Radarstelling Hase Harderwijk

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bunker vlakbij strand Horst

Bericht door Remco de Goede »

Goedenavond allen,

Vrijdagmiddag reedt ik over de A28 thv strand Horst waar ik in het weiland tegenover strand horst (aan de rechterkant als je richting Zwolle gaat) een bunker zag staan. Waarschijnlijk iets van een schuilbunkertje ofzoiets. Heb vanmorgen op de terugweg wat driveby foto's gemaakt maar deze moet ik nog even ontwikkelen :? . Maar er is vast wel iemand die zonder de foto weet wat ik bedoel.

Wat is de functie van deze bunker en is het een Nederlandse of Duitse bunker?
Joop Schreuder †

Re: Bunker vlakbij strand Horst

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Remco,

deze bunker komt regelmatig langs in de fora. Het is een Duitse bunker die onderdeel was van een Duits schietterrein voor tanks. Ik zal even spitten in de oude berichten, kijken of ik de juiste gegevens en details terug kan vinden. Maar ik denk dat de mede forumleden ook wel wat zullen gaan posten want het is een bekende bunkert.

Groet,
Joop
Joop Schreuder †

Re: Bunker vlakbij strand Horst

Bericht door Joop Schreuder † »

Uit het archief van Forten Info:

At 07:51 +0100 13-07-2001, Anne Visser wrote:
Deze intrigerende bunker is een Duitse schuilbunker en behoorde bij de Duitse schietbaan "Horst" bij Ermelo. Er moet nog een tweede liggen. Voor
zover mij bekend is dit type schuilbunker nergens elders in Nederland gebouwd.

Ik ontving van Sander van Valen (of zijn tweelingbroer, wie zal 't zeggen :-) ) een kopie uit het archief Bureau Registratie
Verdedigingswerken over deze bunkers. Het ligt langs de A28 (Amersfoort - Harderwijk) ter hoogte van Horst en Ermelo. Ik zal het
kort proberen te beschrijven.

Het terrein was langwerpig en lag haaks ten noorden van de Zeeweg, in een noord-zuid orientatie. Over het terrein liep een weg in een U
vorm met twee aansluitingen op de Zeeweg. Op de noord- en zuid-punten staan twee langwerpige bunkers en die staan volgens mij nog op de
topografische kaart aangegeven. De noordelijke is degene die iedereen vanaf de A28 kan zien.
Ten oosten van het terrein stonden drie bunkers ('schuilplaats') met een vierkant grondplan, onregelmatig verspreidt. Langs de Zeeweg een
zesde kleinere bunker. Als ik het goed begrijp zijn deze niet meer aanwezig.

OK, en nu interpreteren. Kritisch meedenken is verplicht. Gezien de weg en de vorm ervan zou ik het gebruiken als schietterrein
voor tanks of andere rijdende artillerie. De bunkers aan de oostzijde zou ik gebruiken als schuilplaats voor de bemanningen. Bij een
vliegtuigaanval zijn die toch veiliger dan een tank?
Hoe zagen die tanks er destijds uit? Zou het logisch zijn om met de achterkant naar de bunker te staan? Zo ja, dan schoten ze richting
IJsselmeer.
De twee langwerpige bunkers zou ik gebruiken voor de andere aanwezigen tijdens de oefeningen. Officieren, terreinmedewerkers e.d.

Op de volgende pagina las ik dat de Duitsers zelfs vanuit Ermelo naar de Oldebroekse en de Doornspijkse Heide schoten. Dan schoten ze naar
het noordoosten en dus over de bunkers.
http://www.artillerie.nl/documents/Hist ... ebroek.htm
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunker vlakbij strand Horst

Bericht door Remco de Goede »

Joop,

Thanks! Duidelijk verhaal.
luchtkastelen 40-45

Bunker strand Horst

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Ah, good old Horst again.... Wat mist zijn de plaatjes! Deze zijn ongeveer op dezelfde schaal naast elkaar geplakt, maar nog niet geverifieerd. Conclusies en gebruik voor eigen risico!

A1 is wat velen zien en maar weinigen weten te determineren. Van A2 of A3 (identiek) zou nog "iets" aanwezig moeten zijn onder een mastvaalt. Wie gaat er prikken? :mrgreen: A4 t/m A6 waren vierkante gemetselde hokken met een betonnen platdak; allen gesloopt.

En dan even uit mijn hoofd: oefenterrein voor FLAK op sleepdoelen boven het IJsselmeer? Terrein is na de oorlog ook nog door de NL krijgsmacht in gebruik geweest, incl. landingsstrip voor Austers en Pipers.

grt, René D.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
frans

Re: Bunker vlakbij strand Horst

Bericht door frans »

Google eens "schietbaan horst" je vindt alle informatie. Ik heb er in 1962 nog geschoten. Nu is op de schietbaan, daar waar de doelen in het water stonden Zeewolde verrezen. (Misschien dat daarom Zeewolde volledig ter plaatse van de schietbaan op opgespoten zand gebouwd is? er moet nogal wat lood en chemicalien van de lichtspoor munitie in de bodem liggen)
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Radarstelling Hase Harderwijk

Bericht door Ties »

Afgelopen zaterdag een bunker tegengekomen langs de A28 onder Harderwijk, ik vermoed zelf dat deze toe behoort aan Hase, ik zou het verder niet weten.
Heb er geen foto van, alleen een GE locatie.
Niet gedacht dat er nog wat van over zou zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
jan lugtmeijer †

Re: Radarstelling Hase Harderwijk

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Ties,

Je bedoelt deze bunker neem ik aan:

viewtopic.php?f=33&t=281

Is/was onderdeel van schietbaan Horst.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Radarstelling Hase Harderwijk

Bericht door Ties »

Ja precies, Hase had me ook niet geheel onlogisch geleken want als ik kijk op http://www.geschichtsspuren.de staat de locatie er een stukje boven vermeld. Iig bedankt ;)
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Radarstelling Hase Harderwijk

Bericht door ducatim901 »

Ties,
Ik geloof dat er van Hase wel een W-R sokkel over is, deze staat dacht ik bij de kinderboerderij.
Ben hier zelf niet bij geweest en weet dit dus niet zeker.
Jack "hearsay" Koorneef.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Radarstelling Hase Harderwijk

Bericht door Ties »

Is dat niet bij Marder in de buurt van Hoogeveen/Ten Arlo? Hier is igg het enige overblijfsel een WB sokkel.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Radarstelling Hase Harderwijk

Bericht door ducatim901 »

Nope, Ik heb het gehoord van een man uit Harderwijk.
Hij wist wel dat Hase bestond maar toen ik uitlegde waar de codenaam vandaan kwam zei dat hem niets.
Na eisbär, Biber en enkele andere genoemd te hebben kwamen deze hem niet echt bekend voor.
Dus ik verwacht dat het toch niet over Marder gaat.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Radarstelling Hase Harderwijk

Bericht door ErwinZ »

Bij Harderwijk ligt nog een sokkel idd.
Gebruikersavatar
Hako
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:18
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Radarstelling Hase Harderwijk

Bericht door Hako »

zie GE screen Hase WR Sokkel



Groeten Hugo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Stelling Hase

Bericht door Renev »

Een bloemperkje in Harderwijk,
Ik heb een pagina toegevoegd aan Funkmesstellungen in Nederland op mn site en het is Hase geworden bij Harderwijk.Lekker in de buurt.
Een radarstelling van de !e Ordnung en dus belangrijk. Laat daar nou een Freya Fahrstuhl gestaan hebben waarvan het fundament er nog geheel ligt,vermomd als bloemenperk. Alleen is de tandkrans verwijderd. Heel opvallend in een woonwijk en op 50 m van het strand. Iets verderop staat nog een WR voet.

Voor wat betreft de 1e Ordnung : dan zou er ook nog een Wasserman gestaan moeten hebben. Weet iemand hier meer van en van eventuele andere apparaten ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”