Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
pauldijkstra

Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door pauldijkstra »

In de provincie Groningen, net over de grens bij Drachten, liggen langs de A7 de restanten van Anlage Löwe*, een radarstelling die dateerd uit de beginperiode van de oorlog. De stelling wordt voornamelijk uitgebouwd met de inmiddels bekendere Küverbunkers. In het complex stond een tweetal Würzburg Riessen opgesteld en een Freya**.
Met de komst van de A7 begin jaren '60 werd een aantal bunkers gesloopt, waaronder de zogenaamde 'vrouwenbunkers', van de dames die in de Commando- /Seeburgbunker werkten rond de Seeburgtisch**.

Enkele nog 'veel' voorkomende bunkers zijn van het type 467, de functie was hoogstwaarschijnlijk voor het onderbrengen van manschappen. Op het motorcrossterrein van de plaatselijke motorclub staat nog een 537 'Wirtschaftsgebäude'.

Op mijn Flickr staat een recente fotoserie van de 'Anlage Löwe' of Radarstelling Löwe. Van de talrijk gebouwde bunkers resteerd een aantal. Met de komst van de A7, en de uitbreiding ervan in de jaren '80, moesten nog meer van de zeldzame Küverbunkers wijken.
De foto's zijn gemaakt met mijn nieuwe Nikon D40, die ik vooral in de automatische stand gebruikt heb. Veel macrofoto's zijn daarentegen met manuele instellingen gemaakt.

http://www.flickr.com/photos/pauldijkst ... 979738596/" target="_blank

Groet,

Paul

*Anlage Löwe is de benaming die voorkomt op de Duitse kaart in het 'bunkerarchief' van het Nationaal Archief
** Kamp Trimunt - J. Buitkamp, Marum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door ducatim901 »

Mooie plaatjes Paul!
Jammer dat ze bij de aanleg van de rijksweg waarschijnlijk het gebouw voor de Seeburgtisches hebben gesloopt.
"Waarschijnlijk" omdat het alweer een jaar of 10 geleden is toen ik er voor het laatst was, het andere grote gebouw dat nu nog steeds op de crossbaan staat is de centrale kantine/was/douchegebouw.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jack,
Het gebouw voor Seeburgtisches is er nog. Dat is de kantine van de motorclub. In de vloer is de dicht gestorte ruimte nog te zien. Is mij persoonlijk uitgelegd. Heb jij die Duitse tekening 'ergens'?
Gr,
Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door ducatim901 »

Dus het is niet het leegstaande centralegebouw maar een ander gebouw.
Een jaar of 6 a 7 geleden stond het iig nog leeg en kon ik aan de vloer wel zien dat de tegels op de vloer weg waren.
Ben nu toch wel weer benieuwd.....
Toch de stellingkaarten in het BRV er maar eens op nakijken.
Ik zal eens kijken of ik hem kan vinden...
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
marinus venhuis

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door marinus venhuis »

Iemand enig idee waarom de drie tobroeks er half opgeblazen bij liggen, terwijl de andere resterende bouwwerken in nog redelijk omgeschonden staat verkeren ?
Ben ook wel benieuwd of iemand BRV situatiekaarten van Löwe heeft; hetzelfde geldt trouwens voor Eisbär (Sondel): heeft iemand daar BRV-info van ?
Gr., Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door Remco de Goede »

Hoi Marinus,

Volgens mij heb ik van Sondel pas foto's gemaakt van het BRV, ik zal als ik thuis ben even kijken, maar ik weet het niet 100%zeker. Ik ben er wel naar op zoek geweest in ieder geval nadat ik de locatie pas bezocht had. Ik zal even kijken thuis en anders als ik binnenkort in het NA ben zal ik even kijken.
luchtkastelen 40-45

Löwe Tobruks

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Net een grote betonnen plantenbak die in stukken is gevallen.... De betreffende Tobruks in Löwe zijn van 60 cm ongewapend beton; een "normale" Tobruk had 40 cm gewapend beton. Mogelijk zijn ze uit elkaar gedrukt door de bomen en struiken die erin staan. Bomen en wortels kunnen in de loop der tijd behoorlijk wat kracht ontwikkelen en een doos van ongewapend beton heeft nauwelijks weerstand tegen druk van binnenuit.

Groet, René D.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door Ties »

Vandaag op pad geweest met Duracel Konijn naar Trimunt.
We zijn hier aan beide kanten geweest van de weg.

Aan de kant van de motorcross baan ook nog 2 opgeblazen Tobruks gevonden.
Ik las hier eerder dat het wss door een boom kan komen die er in groeit, maar dan zouden de betonblokken wel aan de buitenkant liggen en ook daar waar geen boom groeit is het kapot.
Al met al 5 tobruks en 15 of 16 gemetselde gebouwtjes en één sokkel voor een Wurzburg Riese zijn overgebleven.

Aardig mooi dagje met af en toe es beetje regen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door Ties »

Heb net op de site van de MC in Trimunt dit mooie kaartje gevonden van de stelling, mooie duidelijk en overzichtelijk :D :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door Ties »

Ik zie net dat er bij Trimunt ook een landingsplaats was voor een Fieseler Storch vliegtuig.
Ook wel weer leuk om te weten:)
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door betonboy »

marinus venhuis schreef:Iemand enig idee waarom de drie tobroeks er half opgeblazen bij liggen, terwijl de andere resterende bouwwerken in nog redelijk omgeschonden staat verkeren ?
Ben ook wel benieuwd of iemand BRV situatiekaarten van Löwe heeft; hetzelfde geldt trouwens voor Eisbär (Sondel): heeft iemand daar BRV-info van ?
Gr., Marinus
Hallo Marinus, beetje late reactie op jouw vraag ;)
Maar de tobruks zijn niet door de natuur vernield, de Duitsers hebben ze bij hun vertrek zelf opgeblazen.
Wat die BRV-info betreft van Löwe en Sondel ben ik ook zeer geïnteresseerd!
pluggie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2016, 17:05

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door pluggie »

Afbeelding

Leven is mooi in het wild:
Afbeelding

Als onderdeel van "Himmelbett" was Anlage Lowe een van de eerste radarstellingen in Nederland. Het was gelegen in de provincie Groningen tussen Marum en Friesepalen. Op het toppunt waren er 400 Duitsers gelegerd. Het bestond uit 1 Freya radar en 2 Wurzburg-Riese plus een geleidingscentrum.

Afbeelding

Het systeem werkte als volgt: De Freya radar kon doelen tot 120 km detecteren: alleen afstand. Een Wurzburg-Riese (reus-gigant) kon afstand en hoogte bepalen tot een afstand tot 70 km. Een doel of formatie werd allereerst door de Freya opgepikt. Vervolgens volgde 1 Wurzburg een doel, de andere Wurzburg werd gebruikt om de nachtjager naar zijn doel te leiden. Een dergelijke stelling kon dus maar 1 jager aansturen. Het totaal van alle stellingen in Europa vormde “Himmelbett”. Diogenes op Deelen was een van de centrales.

Afbeelding

In de centrale gevechtsleiding van “Lowe” waren Seeburg tisches te vinden. Glazen tafels waar door Blitzmadel in het donker de doelen “vertaald” werden door lichtpunten. De voorloper van de laserpen. Rood was vijand. Blauw was een geaillieerde nachtjager.

Afbeelding
____________________________________________________________________________________
2016

Duitse kubelwagen op bezoek:
Afbeelding

Einz:
Afbeelding

Blik naar buiten:
Afbeelding

Zwei:
Afbeelding

Opgeblazen Tobruk:
Afbeelding

Drei:
Afbeelding

Vier:
Afbeelding
Afbeelding

Funf:
Afbeelding
Afbeelding

Als je geen melk geeft aan de Duitsers:
Afbeelding
Afbeelding

Vriend:
Afbeelding

Internet:
Afbeelding

Wat je moet doen is het volgende. Aan de A7 pak je de afslag Friesepalen. In Friesepalen ga je richting Marum. Voordat je de A7 oversteekt pak je de doodlopende weg en blijf je parallel aan de weg rijden.

Als Dopey een boom met oorlogsschade ziet, zit je goed.
Donkerste lucht overdag gezien ooit.
Afbeelding

Hek:
Afbeelding

Een bijzondere:
Afbeelding
Afbeelding

Meeste bunkers hier zijn Kuvers van type 467:
Afbeelding

Het meest voorkomende bunkertype ter wereld is waarschijnlijk de Tobruk. Normaal gesproken zijn ze van 40 cm gewapend beton. Bij deze radarstelling waren ze echter van 60 cm ongewapend beton. Inmiddels zijn het kunstwerken der natuur:
Afbeelding

Ik ben inmiddels tot mijn middel nat van de begroeing, de koeien hebben er minder last van:
Afbeelding

De absolute klapper: de socket van de Wurzburg-Riese:
Afbeelding
Afbeelding

Alles is nat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Natuur:
Afbeelding

Een held na mijn uren zoektochten, er staat een oude Opel voor een hek:
Afbeelding

En op weg de dag erop naar de volgende lokatie, dit is Peest:
Afbeelding

Anlage Lowe...
Afbeelding
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door +AW+ »

Hi,
looking for a old aerial from the "Löwe" area...
can someone help me out?
greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door Ties »

You can buy them from Dotkadata.nl. 33 euro for a printed version. 55 for a hi-res download. But one thing, the aerial is from a very large area so it isn't a detailed picture of the stellung. Not really worth the money if you aren't very busy with this radar site.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Anlage Löwe, Abschnitt Friesland (gemeente Marum)

Bericht door Ties »

This is the best you can get.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”