Rotterdam

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Neil
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2014, 06:44

Re: Rotterdam

Bericht door Neil »

Het aggregaat gebouw bij de Knickebein bij Bergen op zoom is vele malen groter.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door tim »

Kan het geen schaltstelle of Nederlands schakelhuisje zijn?
Gr. Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Joop Schreuder †

Re: Rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Maurice,

Het gebouwtje komt op mij over als een transformatorhuisje of een kabelschaltstelle.
Wel met een mooie camo dak, alhoewel ik niet weet of deze origineel is gelet op de levensduur van een rieten dak en zinken ornamenten. De vreemde constructie zou de luchtafvoer kunnen zijn, wat dan weer, gezien de grootte, wijst op een transformatorfunctie.
De bouwstijl doet me denken aan het PTT huisje wat nabij Overvoorde staat alleen zit daar een ander dak op. Datering? Het voormalige GEB Rotterdam had ook een eigen telecommunicatienetwerk dus dat zou ook nog een mogelijkheid zijn.

In de omgeving heb ik alleen een Flakstelling voor je in de aanbieding, kan jij wellicht de locatie wat duidelijker aangeven dan kan ik eens gaan zoeken in de kabelarchieven?

Greetz,

Joop
Flak Kralingseplas.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door Bunkertju »

Hoi Joop

Leuke foto van de Flakstelling .. op deze plaats heb ik in mijn jeugd veel rond gedwarreld.. niet wetende dat hier zoiets was neergezet.
Op de kinderboerderij, die er nu staat,heb ik vroeger veel geholpen en in het naastgelegen strandbad heb ik echt leren zwemmen en veel zandkastelen gebouwd :D
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Rotterdam

Bericht door M.S.Laarman »

Dank voor jullie reacties!

Een kabelschaltstelle klinkt logisch, maar hoe rijmt zich dat met een munitiedepot? Was dat een standaard bouwwerk bij een munitiedepot? En waren deze ook meestal niet in beton of Formsteine uitgevoerd .i.p.v baksteen? (maar ik ben geen grote typologie kenner)

Ik neem aan dat in het gemeentearchief wel e.e.a. te vinden zal zijn, volgende keer zal ik er naar zoeken.

Joop, zie de bijlage. het pannenkoekenhuis de Big is het voormalige theehuis zoals genoemd door het verzetsrapport, rechts daarvan is de tegenwoordige boswachterij op wiens terrein het gebouwtje staat.

Groet,

Maurice
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Maurice,

Onderstaand wat fotomateriaal, dat geeft beter weer hoe de situatie was in 40-45. Het gebouwtje staat in het nog jonge bos, schijnbaar zonder een relatie met de omgeving en met het verderop gelegen Duitse Depot. Ik heb getracht een slagschaduw van een eventuele antenne te vinden maar kan door de bomen het bos niet zien ;-).
De Plaszoom was toen de doorgaande route naar Capelle aan den IJssel dus je zou verwachten dat daar de connectie met bestaande kabels gemaakt wordt. Een relatie met de nabijgelegen geëlektrificeerde spoorbaan (wat nu de Boszoom is) en de daarnaast gelegen golfbaan is ook niet plausibel.

Greetz,

Joop
Kralingen vraag Maurice.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Rotterdam

Bericht door M.S.Laarman »

Dank voor de foto's Joop. Je moet wel wat ervaring hiermee hebben om er wat uit te halen.
Inmiddels heb ik ook met Martijn Reinders contact, misschien kunnen we gezamenlijk wat meer informatie vinden. Hij schreef een artikel over het munitiedepot bij Apeldoorn in de laatste uitgave van terugblik. Over Kralingen is helaas weinig bekend, ik zal hem vragen hier zelf te antwoorden.

Maurice
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Rotterdam

Bericht door M.S.Laarman »

Nog een kleine aanvulling op het bericht, ook al heeft het niet te maken met het gebouwtje. Van de week langs geweest bij een 88jarige Kralinger die wist te vertellen dat het depot werd 'bediend' door Armeniërs die gelegerd waren in een school op de Hoflaan. Hij zag ze elke morgen naar het depot marcheren en s'avonds weer terug.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door ErwinZ »

M.S.Laarman schreef: 05 aug 2017, 08:24 Nog een kleine aanvulling op het bericht, ook al heeft het niet te maken met het gebouwtje. Van de week langs geweest bij een 88jarige Kralinger die wist te vertellen dat het depot werd 'bediend' door Armeniërs die gelegerd waren in een school op de Hoflaan. Hij zag ze elke morgen naar het depot marcheren en s'avonds weer terug.
Interessant. De Armeniers zaten voornamelijk in Zeeland. Ben nog geen OOB tegengekomen dat ze in Rotterdam zaten. Niet dat dat veel zegt ;)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Rotterdam

Bericht door ducatim901 »

Maar vielen wel onder 719de ID.
Zou dus zomaar kunnen dat ze naast de normale gevechtstroepen ook elders werden ingezet.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Rotterdam

Bericht door M.S.Laarman »

Vandaag was ik in de bunker villa Rozenlust aan de Parklaan. Leuk om eens van binnen te zien, zeker omdat het 1 van de weinige overgebleven bunkers in Rotterdam is, in een wijk vol historie. Er is veel begroeiing, dus van buiten zijn de foto's niet heel duidelijk. Op het dak is een soort moestuin gemaakt, momenteel meer een wilde tuin..
Heeft iemand een plattegrond van deze bunker, en meer achtergrondinformatie waar de ruimtes voor gebruikt zijn? Moet ik me het voorstellen vol communicatie apparatuur?

Er is bijvoorbeeld een vrij hoge ruimte, wat dieper gelegen dan de rest. Geen idee waar dit voor geweest kan zijn.

Wat foto's van de binnenzijde voor de liefhebbers.

Alvast bedankt!

Maurice
DSCF5677 - kopie.JPG
DSCF5680 - kopie.JPG
DSCF5693 - kopie.JPG
DSCF5690 - kopie.JPG
DSCF5686 - kopie.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Rotterdam

Bericht door rony »

Dat lager gelegen deel zal waarschijnlijk wel de machineruimte geweest zijn.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Joop Schreuder †

Re: Rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Maurice,

een plattegrond van de bunker staat aan het begin van dit topic, tabblad 5 ergens halverwege

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door WimVe »

Mooie foto's.
Ik zou zo'n ding wel in mijn achtertuin willen hebben.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door AvB »

Meestal stond in een verdiept gedeelte de kachel.
Heb je nog data op die filters kunnen vinden. Het ziet er allemaal Koude Oorlog periode uit?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”