Lw.Nachr.Anl.'Knickeb.V.

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
luchtkastelen 40-45

Aerial van Knickebein

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Hans,

even terugkomen op deze opmerking van jou. Wat voor gebouwen staan er op de foto en waar? Van de huidige eigenaar van (een deel van) het perceel kreeg ik het idee dat er bij het nog aanwezige machinegebouw een aantal barakken en een wachthuis hebben gestaan. Het BRV-archief geeft aan de noordzijde van de akker ook nog enkele (zwaar beschadigde) gebouwen aan, waarvan ik verder niets heb kunnen vinden, ook niet op een RAF-luchtfoto uit Wageningen. Gelet op de ligging zou ik rondom de Knickebeinantenne weinig meer verwachten dan wat bedienings- en bewakingsgebouwen. Flak was er wel, maar verder naar het zuidoosten richting vliegveld.

Grt, René
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Lw.Nachr.Anl.'Knickeb.V.

Bericht door hnauta »

Hallo René,

Zie bijgevoegde foto en interpretation report. De rails en één van de poten van Knickebein is nog net aan de rechterkant zichtbaar. Opmerkeklijk te zien hoe verschrikkelijk laag deze fotoverkenners vlogen om het object te fotograferen!

Gr,
Hans


Img_7551.jpg
Img_7548.jpg
Bron: The National Archives, Londen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Lw.Nachr.Anl.'Knickeb.V.

Bericht door ducatim901 »

Mooie foto Hans!!!
Ik denk dat de piloot wel gelijk heeft, en het gebouw is denk ik nog aanwezig ook.
Het gebouw links hoort wel bij de boerderij maar de rechtse zou wel eens het gebouw kunnen zijn dat er nog staat.
Nu weles waar zonder rieten dak, het gebouw lijkt alleen kleiner en hoger maar dat kan komen doordat het nu half in de grond staat.
Kan natuurlijk ook een heel ander gebouw zijn, doordat de schijf weg is kan ikde zaak maar moeilijk thuisbrengen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Lw.Nachr.Anl.'Knickeb.V.

Bericht door hnauta »

Hallo Jack,

Ik heb zelf geen idee, ik beperk mij alleen tot NW Nederland. Bij deze nog de andere foto van het rapport, weinig op te zien, behalve een stukje van de rails en afranstering, maar misschien bevat de foto een paar oriëntatiepunten voor diegenen die ter plekke goed op de hoogte zijn.

Gr,
Hans
Img_7550.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luchtkastelen 40-45

Interpretatie van aerials

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Hans,

Thanks for sharing! Erg fraaie foto's die goed aansluiten bij RAF verticals van 1944/45. Op onderstaande Google Earth ondergrond heb ik wat interpretatie gedaan.

De zwarte lijnen zijn van een recente beheerkaart van de buisleidingstraat die in noord-zuid richting dwars over de vml. Knickebeinsite is aangelegd. De cirkel is de betonnen funderingsring die op enkele meters diepte in de grond is gezakt en waar de leidingen overheen zijn aangelegd. Op recente luchtfoto's is op de akker soms nog een cirkelvormige afwijking in het terrein/gewas waarneembaar.

De beide rode V-vormige strepen geven het globale bereik van de beide luchtfoto's aan. Opvallend dat twee opeenvolgende foto's (nr. 7 en 8) in tegengestelde richting zijn genomen!

De gele streeplijn is het globale verloop van het hek in 1940-1944; de rode vierkantjes de gebouwen die ook op de aerial herkenbaar zijn. Het gebouw middenop de aerial is inderdaad het machinegebouw dat nu nog bestaat. Het dak is alleen voor camouflage. Het werkelijke dak is een vlakke betonnen plaat. De foto in het volgende bericht is vanuit ongeveer dezelfde hoek genomen als de luchtopname uit 1941. Duidelijk te zien zijn de ramen die goed overenkomen (Oorspronkelijk met stalen luiken, later dichtgemetseld) en de ribben op het vlakke dak.

Grt, René D.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luchtkastelen 40-45

Knickebein Woensdrecht

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Bijgaand de foto van het machinegebouw in huidige staat.

Grt, René D.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LJ1963

Re: Aerial van Knickebein

Bericht door LJ1963 »

Hallo Hans en René,

Mails over dit onderwerp staan al poos stil, maar nu toch nog wat extra informatie. Sinds kort ben ik eigenaar van de boerderij ten NW van de Knickebein. Ik was al enige tijd op zoek naar gegevens over de betonnen ring en heb die hier gevonden. Leuk. Over het gebouwtje aan de NW kant van de foto wellicht iets nieuws. Ik weet van de landbouwer die de boerderij als laatste professioneel als landbouwer gebruikt heeft dat de schuur vroeg voor de oorlog inderdaad aan de ZW kant van de woning stond en dat de weg (Lindonk) tussen woning en boerderij door liep. De schuur is, in de nadagen van de oorlog toen er zwaar is gevochten zo rond Woensdrecht (terugtrekking van de Duitsers uit Zeeland), zwaar beschadigd geraakt en direct na de oorlog verder afgebroken. Waarschijnlijk is het gebouw meest links op de aerial dus inderdaad die schuur. Meest waarschijnlijk is dat we alleen de zijgevel zien en niet de langere voorgevel. Als ik tijd heb zal ik eea eens intekenen op de GE tekening in deze discussie.
Groeten Leendert
LJ1963

Re: Lw.Nachr.Anl.'Knickeb.V.

Bericht door LJ1963 »

ducatim901 schreef:Hi Americanski bunkroloogski!
Ik had het idee dat in het veld ook wel wat te zien was, zij het heel vaag.
JK.
Mmmm heb echt lang zowel GE als ter plekke alles afgespeurd. Maar ik kan niets vinden.

Leendert
LJ1963

Re: Interpretatie van aerials

Bericht door LJ1963 »

luchtkastelen 40-45 schreef:Hans,

.....Op onderstaande Google Earth ondergrond heb ik wat interpretatie gedaan.

De zwarte lijnen zijn van een recente beheerkaart van de buisleidingstraat die in noord-zuid richting dwars over de vml. Knickebeinsite is aangelegd. De cirkel is de betonnen funderingsring die op enkele meters diepte in de grond is gezakt en waar de leidingen overheen zijn aangelegd. Op recente luchtfoto's is op de akker soms nog een cirkelvormige afwijking in het terrein/gewas waarneembaar.

De beide rode V-vormige strepen geven het globale bereik van de beide luchtfoto's aan. Opvallend dat twee opeenvolgende foto's (nr. 7 en 8) in tegengestelde richting zijn genomen!

De gele streeplijn is het globale verloop van het hek in 1940-1944; de rode vierkantjes de gebouwen die ook op de aerial herkenbaar zijn. Het gebouw midden op de aerial is inderdaad het machinegebouw dat nu nog bestaat .............................

Grt, René D.
Hi René,

Heb ook eens even zitten spelen met GE. Ik ben via weergave teruggegaan naar oude foto's van google earth en op een aerial van 2005 zie ik (ook) vaag een ring. Zie bijgaande jpg. Ik heb er een zwarte cirkel rond geplaatst en een ? in het midden van de vage ring. Zou dit de locatie kunnen zijn ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LJ1963

Re: Lw.Nachr.Anl.'Knickeb.V.

Bericht door LJ1963 »

[quote="hnauta"]Hallo René,

Zie bijgevoegde foto en interpretation report. De rails en één van de poten van Knickebein is nog net aan de rechterkant zichtbaar. Opmerkeklijk te zien hoe verschrikkelijk laag deze fotoverkenners vlogen om het object te fotograferen!

Gr,
Hans

In het rapport bij de fotos wordt melding gemaakt van de "Pilot's comments". Zijn die comments nog ergens te achterhalen ?

Gr. Leendert
LJ1963

Re: Interpretatie van aerials

Bericht door LJ1963 »

luchtkastelen 40-45 schreef:Hans,

Thanks for sharing! Erg fraaie foto's die goed aansluiten bij RAF verticals van 1944/45. Op onderstaande Google Earth ondergrond heb ik wat interpretatie gedaan.

De zwarte lijnen zijn van een recente beheerkaart van de buisleidingstraat die in noord-zuid richting dwars over de vml. Knickebeinsite is aangelegd. De cirkel is de betonnen funderingsring die op enkele meters diepte in de grond is gezakt en waar de leidingen overheen zijn aangelegd. Op recente luchtfoto's is op de akker soms nog een cirkelvormige afwijking in het terrein/gewas waarneembaar.

De beide rode V-vormige strepen geven het globale bereik van de beide luchtfoto's aan. Opvallend dat twee opeenvolgende foto's (nr. 7 en 8) in tegengestelde richting zijn genomen!

De gele streeplijn is het globale verloop van het hek in 1940-1944; de rode vierkantjes de gebouwen die ook op de aerial herkenbaar zijn. Het gebouw middenop de aerial is inderdaad het machinegebouw dat nu nog bestaat. Het dak is alleen voor camouflage. Het werkelijke dak is een vlakke betonnen plaat. De foto in het volgende bericht is vanuit ongeveer dezelfde hoek genomen als de luchtopname uit 1941. Duidelijk te zien zijn de ramen die goed overenkomen (Oorspronkelijk met stalen luiken, later dichtgemetseld) en de ribben op het vlakke dak.

Grt, René D.
En ook met gelijk even wat getekend naar wat volgens overlevering (voormalige landbouwer en bewoner hoeve) de locatie was voor tijdens de oorlog van de schuur. De weg Lindonk liep toen niet zoals nu maar liep tussen woonhuis en schuur door. Afmetingen ongetwijfeld niet helemaal correct maar de schuur op linkerkant aerial moet naar mijn idee de schuur zijn.

Groeten Leendert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
thejackel
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2016, 21:49

Re: Lw.Nachr.Anl.'Knickeb.V.

Bericht door thejackel »

Mijn interesse ligt bij elektrische apparatuur uit de Tweede wereld oorlog. Nu ben ik voor mijzelf alle Knickebein locaties aan het bestuderen. De positie van de Knickebein antenne bij Bergen Op Zoom heb ik nog niet vast kunnen stellen. Daarnaast kan ik helaas de foto's die gepost zijn in dit forum niet zien. Ik ben opzoek naar de locatie op google earth, foto's van hoe het er nu bij staat en hoe het er tijdens de oorlog bij stond. Graag publiceer ik deze informatie op mijn website zodat deze voor iedereen beschikbaar is. Heeft iemand foto's, de locatie of andere informatie beschikbaar?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Lw.Nachr.Anl.'Knickeb.V.

Bericht door ErwinZ »

Welkom.
Foto's op het forum worden zichtbaar zodra je een aantal posts hebt geplaatst.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Lw.Nachr.Anl.'Knickeb.V.

Bericht door WimVe »

Welkom Jackal,

Foto's en informatie kan je ook hier delen voor iedereen.
thejackel
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2016, 21:49

Re: Lw.Nachr.Anl.'Knickeb.V.

Bericht door thejackel »

Het probleem is dat ik de foto's niet kan zien ;)
Zijn er nog suggesties waar ik meer informatie kan vinden over het knickebein systeem?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”