Duitse U-106 boven Terschelling gevonden

Discussies over de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Duitse U-106 boven Terschelling gevonden

Bericht door AvB »

De Koninklijke Marine heeft anderhalf jaar geleden een Duitse onderzeeboot uit de Eerste Wereldoorlog gevonden. Dat gebeurde ten noorden van Terschelling, waar een marineschip bezig was met het in kaart brengen van vaarroutes.

De vondst is nu pas bekendgemaakt, omdat de Duitse autoriteiten de informatie moesten bevestigen. Ook kostte het tijd om nabestaanden in te lichten.

Oorlogsgraf
Het gevonden schip is de Duitse U-106, die in 1917 op een mijn voer. Daarbij vielen 41 doden.

Het schip blijft liggen op de plaats waar het is gevonden en wordt een oorlogsgraf. Mogelijk komt er nog een herdenkingsceremonie op zee, als daar bij de nabestaanden behoefte aan bestaat.

Toevallige vondst
De vondst van de onderzeeër was puur toeval. Volgens de marine hangen dit soort vondsten altijd van toevalligheden aan elkaar. "Een tiental jaar geleden is een schip van de hydrografische dienst dezelfde plek gepasseerd, maar toen lag de boot nog onder een laag zand", zegt kapitein-luitenant ter zee Spoelstra.

De expeditieleider van het identificatieproces dacht nog even op de Nederlandse onderzeeër O-13 te zijn gestuit, die sinds 18 juni 1940 is vermist. Maar waar die is gebleven, blijft nog even een raadsel.
http://nos.nl/artikel/225999-marine-vin ... t-woi.html
Nicht ärgern - Nur wundern!
fortaandenvechten

Re: Duitse U-106 boven Terschelling gevonden

Bericht door fortaandenvechten »

grappig. je weet niet waar je boven vaart.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Duitse U-106 boven Terschelling gevonden

Bericht door tim »

grappig toeval, ik heb pas nog iemand van rijkswaterstaat ontmoet die met dit project bezig is.
lijkt me een hele gave baan als ik het zo hoorde, over de hele wereld wrakken zoeken en identificeren :D !
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Duitse U-106 boven Terschelling gevonden

Bericht door WimVe »

fortaandenvechten schreef:grappig. je weet niet waar je boven vaart.
Grappig is relatief.
Bedenk dat de meeste plekken die wij als interessant betitelen : gedrenkt zijn met bloed.

Lang geleden in mijn jeugd toen ik nog alleen militaria verzamelde las ik eens een bericht over de maaslinie (?) en Verdun. Dat was zo "goed" beschreven dat ik accuut genezen was van mijn verzamelwoede......
Toen ik later mijn vader kon overtuigen een keer te stoppen bij verdun en de bomkraters daar bezocht, het prikkeldraad langs de velden etc. wel dan ga je toch anders denken over bunkers, "fields of honor" etc.

En hebben ze niet recentelijk de laatste gevallen onbekende nederlandse soldaat van de grebbelinie geindentificeerd.
fortaandenvechten

Re: Duitse U-106 boven Terschelling gevonden

Bericht door fortaandenvechten »

WimVe schreef:
fortaandenvechten schreef:grappig. je weet niet waar je boven vaart.
Grappig is relatief.
Bedenk dat de meeste plekken die wij als interessant betitelen : gedrenkt zijn met bloed.

Lang geleden in mijn jeugd toen ik nog alleen militaria verzamelde las ik eens een bericht over de maaslinie (?) en Verdun. Dat was zo "goed" beschreven dat ik accuut genezen was van mijn verzamelwoede......
Toen ik later mijn vader kon overtuigen een keer te stoppen bij verdun en de bomkraters daar bezocht, het prikkeldraad langs de velden etc. wel dan ga je toch anders denken over bunkers, "fields of honor" etc.

En hebben ze niet recentelijk de laatste gevallen onbekende nederlandse soldaat van de grebbelinie geindentificeerd.
dat grappig was meer bedoelt van dat het altijd een vraag is waar je over heen loopt. en op de klingelbeekse weg is vorig jaar nog een lijk gevonden van voor de 2e wereld oorlog. ik denk nog steeds dat het een militaire is/was. dogtags waren er niet meer.
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”