Bodemvondsten

Discussies over de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie
Yuri

Bodemvondsten

Bericht door Yuri »

tips bodemvondsten
Laatst gewijzigd door Yuri op 04 feb 2012, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Bodemvondsten

Bericht door WimVe »

Yuri,

Ik denk dat je op het verkeerde forum zit, maar :

A) gevaarlijk ? Wat denk je zelf ? Dat een afgevuurd projectiel met een weigerende ontsteking zich na 70 jaar gewoon laat opgraven ?
Tis wel zo dat als je een hand kwijtraakt dat je meer tijd hebt om naar je verzameling te kijken. Als die dan ook al niet is opgehaald door jusititie.

B) Veel zo niet alle gebieden waar gevochten is hebben een verbod op "schatgraven". Wordt je gepakt dan ben je alles kwijt.

C) Je vraag omvat veel jeugdige overmoed en ik zou maar eens goed gaan nadenken voordat jullie met dat plan verder gaan.
Joop Schreuder †

Re: Bodemvondsten

Bericht door Joop Schreuder † »

Beste Yuri,

In aanvulling op het bericht van Wim,

Voor wat betreft je vragen, eerder hebben we op het forum over dit onderwerp het volgende gezegd:

Het Fortificatie Forum wil niet in verband worden gebracht met (levens)gevaarlijke bodemvondsten, als scherpe patronen en andere munitie. Hier zijn in principe genoeg andere forums over te vinden op internet, waar dit beter thuis past. Het Fortificatie Forum is een vrij podium, maar kent grenzen wat betreft het 'showen' van bepaald materiaal.

Dit doen we niet zomaar. Wij zien regelmatig de uitwerking die munitie en springstoffen hebben op metselwerk, beton en pantserstaal. Dan krijg je vanzelf respect voor de krachten die hierbij vrijkomen. Daarnaast is bekend dat een aantal chemische mengsels die gebruikt worden na verloop van tijd veranderen waardoor zelfs de geringste aanraking al tot spontane ontbranding kan leiden. Ook zijn er lieden die menen met een bankschroef en waterpomptang munitie van de lading te kunnen ontdoen en zo onschadelijk te maken...

Persoonlijk denk ik dat je beter op een ander forum je geluk (want dat kan je wel gebruiken in de combinatie metaaldetector- schep- munitie) kan beproeven. Dit forum houdt zich niet echt bezig met persoonsgebonden militairia. Kijk eens op http://militaria-fundforum.com of http://www.vondsten.nl.

Daarnaast: voor het graven in de grond is ALTIJD toestemming nodig van de eigenaar. Is dit het rijk, provincie of de gemeente dan krijg je die niet voor dit soort zaken. Als je betrapt wordt dan krijg je een bestuurlijke boete van minimaal 100 euro, alle spullen die je bij je hebt (detector, kaarten, vondsten) worden in beslag genomen en verbeurd verklaard en op jouw kosten worden de door jouw gegraven gaten weer hersteld. Ook bij particulieren (boeren) moet je toestemming vragen om op hun land te graven. Bij betrappen zullen ze meestal niet de politie bellen maar vatten ze het persoonlijk op....

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Bodemvondsten

Bericht door PdK »

Yuri schreef:Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik kwam erbij door een vriend en ik vind fortificaties uiterst interessant (de gehele oorlogsvoering van W.O.2). Ik en een vriend willen gaan plannen om eventuele opgravingen te doen in het gebied rondom Nijmegen (erg veel artefacten wegens o.a. Market Garden). Ik heb zelf ook een grote collectie, waarvan een deel van mijn tante is, die is helaas overleden.

Ik wil aan jullie vragen of er nou echt risico's zitten aan het doen van W.O.2 opgravingen (bommen, explosieven etc.)? En waar je eventueel wel 'wat' zou kunnen vinden (niet specifiek bommen of zo, maar W.O.2 artefacten)? Ook enige tips om met metaaldetectors te werken.
Ha Yuri,

Uit onderstaande reacties kun je al het een en ander opmaken, maar laten we ook niet vergeten dat je hier meer dan welkom bent je interesse over Fortificaties te delen. Wat betreft bodemvondsten zijn er inderdaad andere forums waar je terecht kunt. Al zullen daar de adviezen van een zelfde toon, maar misschien minder zwaar kaliber zijn.

Risico's zijn er altijd met opgravingen, en je kunt gevaarlijke objecten tussen de onschuldige niet uitsluiten. Daarnaast zien explosieven er niet altijd uit zoals je wellicht verwacht.

Op dit forum wordt overigens wel eens gesproken over vondsten, maar dan betreffen het vaak spullen welke per toeval worden aangetroffen binnen bunkers. Zoals hier
viewtopic.php?f=32&t=1185&p=29617&hilit=vondsten#p29617

Groeten, Peter

En met welke leeftijd je het ook doet, de risico's blijven hetzelfde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”