Pagina 3 van 3

Re: 608 Haren

Geplaatst: 14 jan 2016, 15:48
door wattman
tim schreef:Dat denk ik niet, enigma werd toch vooral gebruikt voor communicatie met varende eenheden?
Enigma werd door alle legeronderdelen gebruikt, en ook door de spoorwegen (Reichsbahn).

In dit verband is het aardig om te weten dat de jacht op de Bismarck erg geholpen werd door een bericht gedecodeerd door de Luftwaffe Enigma, een versleuteling die sneller te breken was dan die van de Kriegsmarine. Dat dat bericht via het Luftwaffe systeem de ether in ging was het gevolg van de onhandigheid dat een Luftwaffe generaal ging vragen naar de terugkeer van zijn zoon die opvarende was op de Bismarck. Aldus kreeg de Royal Bavy zeer snel de bevestiging dat de Bismarck op weg was naar Brest, inclusief de geplande aankomstdatum.
Zie T. W. Körner, The Pleasures of Counting, p. 365 (online beschikbaar via google books)

Re: 608 Haren

Geplaatst: 14 jan 2016, 17:55
door tim
Zo dat is nog eens dom!

Wel interessant dat enigma's zo breed werden ingezet.
Maar zou die dan in de funkraum, of in de nachrichtenraum hebben gestaan (als uberhaupt in een 608 heeft gestaan).

Re: 608 Haren

Geplaatst: 14 jan 2016, 18:04
door rony
In een 618 stond er een codeermachine, in een 608 weet ik niet.

Re: 608 Haren

Geplaatst: 14 jan 2016, 18:46
door ErwinZ
Een Enigma kan overal staan, heeft de omvang van een grote typemachine.

In het archief van Kool en Wildeboer heb ik niks kunnen vinden over de bouw van deze bunker. Is geen sluitend bewijs uiteraard. Ik kom hem ook niet tegen in de archieven van de Deutsche Bucht (tot dusver). Dan blijft er eigenlijk alleen Admiral der Niederlanden over. Of een andere afdeling natuurlijk.

Dus wie heeft de opdracht gegeven voor de bouw en wanneer?

Re: 608 Haren

Geplaatst: 14 jan 2016, 21:55
door rony
Erwin, inderdaad het kon overal staan.

Ze namen het zelfs mee in hun voertuig.