608 Haren

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

608 Haren

Bericht door Remco de Goede »

Heeft iemand toevallig een foto van de 608 aan de rijksstraatweg in Haren?
pauldijkstra

Re: Haren

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Remco,

Er is niet veel meer van te zien. Naast het feit dat er een gebouw omheen/op gebouwd is, is ook de bunker inwendig erg veranderd. Wel zou je een afspraak kunnen maken met een of ander groepje Wapenbroeders uit de Krieg (ofzo), die de bunker gebruikt(gebruikte?) als clubhuis.
Mocht je deze kant op komen, dan mag je mij ook wel ff oppikken, dan gaan we samen (woon 30 min bij Groningen vandaan, en aangezien de afstand Groningen - Haren niet groot is.

Maar nu je vraag:

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 2wKlk-D5Cw#" target="_blank

en deze:
http://www.bondvanwapenbroeders.nl/index.html" target="_blank

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Haren

Bericht door Remco de Goede »

He Paul,

Die foto's had ik idd ook al gevonden maar was benieuwd of er nog meer van te zien was, helaas niet dus. Ik vind het net te ver om alleen voor deze bunker die kant op te gaan. Wellicht als ik een keer in de buurt ben dat ik een combi maak met een van de waddeneilanden.

Toch bedankt!
pauldijkstra

Re: Haren

Bericht door pauldijkstra »

Nou, dan moet je hier gaan overnachten in het noorden. De Wadden doe je niet zomaar! Dan ga ik ook graag mee, moet nodig naar Vlie, Terschelling :-)
Gr,
Paul
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Haren

Bericht door Remco de Goede »

pauldijkstra schreef:Nou, dan moet je hier gaan overnachten in het noorden. De Wadden doe je niet zomaar! Dan ga ik ook graag mee, moet nodig naar Vlie, Terschelling :-)
Gr,
Paul
Paul,

Als ik die kan op ga laat ik je het weten, kan ik je gelijk als gids gebruiken ;)
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Haren

Bericht door Ties »

Ik ga 12 dec. (op een zaterdagmiddag) naar de 608 in Haren toe, ik zal uiteraard een partij foto's maken en ze hier online zetten. :D :D
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Haren

Bericht door Ties »

Hier zijn de foto's, helaas is het niet meer te herkennen dat het een 608 is. De ingangen zijn niet meer zichtbaar. De BB heeft er na de oorlog ook nog in gezeten en heeft er een aanbouw bij aangemaakt :(
PIC_1488.JPG
De orginele deuren zaten er nog wel in.
Bovenop de bunker was helaas ook niks meer te zien want ze hadden er een laag modder van 1,5 meter op gegooid zodat er bomen op konden groeien.

Toen ik daar binnenkwam waren er nog aardig wat ouwe mannen die mee hebben gevochten in de oorlog. Deze konden mij nog het één en ander vertellen over de bunker.
1 zijde van de bunker is helaas ook overgeschilderd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Haren

Bericht door Ties »

Ook mooi aan deze bunker is de verbrandingsoven voor kleren. Als je kleren besmet waren met een giftig goedje moest je ze uit doen en in het gat gooien(zie laatste foto) Deze oven bevond zich tussen de 2 deuren.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haren

Bericht door AvB »

HIj is dus compleet omgebouwd door de BB. De deuren zijn ook na-oorlogs.
Helaas! Of leuk voor de Koude Oorlog crap liefhebber :P
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Haren

Bericht door Ties »

Aah toch wel vond ze er ook al niet zo standaard uit zien, die gast die vertelde me dat het de orginele deuren waren :roll:
Maar dat gat voor verbranding van kleren, is die wel orgineel of ook van de BB?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haren

Bericht door AvB »

Ties schreef:Aah toch wel vond ze er ook al niet zo standaard uit zien, die gast die vertelde me dat het de orginele deuren waren :roll:
Maar dat gat voor verbranding van kleren, is die wel orgineel of ook van de BB?
Ook BB.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Haren

Bericht door Ties »

Vond net dit leuke stukje: http://www.defensie.nl/landmacht/actuee ... begaanbaar" target="_blank
Het was mij bekend dat de begroeing er af is(zit er 1,5km verder op school) maar niet bekend dat dit door defensie gebeurd was.

Binnenkort via de klimijzers aan de zijkant maar even kijken of de offener beobachter nog zichbaar is.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 608 Haren

Bericht door Remco de Goede »

Moest vandaag "even" naar Eemshaven, onderweg even langs Haren gereden. De bunker is nu goed te zien, er is tijdens de koude oorlog periode een stuk aan vast gebouwd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: 608 Haren

Bericht door Ties »

Ook al naar de Eemshaven? Toevallig, Jack Westhoeve gisteren. Die is hier wat komen brengen en een bakkie wezen doen.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 608 Haren

Bericht door Remco de Goede »

Ik reed nog langs je dorp en dacht nog even langs te gaan, maar wist geen adres (maar iedereen in dat dorp ken je vast wel ;) ) maar ik wilde voor de files weer terug zijn. Ik moet waarschijnlijk wel vaker die kant op de komende tijd dus als ik weer in keer in de buurt ben laat ik het je weten.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”