Himmelbett Verfahren "Kammhuber Line"

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Himmelbett Verfahren "Kammhuber Line"

Bericht door +AW+ »

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Himmelbett Verfahren "Kammhuber Line"

Bericht door maarten-stahlbeton »

Mooie kaart, maar een paar foutjes. 2 keer Q, waarvan in de legenda Gorilla als G staat en de tweede Q Hase moet zijn. J moet ook T zijn. Hmm, beetje slordig allemaal...

De Flakgürtel rond Berlijn staan hier als VII/VIII, maar volgens mij vanaf '42 liep de Linie naar het zuiden door tot aan IX.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Himmelbett Verfahren "Kammhuber Line"

Bericht door Jeroen R. »

Plaatje in aanvulling op topic:
Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen, bericht door Jeroen R. » 05 apr 2013, 15:32

viewtopic.php?f=18&t=3543&start=210
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Himmelbett Verfahren "Kammhuber Line"

Bericht door +AW+ »

Maarten... you are absolutly right!
did some exchanges... for our discussion... its not my map!
greetz
Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Himmelbett Verfahren "Kammhuber Line"

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dank voor de correctie, Alex.

Een bij lange na niet compleet lijstje van de Kammhuber Linie door West-Europa:

IA = STAR
IB = ?
IC = ?

IIA = ?
IIB = ?
IIC = ?

IIIA = ?
IIIB = ?
IIIC = ?

IVA = ... bij Ootmarsum
IVB = KRÖTE
IVC = DROSSEL

VA = GOLDKÄFER
VB = BAZI
VC = TRUTHAHN

VIA = KÜKEN?
VIB = ?
VIC = ?

VIIA (44) = 7A bij Sambreville
VIIB (44) = 7B bij Onhaye
VIIC (44) = 7C bij Chimay

VIIIA (44) = 8A bij Son
VIIIB (44) = 8B bij Juniville
VIIIC (44) = 8C bij Suippes

IXA (44) = 9A bij Dommartin-Varimont
IXB (44) = 9B bij Brillon-en-Barrois
IXC (44) = 9C bij Osne-le-Val

VIIA (42) - XA (44) = ?
VIIB (42) - XB (44) = ?
VIIC (42) - XC (44) = ?

IXA (42) - XIA (44) = ?
IXB (42) - XIB (44) = ?
IXC (42) - XIC (44) = ?

XIIA (44) = ?
XIIB (44) = ?
XIIC (44) = ?
Lord of the Ringstand
Genie 4

Re: Himmelbett Verfahren "Kammhuber Line"

Bericht door Genie 4 »

Re. topic
viewtopic.php?f=18&t=3543&start=210

Hallo Jeroen ,
Als antwoord op het bovenstaande bericht vind ik het onderstaande verslag van Willem H. Tiemens
zeer interessant. Waarschijnlijk hebben jullie het allemaal al eens eerder gelezen?
Waarom liet Kamhuber zijn oog op Zeist vallen als de vestigingsplaats voor zijn HQ ?

De bunker Cäsar van I. Jagdkorps te Driebergen-Rijsenburg
http://home.kpn.nl/witie/Driebergen.htm
Kammhuber liet zijn oog op Zeist vallen als vestigingsplaats voor zijn ... reeks gebouwen ten behoeve van de Wehrmacht was gevorderd. ... In korte tijd ontwikkelden Kammhuber en zijn staf plannen voor een verdedigingslinie, waarin .... de invoering van radar (langeafstand radar, gevechtsleidingsradar ...

Groet,
Kim
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Himmelbett Verfahren "Kammhuber Line"

Bericht door Jeroen R. »

Hoi Kim,

het waarom van de locatie Zeist als hoofdkwartier voor de 1. Nachtjagddivision (was na oprichting eerst kort gevestigd te Brussel, bij het hoofdkwartier Luftflottenkommando 2) is mij onbekend. Ben het eens gaan nazoeken. Heb van Tiemens ook andere stukken er op nageslagen, o.a. 'Jacht door de nacht' (hij heeft diverse malen gepubliceerd in het periodiek van de KL genaamd 'de onderofficier' en het periodiek van 'Documentatiegroep '40-'45'), daarnaast zijn manuscript 'In de schaduw van de adelaar' doorgenomen. Een duidelijk antwoord kan ik niet vinden. Ook niet in de eerder door mij aangehaalde boekwerken van Hofmann, Aders, Trenkle, Falck. Verder gelezen in Boiten's 'Nachtjagd' en het stuk van Lutgert/Winter in de Militaire Spectator. Geen aanwijsbare reden te vinden, behalve dat Falck schrijft 'about an hour's drive from Headquarters, Deelen airfield was being constructed. It was intended to be the base form wich we would began flying Nachtjagd missions. The close contact between the two soon proved very beneficial.

Ikzelf denk dat het ook te maken had met de ligging van Nederland tussen GB en Duitsland. De luchtoorlog speelde zich immers voor een belangrijk deel af boven NL. Voor de grote plannen van Kammhuber tav de Nachtjagd in het westen, in al haar facetten (op dat moment voor hem nog niet eens allemaal bekend), was Zeist erg centraal gelegen.

Ik heb in het verleden meerdere malen contact met Tiemens gehad en vind zijn werk bijzonder goed, evenals van de andere 'grote namen' zoals bovenstaand genoemd. Zelf ben ik geen expert op dit gebied, en wat ik al schreef, ik lees ook maar wat anderen schrijven, heb er niet echt gericht onderzoek naar gedaan in archieven. Maar ben wel geïnteresseerd naar de opbouw van de gehele Nachtjagd in de eerste twee oorlogsjaren, zowel in operationeel opzicht als de radartechniek en verbindingen, dit is voor mij vooralsnog vrij ondoorzichtig. Ik denk dat we het fijne hiervan toch niet snel boven water krijgen, zo'n beetje alles wat ik lees in boeken of op internet is toch te herleiden naar Hofmann en is een (soms vrije) interpretatie hiervan. Combineer ik hieruit het hoofdstuk 'Reichsgebiet und westliches Vorfeld 1940/43' met kaarten en documenten uit archieven (van de gebieden waar ik interesse in heb, helaas weinig van aanwezig) waarop stellingen en posities van eenheden staan, dan denk ik dat er tot omstreeks eind '41 enkele tientallen radars langs de Nederlandse kust zullen hebben gestaan. Een deel ingezet t.b.v. de Flugmeldedienst (Luftgaunachrichtenregiment), ander deel ingezet t.b.v. DuNaJa (1. Nachtjagddivision met haar eigen luftnachrichtenregiment). Het AN-Verfahren ging omstreeks eind '41 over naar het Seeburg-Lichtenstein Verfahren (vanaf dat moment is de geschiedenis van de radaroorlog beter bekend). De meetgegevens van de radars in de FluWa's werden via de FluKo's gerapporteerd aan de Divisionstab in Zeist las ik, dit tbv de inzet van de Nachtjagers gestationeerd te Deelen, Leeuwarden, Venlo, etc. In hoeverre deze berichtenstroom ook een directe rol heeft gehad in het kader van de Kammhuberlinie heb ik niet direct kunnen lezen. In het begin van de oorlog lijkt mij aanvankelijk nog vrij weinig, maar zoals uit de schema's van Joop is af te lezen later in de oorlog in ieder geval meer viewtopic.php?f=18&t=3543&start=210.

Misschien zit ik ernaast, gaarne bereid mijn bedenksels te veranderen als andere, voor mij nieuwe, informatie/gegevens bekend wordt. Helaas zijn mijn dagen met wat vrije tijd voorbij, ik sluit dus mijn mini-onderzoek noodgedwongen hierbij af. Hoop dat jij of andere geïnteresseerden nog boeiende ontdekkingen doen en dat willen delen.

Vr.Grt.,
JR
Genie 4

Re: Himmelbett Verfahren "Kammhuber Line"

Bericht door Genie 4 »

Hallo Jeroen R,

Nog bedankt voor je uitvoerig antwoord op mijn vraag waarom General Kamhuber zijn HQ in Zeist had gevestigd?
Om het juiste antwoord op zo`n vraag te kunnen vinden kan je er tevergeefs uren in boeken en/of computer
naar zoeken en daarom begrijp ik heel goed dat je je mini-onderzoek door tijd-gebrek moet sluiten.

Ik kende de omgeving van Zeist vroeger vrij goed en ik denk nu dat Generaal Kamhuber destijds zijn HQ in Zeist had gevestigd omdat hij daar het dichtst bij het vliegveld Soesterberg zat.
Als ik er nog iets meer over tegenkom, dan zal ik het hier wel op het forum plaatsen.

Vr.Groet,
Kim.

"In mei 1940 viel Duitsland ons land binnen. Soesterberg speelde geen enkele rol in de verdediging van ons land. De enige vliegtuigen die door de Luftwaffe beschoten werden waren de museumexemplaren bij Theehuis Soesterdal. Het vliegveld viel ongeschonden in Duitse handen. Rond Soesterberg huisden tussen de 3000 tot 5000 Duitsers in de gebouwen van het vliegkamp, de kazernes, Kamp Zeist, in onteigende villa’s en in gebouwen. De primitieve vliegheide Soesterberg wordt door de Duitsers in rap tempo gemoderniseerd in een moderne, militaire vliegbasis die voor de Duitse Luftwaffe een strategische uitvalsbasis in de aanvallen op Engeland vormde.
VERHAAL De vliegheide Soesterberg - Collectie Utrecht
http://www.collectieutrecht.nl/view.asp

De heuvelrug
De Vliegbasis Soesterberg, verscholen op de Utrechtse Heuvelrug heeft een rijke en unieke geschiedenis. De Utrechtse Heuvelrug is ontstaan door opstuwend landijs vanuit de Gelderse Vallei. De Soesterberg is één van de toppen van deze heuvelrug, die loopt van de randmeren in het noordwesten en de Rijn in het zuidoosten. Een aardkundig kenmerk van de heuvelrug is de harde ondergrond als gevolg van het smeltwater dat naar de laagste plek stroomde. Andere nog herkenbare elementen in het landschap op of nabij de vliegbasis zijn:
Nadat het vliegveld in de Tweede Wereldoorlog in handen kwam van de Duitse bezetters, werd het vliegveld uitgebreid met een derde landingsbaan en onderging het een grondige verbouwing. De vliegbasis nam immers een strategische plek in bij de 'slag om Engeland'. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog is de vliegbasis geheel verwoest.
Vliegbasis Soesterberg: 4.2 Historie
ruimtelijkeplannen-bestanden.soest.nl:8080/.../t_N... "
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”