Bilthoven

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Bilthoven

Bericht door Ruud »

wellicht bekend, maar toch;

Uit KTB 347 ID;

4.1.44 Arko 119
Ia Soestdijkscheweg 86
Ib Soestdijkscheweg 88

Gen. Kdo Fuhrungsgebaude
Bilderdijklaan 15

Rob, tekeningen zijn onderweg :)

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Ik ben zeer benieuwd naar de tekeningen Ruud. Mijn dank is groot! :D

Groetjes,
Rob
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Naast de SK-bunker 88. Armeekorps, is de gefechtsstand van de ArKo 119 een van de mooiste bunkers van Bilthoven-Noord. De bunker heeft wat weg van een SK-1. Als Vf ontwerp, met een muur en dakdikte van 1meter 20, heeft die ook de typische kenmerken van een St-bunker, zoals compleet uitgerust met Stahltüren, Lüfters, Eingangsverteidigung en een Tobruk. De combinatie van Vf en St maakt deze bunker in mijn ogen een hele bijzondere. En de camouflage….werkelijk schitterend!

Aanvullende info. De functie van ArtillerieKommandeur werd vervult door Oberst Bickel. In januari 1944 werd deze vervangen door Oberst Zuber.






Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bilthoven

Bericht door maarten-stahlbeton »

iemand kaarten over in welke WN's dit gebied is onderverdeeld?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bilthoven

Bericht door Ruud »

maarten-stahlbeton schreef:iemand kaarten over in welke WN's dit gebied is onderverdeeld?
Vraag Rob eens!?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Bedankt Ruud ;)

Hai Maarten,

Bilthoven kent twee Baupunkte, 198 en 199. Het hauptquartier 88. Armeekorps aan de Tollenslaan viel onder Baupunkt 198. De ondersteuningen van het korps lagen verspreidt in en rond Bilthoven. Zo was de Funkzentrale en het Korps Nachrichten Abteilung gelegen aan de Gerard Doulaan. De Quartiermeister in en op het terrein van het gemeentehuis Jagtlust. De Arko 119 had een eigen Gefechtsstand, ook in Bilthoven-noord. Baupunkt 199 ligt in het westelijk deel van Bilthoven. Op het terrein, waar gedurende de oorlog radar heeft gestaan, werd gepland een L489, Unterstand fur kleine Funkbetriebsstelle. Daar is alleen maar het fundament van gestort. Ik heb wel een paar tekeningen van het gebied Bilthoven. Vanavond zal ik deze erop zetten Maarten.

Groetjes,
Rob
Klasio †

Re: Bilthoven

Bericht door Klasio † »

Rob Mans schreef:...Op het terrein, waar gedurende de oorlog radar heeft gestaan....
Hallo Rob,

Een radar in Bilthoven? Weet je dat zeker, of bedoel je mogelijk de antenne van een Richtfunk zendsysteem?

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Bilthoven

Bericht door pauldijkstra »

Rob Mans schreef:Bedankt Ruud ;)

He Maarten,

Bilthoven kent twee Baupunkte, 198 en 199. Het hauptquartier 88. Armeekorps aan de Tollenslaan viel onder Baupunkt 198. De ondersteuningen van het korps lagen verspreidt in en rond Bilthoven. Zo was de Funkzentrale en het Korps Nachrichten Abteilung gelegen aan de Gerard Doulaan. De Quartiermeister in en op het terrein van het gemeentehuis Jagtlust. De Arko 119 had een eigen Gefechtsstand, ook in Bilthoven-noord. Baupunkt 199 ligt in het westelijk deel van Bilthoven. Op het terrein, waar gedurende de oorlog radar heeft gestaan, werd gepland een L489, Unterstand fur kleine Funkbetriebsstelle. Daar is alleen maar het fundament van gestort. Ik heb wel een paar tekeningen van het gebied Bilthoven. Vanavond zal ik deze erop zetten Maarten.

Groetjes,
Rob
Hai Maarten,

Hierbij de Baufortschrittskarte 23a van o.a. Bilthoven. Nummer 301.080 is van mijzelf. Zo zit deze in mijn databank, en kan ik alles snel vinden. ;-)

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Klasio schreef:
Rob Mans schreef:...Op het terrein, waar gedurende de oorlog radar heeft gestaan....
Hallo Rob,

Een radar in Bilthoven? Weet je dat zeker, of bedoel je mogelijk de antenne van een Richtfunk zendsysteem?

Groeten, Klaas
Hallo Klaas,

Radar is ook niet het goede woord ;) Het enige wat ik weet is dat op die plek een U-vormig gebouw heeft gestaan waar op elk hoekpunt een mast gestaan heeft. Deze zouden of waren onderling met draden verbonden. Van de masten gingen deze draden naar beneden naar de afzonderlijke vertrekken toe. Ik heb is een dokument onder ogen gehad waar dit in stond vermeld. Helaas is deze foetsie! :(

groetjes,
Rob
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Hoi Maarten,

Hier nog wat andere tekeningen.

Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Bilthoven

Bericht door Klasio † »

Hallo Rob,

Zou wel leuk geweest zijn als het om een radarlocatie ging, maar lijkt dus meer op een zend/ontvang-installatie.... :(

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bilthoven

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi Rob,

Mooie kaarten, waar komen die vandaan?

Ik maak eruit op dat heel (centrum) Bilthoven eigenlijk 1 Stp. vormde? Ook typisch vind ik de vele "Biltse" regelbau's. Zijn deze conform een typenheft gebouwd?

Heb je toevallig ook nog de legenda van die laatste kaart?
Lord of the Ringstand
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Hoi Maarten,

De kaarten heb ik is gekregen van iemand uit Zeeland. ;)

Hier de legenda behorende bij het laatste kaartje:

1 : SK Führungs-Abteilung
2 : 682, Kleinstunterstand für Maschinensatz
3 : Nachrichtenstand
4 : Führungs-Abteilung
5 : Mannschaftsunterstand
6 : Mannschaftsunterstand
9 : Onbekend (waarschijnlijk een bergplaats)
12 : Doppel-Mannschaftsunterstand
15 : Mannschaftsunterstand
20 : Sanitätsunterstand
45 : Wasserbehälter

Het type bunker dat veelvuldig voorkomt in Bilthoven, is de zogenaamde Mannschaftsunterstande. Er zijn daar in totaal 14 stuks van gebouwd, allemaal in dezelfde uitvoering. Ergens anders ben ik ze nog nooit tegengekomen, misschien kan je dan wel spreken van een lokaal ontwerp ?!

Groetjes,
Rob
Klasio †

Re: Bilthoven

Bericht door Klasio † »

Hoi Rob,

Heb je misschien een tekening van zo'n Mannschaftsunterstand? Wie weet komt die iemand bekend voor...

Groeten, Klaas
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Klasio schreef:Hoi Rob,

Heb je misschien een tekening van zo'n Mannschaftsunterstand? Wie weet komt die iemand bekend voor...

Groeten, Klaas

Hoi Klaas,

Hier een tekening ervan. Geen denderend kopie, helaas.....

Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”