608 Haren

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: 608 Haren

Bericht door Ties »

De BRV tekening van de 608 in Haren geeft aan dat de bunker een dak en muurdikte heeft van maar 1,5 meter. Een St-er is het dus niet. Mag je dan nog wel spreken van een 608?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 608 Haren

Bericht door Remco de Goede »

De 668 had ook maar muren van 1.5 mtr en had toch de 'ST" status, dus weet niet hoe je hiermee om moet gaan. Wat zeggen de Duitse kaarten?
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: 608 Haren

Bericht door Ties »

Een 668 was een Kleinunterstand of zoiets net als een 674 en werden wel als St-er benoemd. Erwin heeft hier wel een documentje van geloof ik. Maar aangezien een 608 zeker geen Kleinunterstand is heb ik mijn twijfels.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 608 Haren

Bericht door Remco de Goede »

Neem aan dat je ook deze BRV tekening hebt?
Deze is erg slecht te lezen, maar vergeet niet dat het BRV wel vaker "vautjes: maakte.
Wellicht kan je hem een keer nameten :).

PS. zit dat bakstenene werkje aan de zijkant er nog steeds? of is dat juist het deel waar de BB bunker tegenaan gebouwd is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: 608 Haren

Bericht door Ties »

Ze maakten inderdaad wel eens een foutje bij het BRV, maar om nou bij alle muren en het dak een halve meter te vergeten.. Is wel een beetje ruig. De rest is vrij gedetailleerd opgemeten. Ga er dan ook niet vanuit dat ze aannames maakten. Helaas is er van de bunker praktisch niks terug te vinden, laat staan de aanbouw.

Bijgaand een tekening van de huidige situatie. Het rode kader is zo ongeveer de bunker+BB aanbouw. Het groene blokje de ingangszijde van de 608.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 608 Haren

Bericht door Remco de Goede »

Klinkt inderdaad niet aannemelijk dat ze zulke fouten maakten maar ik heb op tekeningen deuren gezien die er niet waren, of juist wel waren maar niet getekend waren.

Hoe meten ze de dikte van het dak en muren? simplelweg door de ingang muren te meten en door de antenne/pseriscoop doorvoeren?
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: 608 Haren

Bericht door Ties »

Tsjah, zo hebben ze de FL246 van Delfzijl ook in spiegelbeeld getekend. Waarschijnlijk klakkeloos die van Nansum overgenomen. Maar dat doe je al snel als er zelfde types in de buurt staan. Dat was in Haren niet het geval. De dichtstbijzijnde stond in Delfzijl en is getekend door een ander. Dus van een klakkeloze overname kun je ook niet spreken.

Merkwaardig en onderzoekswaardig is het wel.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 608 Haren

Bericht door Remco de Goede »

T is in jou achtertuin Ties, dus ik zeg pak je rolmaat erbij en meten maar :)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: 608 Haren

Bericht door ErwinZ »

Wie heeft dit ding eigenlijk gebouwd en waneer?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 608 Haren

Bericht door tim »

Abt siedlung und bauten in 1944? Uit mn hoofd dus zal even moeten checken in het boek van Sakkers.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: 608 Haren

Bericht door Ties »

Niet door Siedlung & Bauten, althans, Hans heeft niks aangegeven in het boek.
Een grijs verleden...
Sipke
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2013, 10:46

Re: 608 Haren

Bericht door Sipke »

Volgens mij zijn ze begonnen met de bouw van de bunker in de zomer van 1942. Dat was nav weisung 40. Als je in de BB bunker bent kun je de oude muren van de 608 makkelijk bereiken en opmeten, dus Ties.
Volgens mij is de bunker gebouwd door betonbouwer Kool (of zoiets) uit Hoogkerk.
Op enkele tientallen meters van de 608 stond nog een schuil of personeelsbunker, type onbekend.
Vraag; Zat er in een 608 in gebruik als een Abschnitt Kommandobunker standaard Enigma?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 608 Haren

Bericht door tim »

Dat denk ik niet, enigma werd toch vooral gebruikt voor communicatie met varende eenheden?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: 608 Haren

Bericht door Ties »

Sipke, vanwaar een Abschnitt Kommandobunker? De commandant van Abschnitt Friesland zat in een villa aan Ubbo Emmiussingel in de stad. Het lijkt mij dat als er een bunker voor de Abschnitt Kommandeur gebouwd wordt deze achter de villa kwam en niet 4km. verderop. Zelf denk ik eerder dat het iets te doen het met de 6. E.M.A.A. of de 24. S.St.A. Deze hadden immers de drie villa's naast de bunker gevorderd en waren o.a. in gebruik als Dienststelle (althans dat vertelde jij).

Kreeg over de mail nog wat andere tekeningen van de bunker en die geven allen 1,5m. muurdikte aan. Hoef ik in ieder geval niet meer heen om te meten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: 608 Haren

Bericht door Ties »

De aannemer zal dan Kool & Wildeboer uit Hoogkerk geweest zijn. Ook verantwoordelijk voor de bunkers op Schiermonnikoog. De firma bestaat nog altijd, maar dan onder een andere naam.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”