Bunkertje bij Nijmegen

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkertje bij Nijmegen

Bericht door ducatim901 »

Ahh, moet je volgende keer wel eerst zeggen......;-)
Scheelt mij weer tikken.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BunkerOwner

Re: Bunkertje bij Nijmegen

Bericht door BunkerOwner »

ducatim901 schreef:Ik verwacht eerder dat het Nederlands WO I is, zie de werkjes op Ft. Rhijnauwen, Vechten en Ruigenhoek.
Waar staat ie precies?
Kan ik eens kijken of ik wat op kaarten kan vinden, heb alleen niet veel kaarten van Nijmegen uit WO I.
JK
Dat had ik dus exact het zelfde.
Die half gebogen langwerpige schuilonderkomens, die op Rhijnauwen nog zo mooi ligt...
Identiek betonwerk.

Het is ook een hele andere mengverhouding dan het beton uit latere periodes (WOII en Koude Oorlog).
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Bunkertje bij Nijmegen

Bericht door Martijn »

Het zou, denk ik, heel goed een schijvenkelder kunnen zijn. Op fort de Bilt is er (ook) 1 aanwezig; ik heb daar helaas geen tekeningen of goede foto's van. Wellicht dat een vergelijking met dat object zaken kan bevestigen of uitsluiten.

Ter illustratie nog een foto van een schijvenkelder op de Leusderheide, genomen in de 50-er jaren. Gevonden op http://www.panoramio.com/photo/85064188
85064188.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
pklinkenberg

Re: Bunkertje bij Nijmegen

Bericht door pklinkenberg »

Dank voor alle informatie!
Martijn: je hebt het bij het rechte eind.

Inmiddels weet ik a.h.v. 2 krantenberichten uit 1928 dat er een schietbaan heeft bestaan op de betreffende lokatie.
De schijvenkelder is (hoogstwaarschijnlijk) gemaakt door de toenmalige eigenaar, een vervent jager en schutter. De Nijmeegse burgerwacht en een Nijmeegse schietvereniging maakten er ook gebruik van voor wedstrijd-schieten, aldus de 2 krantenberichten.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Bunkertje bij Nijmegen

Bericht door Martijn »

pklinkenberg schreef:Martijn: je hebt het bij het rechte eind.
...ere wie ere toekomt; Wim kwam met de suggestie. Ik heb me daar alleen maar bij aangesloten.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”