Culemborg

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
Rudi

Culemborg

Bericht door Rudi »

Is er iemand bekend met de situatie van de 3 unterstande van organisation Todt in culemborg.
Er zijn 3 stuks bunkers gebouwd voorzien van een metselwerk buitenlaag voor camo.
Ze schijnen rond het huidige gemeentehuis gestaan te hebben, er ligt volgens mij nu alleen een berg beton/steenafval onder
een aarde deklaag.
Zijn er foto's van of tekeningen waar ze exact gestaan hebben?
Rudi
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Culemborg

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi Rudi,

Ik heb de brv kaart gezien van Culemborg, de drie bunkers hebben in het park rond de kerk aan het brugmanpad gestaan. Ook waren er flankerende mg geschutsbunkers in metselwerk (??? zo uit mijn hoofd hoor) tegen een aantal panden langs de singel gebouwd.

In het boek van je naamgenoot staat dat ze er alle drie nog zouden moeten zijn, maar veldwerk heeft niks opgeleverd. Kan misschien nog wel een keertje prikken, maar de kans is klein dat ze er nog zijn.

Het rare is echter dat een vriend van mij zegt dat hij nog drie ronde bunkers weet in Culemborg, maar echter niet op die plek. Ik spreek die jongen helaas niet zoveel meer, maar als ik hem zie zal ik het eens vragen.

Ook zou er nog wat informatie in het streekarchief moeten liggen, dat archief ligt in Tiel. Ik heb echter nog geen zin gehad om daar heen te fietsen..... :mrgreen:
Lord of the Ringstand
Rob Mans

Re: Culemborg

Bericht door Rob Mans »

maarten-stahlbeton schreef:Hoi Rudi,

Ik heb de brv kaart gezien van Culemborg, de drie bunkers hebben in het park rond de kerk aan het brugmanpad gestaan. Ook waren er flankerende mg geschutsbunkers in metselwerk (??? zo uit mijn hoofd hoor) tegen een aantal panden langs de singel gebouwd.

In het boek van je naamgenoot staat dat ze er alle drie nog zouden moeten zijn, maar veldwerk heeft niks opgeleverd. Kan misschien nog wel een keertje prikken, maar de kans is klein dat ze er nog zijn.

Het rare is echter dat een vriend van mij zegt dat hij nog drie ronde bunkers weet in Culemborg, maar echter niet op die plek. Ik spreek die jongen helaas niet zoveel meer, maar als ik hem zie zal ik het eens vragen.

Ook zou er nog wat informatie in het streekarchief moeten liggen, dat archief ligt in Tiel. Ik heb echter nog geen zin gehad om daar heen te fietsen..... :mrgreen:
Een paar jaar geleden heb ik is kontakt gezocht met de gemeente Culemborg. Deze wisten mij te vertellen dat de bunkers al in de 60-ger jaren zijn gesloopt. Een collega van me werk, die zelf al heel wat jaren woont in Culemborg, zegt niets te weten over drie ronde bunkers.

Groetjes,
Rob
Rudi

Re: Culemborg

Bericht door Rudi »

Bedankt voor de info!
Ik woon er zelf vlakbij was benieuwd wat er ooit mee gebeurd was.
De puinhopen zijn nog aanwezig, ik zal eens een foto maken.
Wat betreft 3 andere bunkers in culemborg??? In de stad zelf niet (behalve bij de eod op het industrieterrein :), alleen er buiten maar dat zijn dan de groepsschuilplaatsen en kazematten bij werk aan het spoel en fort everdingen.
By the way, werk aan het spoel wordt binnenkort opgeknapt.

groet,

Rudi
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Culemborg

Bericht door ducatim901 »

Op het Werk aan de Spoel zaten toch krakers??
Wel benieuwd of er nog wat van de kazematten (1939/1940) te zien is.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Culemborg

Bericht door AvB »

Zo op Google Earth te zien liggen er nog een aantal P, 1918 en een kogelvanger in het veld.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Culemborg

Bericht door ducatim901 »

Ha die Arthur,
We weten wel wat er staat maar nadat defensie het niet meer gebruikte is het relatief snel gekraakt, geen mogelijkheid dus om een bezoek te brengen.
Maar we zijn natuurlijk wel benieuwd naar de staat van de werken.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Culemborg

Bericht door Nathan »

Hey Jack, ik denk dat de meeste krakers niet al te moeilijke lui zijn hoor.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Culemborg

Bericht door ducatim901 »

Toen we er waren en vroegen of we mochten kijken kregen we toegebeten dat we er niet op mochten, toen we uitlegden dat we alleen even wilden kijken en foto's maken was hij helemaal gaar.
Toen hebben we maar eens gevraagd wie de eigenaar was...;-).
En toen?
Toen moesten we ophoepelen......
Jk.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Rudi

Re: Culemborg

Bericht door Rudi »

Als goed is gaan de krakers er in het voorjaar uit.
Het is nu in handen van gemeente culemborg die er een multicultureel fort van wil maken.
is eerste instantie wilde ze bijna alles slopen, gelukkig hebben we dat tegen kunnen houden (SME)
de houten barakken en romniloodsen gaan wel plat, fortwoning wordt verbouwd en genieloodsen ook.
er komt een soort open lucht theather en een soort veldkeuken met biologisch konijnenvoer.
ben een keer bij info avond geweest maar ben toch meer voorstander van behoud van militair karakter, snap ook niet dat de eod er geen museum begint....
misschien tip voor fort everdingen (is trouwens door dezelfde krakers een paar uur in bezit geweest een paar jaar geleden, niet wetende dat de eod
het nog in gebruikt heeft... dus uiteindelijk werden ze vriendelijk weg gejaagd:)
alle groepsschuilplaatsen zijn er nog alleen aan de kant van de uiterwaarden is er eentje verdwenen in het verleden, denk met sloop van sluis in de jaren 70.
stichting wis ook niks van de kogelvanger af, foei... volgens hun is er in de meidagen van 40 ook niks gebeurd maaaaaaaaaar ken uw geschiedenis,
werk aan het spoel is beschoten door de duitsers van achter de spoordijk bij culemborg. groep bruckner die bij ochten was doorgebroken heeft hier kortstondig
strijd geleverd op 14 mei.
fort everdingen komt volgend jaar ook vrij, eod verhuisd definitief naar soesterberg in begin 2010.
luchtkastelen 40-45

OT in Culemborg

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Verzetsbericht van 14 maart 1944 over Culemborg: Alhier zijn momenteel geen troepen gelegerd. Het seminarie echter wordt in koortsachtige haast gereed gemaakt voor het onderbrengen van de bouwbureaux, tekenkamers en technische afdeelingen der Organisation Todt, welke thans in Delft zijn.

Bron: NIMH collectie 575, map 371, M-bericht 177 uit rapport 5089/44
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Culemborg

Bericht door maarten-stahlbeton »

Een van de bunkers aan het Seminarie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Culemborg

Bericht door Ties »

Mooie Luftschutz Rundbunker. Een soortgelijke heeft in Farmsum bij Delfzijl gestaan.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”