldijkstra »

Dag lieve mensen,

Hier enkele superfoto's van deze prachtige batterij. Geschut, bunker, beton kortom alles!

Enjoy! En geef je reactie op deze foto's, © Groninger Archieven.

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Ruud »

pdijkstra schreef:En geef je reactie op deze foto's, © Groninger Archieven.
Nou Paul, gelukkig kan je je eigen bericht nog wijzigen .... 'lieve mensen' :oops:
Maar de foto's zijn mooi!
Heb je Hansje Bunker hier nog naar gevraagd?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door pauldijkstra »

Ruud schreef:
pdijkstra schreef:En geef je reactie op deze foto's, © Groninger Archieven.
Nou Paul, gelukkig kan je je eigen bericht nog wijzigen .... 'lieve mensen' :oops:
Maar de foto's zijn mooi!
Heb je Hansje Bunker hier nog naar gevraagd?
g,Ruud
ha die Ruud,

Ja een paar jaar geleden al. Hij had ze niet zei hij destijds...

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Annelies »

Prachtige foto's Paul!

Wat is dat precies voor geschut?
En zijn de beddingen nou over stenen gebouwen heen gebouwd?
Goof

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Goof »

Haha! Wat een prachtige foto! Ze waren blijkbaar zo slim om te bedenken dat loopgraven daar vol water zouden lopen. En dus maakten ze..... Loopterpen!
Joop Schreuder †

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Joop Schreuder † »

Die loopgraven zijn punktlich door dwangarbeiders, volgens de voorschriften, aangelegd. Heel Noord Nederland ligt er vol mee (kijk maar eens op luchtfotos).
Zo te zien hebben ze, vanwege het grondwater, heel goed gekeken naar de Nederlandse VIS VI
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Joop Schreuder † op 12 apr 2008, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
pauldijkstra

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door pauldijkstra »

Annelies schreef:Prachtige foto's Paul!

Wat is dat precies voor geschut?
En zijn de beddingen nou over stenen gebouwen heen gebouwd?
Ha die Annelies,

Voor zover ik weet stond er 12,8cm geschut. Noemenswaardig vindt ik persoonlijk dat dit ook meteen de enige bunkers waren die op deze hoogte gebouwd zijn, zodat de dijk niet verlaagd hoefde te worden. Ook werden de bunkers gefundeerd op houten palen. Dit omdat de grond tamelijk klei-achtig is.

De HBP (Haagse Bunkerploeg) heeft de bunkers laatst bezocht enkele foto's van hun site hieronder:

Gr,

Paul

PS. En ook nog een mooi oud plaatje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Annelies »

Ha Paul,

Bedankt voor je antwoord, ik zal eens een kijkje nemen op de HBP site.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door ErwinZ »

Batterie Termunten, ook wel Batterie "Fiemel" genoemd is voor mij al intressant van kinds af aan. Ik ben er niet zo heel ver vandaan opgegroeid.

De Batterie werd in 1e instantie geplaatst op het Punt van Reide achter de zee dijk. Daar moesten de Duitsers al snel vertrekken naar de huidige locatie binnen de zee dijk i.v.m. winterse overstromingen. De Batterie is toen weer opgebouwd in 1944, onder toeziend oog van de Duitsers, door Nederlandse aannemers en werklieden. Er werden een 4-tal 128mm Flak 40M (Marine Ausführung} kannonen opgesteld versterkt met een 6-tal lichte Flak kannonen (105mm?}. Verder werd het gebied versterkt met MG-posten, prikkeldraad, landmijnen en weg-versperingen. De stelling was in 1944 het modernste en zwaarste Flak stelling van het Eemsgebied.

Op maandag 30 April 1945 benaderde de Westminster regt. (onder de 5th Canadian Armoured Division( onder leiding van Lt-Col G. C. Corbould de Batterie op zo'n 500 mtr vanuit Ballingsweer. Een frontale aanval zagen ze niet zitten. De stelling werd beschoten door 6 Sherman tanks (105mm) en een 7.2 inch Houwitzer van de 3 Bty. 1st Heavy Regt. Royal Artillery. Het lukraak schieten op de stelling had weinig effect, maar de psychologische uitwerking op de Duitsers was dusdanig groot dat ze eieren voor hun geld kozen. In die nacht volgde een enorme activiteit in de stelling en het leek of alle kannonen en mg's tegelijk werden afgevuurd. Totdat het rond 0300h angstvallig stil werd.

Een Russische krijgsgevange die op de Batterie als dwang arbeider werkte lichte de Canadezen in op 1 mei dat de bezetters 's nachts waren gevlucht per boot over de Eems richting Emden. De Batterie was geheel verlaten en tot in de kleinste details vernietigd met explosieven.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door ErwinZ »

Meer info mbt Batterie 'Fiemel'

In 1e instantie werd er een zoeklicht geplaatst op de Punt van Reide. Later volgde er geschutsstellingen. Omdat er al rekening mee werd gehouden dat het gebied kon overstromen werden de geshutsstellingen gebouwd op verhogingen en de barakken en dergelijke op palen. In de herfst van '41 liep het geheel onder water. In de winter van '42-'43 besloten de Duitsers de Batterie te verplaatsen na een aanval van drijfijs.
De Fiemelerlaan werd verhard ten behoeve van het werkverkeer. In de binnenhaven van Termunterzijl werd een versheidenheid aan bouw materiaal aangeleverd door Nederlandse en Duitse schepen. Over een speciaal aangelegde spoorlijk werd dat materiaal vervoerd door stoom locomotieven richting de zeedijk bij Fiemel. Het lossen van schepen werd uitgevoerd door Russische krijgsgevangen die gestationeerd waren op Fiemel in barakken.
De dijk moest eerst verbreed worden. Hiervoor werd grond gebruikt vanuit de Punt. De Duitsers gebruikte deze put later als zwembad.
Nederlandse aannemers uit de buurt verzorgde de karwei. De Duitsers bemoeide zich weinig met de werkzaamheden en communiceerden verder alleen met de aannemers. Eenmaal toen de kanonnen van de Punt overgeplaatst werden naar de nieue locatie kreeg een aannemer de opdracht om ze na te bouwen met hout. Deze dummys werden geplaatst op de oude locatie op de Punt.
Een grote klus voor een Delfzijlse aannemer was het leggen van een kabel van Baterie Pogun naar Batterie 'Fiemel'. Waarschijnlijk een communicatie kabel.
Drinkwater en munitie werd per schip aangevoerd vanuit Delzijl en Emden. Daarvoor was een speciale aanleg plaats gecreeerd. Voor het ladden en lossen van deze schepen hielden de Duitsers razzia's onder de lokale bevolking. Als de klus was geklaard kon men weer gaan.
Een van de commandanten van de Batterie had een nogal aparte huisdier meegenomen; een Leeuw. Het beest is uiteindelijk verdwenen of de commandant was overgeplaatst.
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Riccardo75 »

ErwinZ schreef:Meer info mbt Batterie 'Fiemel'

In 1e instantie werd er een zoeklicht geplaatst op de Punt van Reide. Later volgde er geschutsstellingen. Omdat er al rekening mee werd gehouden dat het gebied kon overstromen werden de geshutsstellingen gebouwd op verhogingen en de barakken en dergelijke op palen. In de herfst van '41 liep het geheel onder water. In de winter van '42-'43 besloten de Duitsers de Batterie te verplaatsen na een aanval van drijfijs.
De Fiemelerlaan werd verhard ten behoeve van het werkverkeer. In de binnenhaven van Termunterzijl werd een versheidenheid aan bouw materiaal aangeleverd door Nederlandse en Duitse schepen. Over een speciaal aangelegde spoorlijk werd dat materiaal vervoerd door stoom locomotieven richting de zeedijk bij Fiemel. Het lossen van schepen werd uitgevoerd door Russische krijgsgevangen die gestationeerd waren op Fiemel in barakken.
De dijk moest eerst verbreed worden. Hiervoor werd grond gebruikt vanuit de Punt. De Duitsers gebruikte deze put later als zwembad.
Nederlandse aannemers uit de buurt verzorgde de karwei. De Duitsers bemoeide zich weinig met de werkzaamheden en communiceerden verder alleen met de aannemers. Eenmaal toen de kanonnen van de Punt overgeplaatst werden naar de nieue locatie kreeg een aannemer de opdracht om ze na te bouwen met hout. Deze dummys werden geplaatst op de oude locatie op de Punt.
Een grote klus voor een Delfzijlse aannemer was het leggen van een kabel van Baterie Pogun naar Batterie 'Fiemel'. Waarschijnlijk een communicatie kabel.
Drinkwater en munitie werd per schip aangevoerd vanuit Delzijl en Emden. Daarvoor was een speciale aanleg plaats gecreeerd. Voor het ladden en lossen van deze schepen hielden de Duitsers razzia's onder de lokale bevolking. Als de klus was geklaard kon men weer gaan.
Een van de commandanten van de Batterie had een nogal aparte huisdier meegenomen; een Leeuw. Het beest is uiteindelijk verdwenen of de commandant was overgeplaatst.

hallo mensen, ik ben dus aardig nieuw op dit forum. kwam hem toevallig tegen met google,
dit omdat ik alles wil weten van de flak afdelingen rond de dollard, heb het zelf al vele malen bezocht, ik woon er een half uur rijden van daan,
maar het vreemde is ik kan negens meer restanten vinden van de afdelingen flak op knock of borkum, ook niets van verdedgings linie,s in ostfreisland, want de polen hebben ze toch opgejaagd tot willemshaven, tot de caputilatie, het lijkt erop dat de duitsers alle sporen hebben uitgewist op eigen grondgebied kwa verdedgings werken,een collega van mij heeft lang op het terrein van de stelling fiemel gewoond, ze vader was de beheerder van het gebied, ze vonden van alles daar granaten. lichtspoor munutie, handwapens,zakhorloge,s.. het leek net als alles rond de bunkers was gedumpt,een kennis van me heeft ooit een insigne gevonden van flak afdeling nansum, zelf zoek ik met een detector, akkers af naar oude munten. maar het jeukt erg om een keer rond fiemel tezoeken, op de punt heb ik al eens wat geweerhulzen gevonden, .maar goed, iemand naar google earth locatie,s voor de batterie afdelingen van knock ditzum, etc? iets wat op duits grondgbied staat?
btw wat ook niets van tevinden is is het oosterluis complex in groningen, me oude overburman vertslede dat daar een complete linie van het sluizenomplex. naar noorderhogebrug liep, met tankgrachten . en bui de sluis een aantal flak kanonnen,. alleen van een van de kanonnen ligt er nog en betonplaat bij de driewegsluis, bij het damsterdiep, op deze locatie wordt nu de tasman toren gebouwd, hij vertelde dat deze flak kanonnen vaak vuurden, . in het boek, wat ik heb staan foto,s van de gebobardeerde sluizen, waarbij een voltreffer op de sluiswachterswoning,. waarbij een dode viel, het boek heet met de blik omhoog, staat alles in van de luchgevechten en bunkers in en rondom de provincie groiningen, en bevat geweldige foto,s zoal bij de sluis bij apingedam, hier stonf een oerlikon geweer op gemonteerd, lich afweergeschut dus, ook bij de noordzijde eemskanaal, staat nog en bunker bij de sluis, met een tobruk erop, ook langs het spoorlijn riching delfzijl, voor apingedam staat een bunker met een mg opstelling,
dus iemand nog meer info, etc? lijk me leuk om alles in kaart tebrengen van groningen,ik heb verder nog foto,s van een oud kriegsmarinier, gevonden die gestationeerd was in termunten, waar de flak afdeling volledig tezien is, zelf met hoortoestelen, om naderende toestellen tehoren aankomen, . deze foto,s heb ik doorgestuurd naar de beheerder van de groninger archieven, en die was er behoorlijk blij mee :) want dit had ze nog niet eerder gezien,
sorry bevat mischien wat typefouten, ben nog maar net uit me bed :)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Ruud »

us iemand nog meer info, etc? lijk me leuk om alles in kaart tebrengen van groningen,ik heb verder nog foto,s van een oud kriegsmarinier, gevonden die gestationeerd was in termunten, waar de flak afdeling volledig tezien is, zelf met hoortoestelen, om naderende toestellen tehoren aankomen, . deze foto,s heb ik doorgestuurd naar de beheerder van de groninger archieven, en die was er behoorlijk blij mee want dit had ze nog niet eerder gezien,
sorry bevat mischien wat typefouten, ben nog maar net uit me bed
Riccardo, als je wakker bent plaats eens wat foto's, dit zou erg leuk zijn (heb er zelf overigens niets van).
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door ErwinZ »

Ik ga maar eens op zoek naar dat boek :) Weet je de precieze titel van het boek of de naam van de schrijver? (of isbn nummer)
De bunkers rondom Appingedam ken ik idd. Ik heb er heel veel gespeeld. De meesten zijn helaas gesloopt. Ikzelf heb nog nooit gehoord vana het Oostersluis complex. Ik ben wel benieuwd naar meer informatie hierover.
Ik wil zowiezo meer onderzoek doen naar 'Fiemel'. Als iemand tips heeft qua archieven? Het Groninger archief heeft vast wel wat; maar waar te zoeken in Duitsland?

Ik denk niet dat de Duitsers alles systematisch hebben vernietigd op eigen bodem. Veel in Nederland is er ook niet meer te vinden b.v. Veel bunkers in steden zoals Emden zijn nog intact. Maar veel van dat spul staat in de weg en moet aan de kant.

Ik ben ook benieuwd naar de foto's :)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door ErwinZ »

Fotos van Fiemel in de regen. Viel me op dat het er anders/grootser uitziet dan ik me kan herinneren. Laatste keer dat ik er was is tig jaar geleden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door jan lugtmeijer † »

Kwam deze net tegen:
HPIM0062.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Delfzijl”