Capitulatie Wageningen onwettig?

Discussies over de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Capitulatie Wageningen onwettig?

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik kwam http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... n_onwettig tegen, heeft iemand hier toevallig meer informatie over? Met name ben ik op zoek naar de locatie van de boerderij.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Capitulatie Wageningen onwettig?

Bericht door maarten-stahlbeton »

Een interessant stuk over de capitulatie in 1945.
...In werkelijkheid hadden de Duitse troepen in Nederland 4 mei 1945 onvoorwaardelijk gecapituleerd op de Lüneburger Heide tegenover veldmaarschalk Montgomery; uiteraard zonder onderhandelingen. Voorwaarden konden immers niet gesteld worden. Het Duitse leger bestond niet; er waren meer legers bij de Duitse landmacht. Prins Bernhard was alleen 5 mei in Wageningen aanwezig. Hij hoopte dat zijn Binnenlandse Strijdkrachten Duitsers mochten ontwapenen. Uitsluitend Montgomery’s legergroep mocht echter de Duitse troepen ontwapenen...


http://historiek.net/capitulatie-in-wag ... ing/49371/
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Capitulatie Wageningen onwettig?

Bericht door wattman »

Ach ja, past in de huidige trend van "mythe bashing". Grootse woorden als "geschiedvervalsing" en "mythe" zijn kennelijk nodig om de aandacht te trekken voor dit op zich aardig stukje over het hoe en waarom in de chaos van de ondergang van de Derde Rijk.

Terzijde, de eerste zin van het stukje "De geallieerden erkenden in mei 1945 uiteraard het Duitse staatshoofd Karl Dönitz en diens regering niet" is volgens mij reeds onjuist, in elk geval ongenuanceerd. Zie bijv. Kershaw, Tot de laatste man. Doet vrezen voor correctheid van de beweringen in de rest van het stukje.
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”