Provinciegrens Noord-Holland

Discussies over de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Provinciegrens Noord-Holland

Bericht door maarten-stahlbeton »

Men bepleitte in 1945 geen terugkeer van Vlieland en Terschelling naar de provincie Noord-Holland, nadat die door de Duitse bezetter bij Friesland waren gevoegd.
Ik kwam deze kleine zin tegen in een wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hollandse_identiteit) :? en ik kende dit feitje(?) nog niet. Ik kan er nergens een referentie of een bron hierover vinden, maar wellicht dat de datum van deze verschuiving van provinciegrenzen overeen komt met de de verplaatsing van de grenzen van de W.Bfh.Ndl.?

Heeft iemand toevallig een referentie hiernaar??
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Provinciegrens Noord-Holland

Bericht door wattman »

Ik zal het navragen bij iemand die een hele database met gemeentegrenzen beheert. Aangezien een provinciegrens altijd samenvalt met een gemeentegrens zal hij het wel weten.

gr.
Hendrik
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Provinciegrens Noord-Holland

Bericht door arwanda1465 »

wattman schreef:Ik zal het navragen bij iemand die een hele database met gemeentegrenzen beheert. Aangezien een provinciegrens altijd samenvalt met een gemeentegrens zal hij het wel weten.

gr.
Hendrik
In het LIMBURGS DAGBLAD van 8 juli 1942 is te lezen dat:

VLIELAND EN TERSCHELLING GAAN OVER NAAR FRIESLAND

's-Gravenhage, 7 Juli. - Bij verordering van den rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied is
bepaald dat, met ingang van 1 September a.s. de gemeenten Vlieland en Terschelling van het gebied der
provincie Noord-Holland overgaan naar dat der provicie Friesland.



:mrgreen:
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Provinciegrens Noord-Holland

Bericht door wattman »

Het heeft even geduurd vanwege langdurige afwezigheid van mijn contact. Hier zijn antwoord op mijn vraag over de achtergrond van deze maatregel:
de oriëntatie van Terschelling en Vlieland was zo sterk gericht op Friesland (met ook de enige verkeersverbinding, vanaf Harlingen) dat de bezetter het gemakkelijker vond om beide gemeenten dan ook maar bij Friesland in te delen.
De betreffende verordering is nog te vinden in Verordnungsblatt 1942, nr. 73.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Provinciegrens Noord-Holland

Bericht door wattman »

Mijn contact wees mij nog op het proefschrift van Johan van der Wal uit 2007: 'We vieren het pas als iedereen terug is', Terschelling in de Tweede Wereldoorlog, waar op de pagina's 298-302 de grenswijziging aan de orde komt. Hierbij een passage aangehecht. Interessant is verder dat reeds in 1923 de toenmalige minister van Oorlog een voorstel deed voor deze wijziging, met het oog op de organisatie van de dienstplicht keuring.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”