Sloop V149 in Utrecht

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door wattman »

Ik zie nu op dit forum http://www.hbpbunkerforum.nl/showthread ... 9&page=118" target="_blank een foto waarop het lijkt dat bij het BB-deel (klopt dat dat het het na-oorlogse deel is waar je op kijkt?) het dak er wel afgeblazen is, maar de muren niet verkruimeld. Of is men al een tijdje aan het happen geweest bij het Duitse deel?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door tim »

ola hendrik, kan je de foto zelf plaatsen?
de link werkt namelijk pas wanneer je jezelf aameld/inlogt. (anders kan je geen foto's bekijken)
en daar heb ik geen behoefde aan...
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Rob Mans

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Rob Mans »

wattman schreef:Heeft iemand al kunnen waarnemen of het Koude Oorlog deel dan het ploffen beter doorstaan heeft? Ben wel benieuwd, maar ben zelf nog niet in de gelegenheid geweest om te kijken.
Dat deel is blijven staan.....of beter gezegt, dat hebben ze (nog) niet laten springen.
DSC_0175.JPG
Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door wattman »

Als ik het zo bekijk, en op basis van wat Remco heeft opgemerkt, dan is mijn inschatting dat het post-1945 deel niet opgeblazen wordt, maar met de beitel afgebroken wordt. Dank voor alle info, en de foto. :)
luchtkastelen 40-45

Slecht beton...

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Het is een algemeen onderschreven feit dat de kwaliteit van Duits beton in de loop van de oorlog in het algemeen minder werd, ondermeer door materiaalschaarste en "sabotage". Maar dat laatste zet ik bewust tussen haakjes. Er zijn legio verhalen over verkeerde mengvehoudingen, het weglaten van cement of wapening, etc. die al dan niet waar zijn. Het voelt natuurlijk goed om als gedwongen arbeider op die manier toch de bezetter een spaak in het wiel te steken. Maar in werkelijkheid moet wel heel erg je best doen om zulke slechte beton te maken, dat een bunker er merkbaar zwakker van wordt of eerder instort. En de Duitse opzichters waren ook niet gek! Vroege bunkertypen en latere spaarvarianten werden bewust in stampbeton gebouwd met weinig of geen wapening. Slechtere kwaliteit beton zou pas na lange tijd leiden tot beton(wapenings)rot, scheuren, etc. Maar ook nu nog 65 jaar na dato zijn de meeste Duitse bunkers nog steeds aantoonbaar AU! als je er hard tegenaan loopt! :|

Bij een beschieting of bombardement wordt een (druk)kracht op de buitenkant van de bunker uitgeoefend en dat is juist het soort belasting waartegen een compacte dikwandige betonnen doos uitermate goed bestand is; met of zonder wapening. Er is een heel goed gemikte zware bom of granaat nodig om enige uitwerking te hebben op een bunker. Ingangen, geschutsopeningen, kabelaansluitingen etc. waren vaak het zwakke punt; niet de bunker zelf. Opblazen van binnenuit is een ander verhaal; dat is juist een kracht waartegen de gemiddelde bunker minder goed is bestand. Maar ook veel van die pogingen kwamen niet verder dan een opgelicht dak.

Een regelmatig terugkerend smakelijk betonverhaal is het toevoegen van suiker! Nou heb je per kuub beton (=1.000 liter) nogal wat kilo's suiker nodig om überhaupt enige invloed op de kwaliteit van het betonmengsel te hebben. Een paar pallets suiker de bouwplaats binnen smokkelen lijkt me een vrij kansloze zaak. En zeker in de loop van de oorlog waren suiker en andere levensmiddel schaars.

Maar goed, we dwalen af... goede of slechte beton met of zonder wapening, beton is beton is beton! En weer ééntje historie is gewoon AU!

Grt, René D.
Laatst gewijzigd door luchtkastelen 40-45 op 12 jul 2009, 05:12, 1 keer totaal gewijzigd.
luchtkastelen 40-45

Nog meer slecht beton...

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Inhakend op mijn vorige post, daag ik iedereen uit met voorbeelden te komen van Duitse bunkers (of andere gebouwen) die zo slecht gebouwd zijn dat ze daardoor onbruikbaar waren, ingestort zijn, etc. Is misschien zelfs een aparte topic waard? Opgeblazen bunkers zijn natuurlijk voplop voorhanden maar voor wie echte serieuze bouwfouten kan aandragen, durf ik misschien zelfs nog wel een prijsje uit te loven...

René D.
Rob Mans

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Rob Mans »

Gisteren werden de nog resterende overeind staande buitenmuren opgeblazen. Toch nog aardig wat bewapening tegen- gekomen en op de foto kunnen zetten. De komende weken zal alles weggeruimd worden en zal in september de fundering aangepakt worden. Opvallend is dat het "koude oorlogs" gedeelte er nog steeds staat.
DSC_0176.JPG
DSC_0177.JPG
Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Joop Schreuder † »

De wapening op de foto is niet echt zwaar. Er zitten veel wapeningstrengen van prefab balken tussen (de bundels dun rondijzer). Weinig hoofdwapening. Kennelijk meer een scherfvrij- dan bomvrij onderkomen. Intrigerend.

Intussen heb ik allerlei verhalen over de samenstelling en sabotage van betonmengsels langs zien komen. Om hier richting aan te geven bijgaand een gedeelte (PDF) uit het boek "Beton" van P.W. Scharroo, kolonel der genie b.d. uit 1942. Het blijkt een stuk complexer te zijn dan in de gemiddelde bouwmarkt kluswijzer staat vermeld bij het storten van een douchevloertje... Kijk en oordeel zelf maar.
Er worden in het boek overigens 10 soorten cement en een stuk of 16 mengverhoudingen voor diverse toepassingen beschreven :shock:

Greetz,

Joop
BETON-P.W. ScharroJS.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door wattman »

Mooi document. De soorten wapening blijft voor een leek als ik wel erg abstract zonder illustraties. :shock:

:P
Joop Schreuder †

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Joop Schreuder † »

Het wordt wel erg off-topic nu dus als de HH moderator een en ander kan verplaatsen dat is dat prima.

Ik zal proberen een eenvoudig verhaaltje met illustraties te maken om het wapeningverhaal te verduidelijken. Kan even duren, de Griekse vakantiezon en wellicht wat fortificaties komen er aan...

Voor wat betreft de uitdaging van Rene D, ik heb geen Duits spul, wel een paar Nederlandse groepschuilplaatsen waar constructief van alles aan mankeert. Deze zijn kennelijk in grote haast afgebouwd toen het programma werd stopgezet. Ik zou me daar niet echt lekker in voelen als het echt menes werd. Toch liggen ze in de directe vuurlinie.
Grindnesten Greetz Joop [attachment=7]Grindnesten bekistingsfouten.jpg
Stortnaad uitspoeling grindnesten.jpg
Grindnesten en stortnaad.jpg
Fout in betonmengsel.jpg
Betonrot en ontmenging.jpg
Betonrot door ontmenging en grindnesten2.jpg
Betonrot door ontmenging en grindnesten1.jpg
Bekisting uitgebogen grindnesten.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rob Mans

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Rob Mans »

Kom net terug van de V149 die nu in zijn geheel weg is. Behalve dan de fundering die de volgende maand eruit word gehaald is nog het aangebouwde "nieuwe" gedeelte intact. Overigens ligt er op het terrein nog een leuke souvenier voor de liefhebbers.
DSC_0178.JPG
DSC_0185.JPG
DSC_0190.JPG
DSC_0193.JPG
Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Remco de Goede »

Mannen ik ben op zoek naar een tekening van deze V149 met na-oorlogse aanbouw, welke ik voor publicatie mag gebruiken. Alex heb ik er van jou niet eens een gehad? Ik heb wel iets in slechte kwaliteit op papier maar ben eigenlijk naar iets digitaals op zoek.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”