Lichtsprechgerät filmpje

Discussies over de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door AvB »

Leuk filmpje over de Lichtsprechgerät alhoewel nog steeds niet precies duidelijk wordt wat er gebeurd ;)

http://www.youtube.com/watch?v=vR4N6MTx_vw" target="_blank

Van deze Noor die een mooie verzameling communicatie apparaten heeft.
http://www.laud.no/ww2/" target="_blank
Nicht ärgern - Nur wundern!
RonEr †

Re: Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door RonEr † »

tsja, da's een van die dingen...

Om te beginnen geloof ik er geen barst van, 65 jaar oude electronica,of is het nieuwer? maar na 65 jaar werkt zoiets niet meer.
Licht en radio zitten op hele andere golflengtes, dus daar zie ik geen verband.
Het andere probleem is calibratie, hoe richt je deze apparatuur op elkaar uit, ze laten daar niets van zien.

Leuk verhaal, maar broodjeaap (denk ik als niet-techneut)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door ErwinZ »

Donders intressant ding. Ik geloof echt wel dat ze het nog doen, Het zullen ongetwijfeld goed bewaarde items zijn en niet ergens uit de grond gegraven. En het is een echte Zeiss natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door Ruud »

Er waren voor het onderbrengen zelfs Regelbauten ontworpen .....
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door AvB »

RonEr schreef:tsja, da's een van die dingen...

Om te beginnen geloof ik er geen barst van, 65 jaar oude electronica,of is het nieuwer? maar na 65 jaar werkt zoiets niet meer.
Licht en radio zitten op hele andere golflengtes, dus daar zie ik geen verband.
Het andere probleem is calibratie, hoe richt je deze apparatuur op elkaar uit, ze laten daar niets van zien.

Leuk verhaal, maar broodjeaap (denk ik als niet-techneut)
Ik heb gewoon werkende Lichtsprechgeräte in het echt gezien dus werken doen ze nog wel.
Maar het filmpje is wel erg vaag over het hoe en wat..
Nicht ärgern - Nur wundern!
Joop Schreuder †

Re: Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door Joop Schreuder † »

Mooi die oude techniek, en dank zij gepassioneerde radioamateurs en kleine fabrikanten die de originele onderdelen repliceren blijft veel originelee apparatuur in bedrijfsvaardige conditie. En ik weet uit eigen ervaring wat een dievenwerk de restauratie en behoud ervan is...

Beste Ron, als echte techneut zal ik proberen het basisprincipe van een en ander eenvoudig uit te leggen. Het elektrische microfoonsignaal uit de telefoonhoorn wordt flink versterkt tot een nivieau waarop een gloeilamp fel gaat branden. Als oude rocker ken jij ook nog de lichtorgels van vroegah, die deden ongeveer hetzelfde, namelijk de lampen in sterkte laten variëren op het muzieksignaal. Alleen deze apparatuur werkt veel nauwkeuriger en op het versterke spraaksignaal. Het principe van het laten varieren van de helderheid van het licht noemen we amplitudemodulatie. Door een lensje wordt het gemoduleerde licht sterk gebundeld en weggestraald. Een eind verderop vangen we de lichtbundel weer op en met behulp van een lensje concentreren we het gemoduleerde licht op een fotocel. Hierdoor ontstaat een klein elektrisch stroompje dat in sterkte zal varieren op de sterkte van het oorspronkelijke spraaksignaal. Als we dit elektrische stroompje versterken en toevoeren aan de luidspreker in de telefoonhoorn hebben we de oorspronkelijke spraak weer terug! We bouwen een zender en een ontvanger in 1 behuizing zodat we tegelijketrijd kunnen spreken en luisteren, dus een full duplex gesprek kunnen houden zoals met een gewone telefoon (niet steeds "over" schreeuwen enzo). Zie het versimpelde schema hieronder:
Basisprincipe Lichtsprechgerat.jpg
Het aardige van dit principe is dat het in de getoonde vorm oorspronkelijk is ontworpen voor het weergeven van geluid bij bioscoopfilms... En ik gebruik het nog dagelijks in mijn werk bij het ontwerpen van grote glasvezelverbindingen. Je internet in Zaltbommel loopt over een glasvezelverbinding die (zoals vrijwel alle systemen) gebruik maakt van amplitude gemoduleerd laserlicht (laser vanwege de hoge datasnelheid) en simpele fotodiodes. En er zijn altijd twee optische links tegelijkertijd (zenden en ontvangen).

Voor de die-hards onder ons, het Li Spr 80 werkt met indirect gemoduleerd licht, dwz met een constant brandende felle lamp waar een prisma, vastgelijmd op een luidspreker, voor is gezet. Het prisma trilt in het ritme van het spraaksignaal en veroorzaakt zo de gewenste lichtsterkte- en kleurvariatie. Is onder andere een energievriendelijkere en snellere methode en geschikt voor draaggolfverbindingen.
Heden ten dage zijn nog steeds op dit principe gebouwde systemen op de markt om snel een data- of telefoonlijn te kunnen opzetten tussen bv twee kantoorgebouwen. Het werkt namelijk op kortere afstanden gewoon door de glazen vensters heen dus je hoeft niet te hakken en te breken.

Het uitlijnen van een Li Spr 80 is best wel te doen, je weet immers waar de punten staan. Een Li Spr 80 is bedoeld als afluisterveilige vervanger voor radiocommunicatie en (tijdelijke) vervanger voor feldkabel. Er is in het begin altijd radioverbinding tussen de posten. Je zet de lamp op constant branden en schuift het rode filter in de lichtstraal. Met de richtkijker is het vervolgens zoeken en pielen tot je het rode puntje van de contraverbinding beet hebt. Dan is het een kwestie van instelschroeven borgen, desgewenst overschakelen op de infraroodfilters voor een onzichtbare verbinding en het feest kan beginnen. Eigenlijk niet lastiger dan het uitrichten van een schoteltje voor een straalverbinding (microwave link).

Wat we op het filmpje zien is het opzetten en uitrichten van twee Li Spr 80 posten en aansluitend het testen van de verbindingen. Op een drietal locaties met steeds een grotere afstand, dus het wordt steeds moeilijker uitrichten. Je ziet het uitrichten met zichtbaar licht (rooie puntje), het "spelen" met de filters en de instellingen van de modulatieapparatuur. En je hoort de kwaliteit van de gemaakte spraakverbindingen. Leuk en informatief filmpje, ik hoop dat jullie na het lezen van bovenstaande een en ander beter begrijpen.

Greetz,

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Joop Schreuder † op 23 feb 2009, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door maarten-stahlbeton »

Laatst nog een erg interessante (maar moeilijk te surfen) site gevonden van de Foundation for German communication and related technologies. Hun H.Qu zit net buiten A'dam, zou daar wel eens graag een kijkje binnen willen nemen iig.... :?

http://www.cdvandt.org/index.htm
http://www.cdvandt.org/exhibits_new.htm
Lord of the Ringstand
RonEr †

Re: Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door RonEr † »

Dank voor de uitleg Joop, hier had ik met al mijn (tactische) radarachtergonden als ex-vuurleider nou nog nooit van gehoord.
Moet iets typisch Duits zijn geweest, denk ik.

I stand corrected!
Joop Schreuder †

Re: Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door Joop Schreuder † »

Ron, Lichttelefonie is al oud, zelfs ouder dan de draadloze radio....

Het begon in 1873 met de ontdekking van de lichtgevoelige eigenschappen van de stof Selenium door May en Willoughby Smith. Hierna gingen natuurkundigen zoals Sale, Graham Bell, Mercadier er uitgebreid onderzoek mee doen. Graham Bell bouwde en patenteerde al in 1880 een bruikbare lichttelefoon (Photophone)voor het amerikaanse leger, gebaseerd op het principe van de spiegelgalvanometer.
Na de introductie van de elektronenbuis is de lichttelefonie verder uitontwikkeld tot een mooi produkt dat in vele landen is gebruikt.

Greetz

Joop
pauldijkstra

Re: Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door pauldijkstra »

Ter aanvulling
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door ErwinZ »

Ik kwam deze ook nog tegen
http://www.fortiff.be/regelbau/index.php?page=r693b" target="_blank
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Lichtsprechgerät filmpje

Bericht door BunkerKB »

Goeiedag,

Heb nog een vraag over dit onderwerp. Bij veel ingangen van bunkers zitten er vaak twee nissen. Één voor een veldtelefoonaansluiting. Maar wat zat er in de andere voor een Lichtsprechgerát.

gr.Ron
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”