Rotterdam

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door Remco de Goede »

Fred,

Heb je een plaatsaanduiding waar de bunker precies staat? Wil ook wel eens gaan kijken
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door tim »

Het lijkt inderdaad wel op een schaltstelle. Maar dat stalen luik kan ik totaal niet thuisbrengen..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door bunkerpictures »

Dit is de locatie van beide objecten. Als je naar benden rijd kan je daar je auto even plaatsen en het geheel bekijken.
westzeedijk.jpg
Gr R
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Ter ondersteuning onderstaande.

Greetz,

Joop
Museumpark Westzeedijkjs.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jawolliebollie
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2012, 12:21

Re: Rotterdam

Bericht door jawolliebollie »

Hoi Remco,

Je hebt mail!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door AvB »

Ik ben ook nog even gaan kijken en denk toch dat het een civiele schuilkelder is, en misschien zelfs naoorlogs. Er lagen er heel wat door Rotterdam maar er zijn er veel gesloopt. Een grote/twee kleine liggen er nog langs de G.J. de Jonghweg tegenover het oude Belastingskantoor.

Coördinaten 51.907773,4.464697
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Rotterdam

Bericht door M.S.Laarman »

Ik heb de vreemde gewoonte krantenknipsels te bewaren. Onderhand een map vol met o.a. Rotterdam gerelateerde knipsels..Daartussen zit ook een foto uit het Rotterdamsch Dagblad van 11 maart 1994, over de sloop van bunkers op het Wilton terrein. De fotograaf, Roel Dijkstra, heeft ook een site, zie hier:

http://foto.roeldijkstra.nl

via de zoekfunctie, bv bunker, wilton, kom ik o.a. deze twee foto's tegen van 1 van de twee de Lufschutzbunker die op het Wilton terrein stonden:

http://foto.roeldijkstra.nl/foto.asp?ID=203053
http://foto.roeldijkstra.nl/foto.asp?ID=692047

(echter, niet de foto uit het krantenknispel)

Nabestellen kost € 20 per afdruk, en gebruik voor site of boek is nog wat duurder volgens de tarieven op de site..

Afijn, foto's over Rotterdamse bunkers ziet men niet zo veel, in die zin dus interessant.

Ik heb wel spijt dat ik destijds niet zelf ben gaan kijken en foto's heb gemaakt :cry:

Groet,

Maurice
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Rotterdam

Bericht door ducatim901 »

Lachuh joh,
Al zoekende op bunker kom je Peter d K., Klaas Willem, Hans S. en Rudi R. tegen ze staan allemaal op de gevoelige plaat.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Rotterdam

Bericht door M.S.Laarman »

Ja, lijkt wel of de fotograaf ook een bunkerliefhebber is..
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Rotterdam

Bericht door M.S.Laarman »

Toch nog een bestaande bunker in Rotterdam!

Gisteren kwam het onderwerp '' bunkers in Rotterdam'' ter sprake. Ik zei; toch jammer dat er maar een paar over zijn. De persoon in kwestie wist me echter het volgende te vertellen;

er zijn er meer dan de in deze thread genoemde;

1 een gebouw bij het Van Houweling Telecommuseum in Noord (Vlaggemanstraat) dat door de Duitsers als bunker is gebouwd (ziet er uit als een normaal gebouw). Het wordt door medewerkers van het museum nog steeds 'de bunker' genoemd.

Dit blijkt inderdaad te kloppen volgens deze site:

http://www.vomkpnrt.com/nieuws/

op pagina 14 zien we ook een foto: http://www.bergpolder-liskwartier.nl/?file=56642

en verder;

2-een bunkertje in het plantsoen van de Schiebroekselaan(waar ik over sprak). Het is onduidelijk of deze schuilkelder tijdens of pas na de oorlog is gebouwd. Hij wordt op een website 'atoombunker' genoemd en zou ook uit de Koude Oorlog kunnen dateren. Ik weet het niet en heb nog geen doorslaggevende bron kunnen vinden.

Hier een foto:
https://twitter.com/mjr1961/status/289458801625686017

3, citaat:

Tenslotte weet ik nog van een bunker achter het voormalige politiebureau aan de Charloisse kerkring (nu horeca). Je ziet hem niet vanaf de straat en zelfs niet als je achter het pand in de tuin loopt. Er is een stalen luik in de tuin en daaronder zit een bunker die in de oorlog is aangelegd. Ik meen dat er Duitsers in het pand waren gelegerd. De bunker is klein en ligt vol water en puin, maar lijkt verder nog intact. Ik ben er ooit geweest toen de toenmalige horeca-ondernemer een keer een rondleiding gaf, maar we konden niet naar binnen gezien de rommel en het water dat er instaat.

Heeft iemand hier meer informatie over?

Groet,

Maurice
Joop Schreuder †

Re: Rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Maurice,

Tegenover Schiebroekselaan 79 (achter het trafohuisje dat van de week is uitgebrand) staat betonnen ingangswerk. "BB" stijl. Aan de andere kant van het plantsoen is nog een gelijkvormig ingangswerk. Ziet er uit als onderkomen voor civiele bescherming zoals er veel hebben gestaan in Rotterdam.

Greetz,

Joop
Rotterdam onderkomen Schiebroekelaan to nr 79.jpg
Rotterdam onderkomen Schiebroekelaan to nr 79 2e entree.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Rotterdam

Bericht door M.S.Laarman »

Ik kwam dit nog tegen, roept echter ook weer vragen op:

http://www.dichtbij.nl/rotterdam-centru ... unker.aspx#

Maurice
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door AvB »

Ik zag dat ze hem open hadden gegraven. Maar deze leekt me hetzelfde type als bij de Maastunnel en die waren na-oorlogs.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dat is toch zo'n plaat die ook in Moerdijk te vinden is?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Rotterdam

Bericht door rony »

maarten-stahlbeton schreef:Dat is toch zo'n plaat die ook in Moerdijk te vinden is?
Die plaat in die 621 is niet helemaal dezelfde , als je tenminste die bedoelt Maarten.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”